9.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia malliston huipulta löytyy Scout – menevän näköinen ja hyvin varusteltu maastofarkku. Hyvää: tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: Muhkea ulkonäkö jakaa mielipiteitä Škoda Octavia on myyntilukujenkin valossa menestystarina. Hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet ja puhuttelevat perheautojen ostajia. Neliveto, 184 hevosvoiman dieselmoottori ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekevät Škoda Octavia Scoutista vahvan kokonaisuuden monipuoliseen käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muhkea ilmestys Scout on muhkea ilmestys. Lokasuojien levikkeet ja helmakoristeet tekevät autosta rotevan näköisen. Lisäksi edessä ja takana on alumiinin väriset muotopaneelit. Tyylistä voi aina kinastella, mutta lähtökohtana on, että lisämausteita tälläkertaa lisätty useimpien makuun sopivasti. Alla on 17-tuumaiset renkaat ja alumiinivanteet. Ulkoasun kaava on sama mitä esimerkiksi Volvo on käyttänyt Cross Country-malleissaan. Lopputulos on yhdistelmä citymaasturia ja perheautoa. Tilaratkaisuiltaan Scout on toimiva. Ei siiis ihme, että auto on menestynyt myyntitilastojen lisäksi eri lehtien tiukoissa testeissä. Alustaltaan Scout on jämäkkä ja johdonmukainen. Ajo-ominaisuudet ovat yhdistelmä mukavuutta ja tukevuutta. Korkeammasta olemuksestaan huolimatta kori ei kallistele häiritsevästi. Tehokas ja vääntävä kaksilitrainen dieselmoottori sekä vakuuttavasti toimiva automaattivaihteisto tekevät Scoutista varsin suorituskykyisen perhefarmarin. Menestys myös huonolla tiellä Vaikka Škoda Octavia Scout ei varsinainen maastoauto olekaan, niin numeroiden valossa vaatimaton 30 millimetrin korotus vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon. Moneen kertaa eri henkilöautoilla koluttu mökkitien pätkä taittuu Scoutilla ilman pohjakosketuksia. Sen pahempaan maastoon autoa ei ole tarkoitettukaan. Alustan kriittiset paikat on varustettu suojalevyin, joten pienet kosketukset eivät vielä aiheita vaurioita. Uuden sukupolven Haldex 5 -kytkimellä varustettu neliveto ohjaa voimaa pitotarpeen mukaan. Liikkeelle lähdettäessä voima jakautuu 50/50-suhteessa. Maantieajossa auto on etuvetopainotteinen.Takapyörät tulevat mukaan tarvittaessa. Nelivedon yhteydessä on elektroninen tasauspyörästön lukko. Hieman yli 40 000 euron karkaavaa hintaa ei oikeastaan voi moittia. Vastineeksi rahalle saa tilaa, nelivedon takaamaa etenemiskykyä, puhdikkaan diesel-moottorin ja vaivattoman automaatin. Myös varustelu on riittävä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 Hinta alkaen 40 135 € Ajoneuvovero 115 €/ v Käyttövoimavero 441 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, 1 ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?