9.2.2015

Koeajo: Škoda Octavia Scout

Octavia malliston huipulta löytyy Scout – menevän näköinen ja hyvin varusteltu maastofarkku. Hyvää: tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: Muhkea ulkonäkö jakaa mielipiteitä

Škoda Octavia on myyntilukujenkin valossa menestystarina. Hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet ja puhuttelevat perheautojen ostajia. Neliveto, 184 hevosvoiman dieselmoottori ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekevät Škoda Octavia Scoutista vahvan kokonaisuuden monipuoliseen käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muhkea ilmestys

Scout on muhkea ilmestys. Lokasuojien levikkeet ja helmakoristeet tekevät autosta rotevan näköisen. Lisäksi edessä ja takana on alumiinin väriset muotopaneelit. Tyylistä voi aina kinastella, mutta lähtökohtana on, että lisämausteita tälläkertaa lisätty useimpien makuun sopivasti.

Alla on 17-tuumaiset renkaat ja alumiinivanteet. Ulkoasun kaava on sama mitä esimerkiksi Volvo on käyttänyt Cross Country-malleissaan. Lopputulos on yhdistelmä citymaasturia ja perheautoa. Tilaratkaisuiltaan Scout on toimiva. Ei siiis ihme, että auto on menestynyt myyntitilastojen lisäksi eri lehtien tiukoissa testeissä.

Alustaltaan Scout on jämäkkä ja johdonmukainen. Ajo-ominaisuudet ovat yhdistelmä mukavuutta ja tukevuutta. Korkeammasta olemuksestaan huolimatta kori ei kallistele häiritsevästi. Tehokas ja vääntävä kaksilitrainen dieselmoottori sekä vakuuttavasti toimiva automaattivaihteisto tekevät Scoutista varsin suorituskykyisen perhefarmarin.

Menestys myös huonolla tiellä

Vaikka Škoda Octavia Scout ei varsinainen maastoauto olekaan, niin numeroiden valossa vaatimaton 30 millimetrin korotus vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon. Moneen kertaa eri henkilöautoilla koluttu mökkitien pätkä taittuu Scoutilla ilman pohjakosketuksia. Sen pahempaan maastoon autoa ei ole tarkoitettukaan.

Alustan kriittiset paikat on varustettu suojalevyin, joten pienet kosketukset eivät vielä aiheita vaurioita. Uuden sukupolven Haldex 5 -kytkimellä varustettu neliveto ohjaa voimaa pitotarpeen mukaan.

Liikkeelle lähdettäessä voima jakautuu 50/50-suhteessa. Maantieajossa auto on etuvetopainotteinen.Takapyörät tulevat mukaan tarvittaessa. Nelivedon yhteydessä on elektroninen tasauspyörästön lukko.

Hieman yli 40 000 euron karkaavaa hintaa ei oikeastaan voi moittia. Vastineeksi rahalle saa tilaa, nelivedon takaamaa etenemiskykyä, puhdikkaan diesel-moottorin ja vaivattoman automaatin. Myös varustelu on riittävä.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4

Hinta alkaen

40 135 €

Ajoneuvovero

115 €/ v

Käyttövoimavero

441 €/ v

Moottori

1 968 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, 1 ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,8 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

134 g/km

Mitat

pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila: 610 l
Omamassa: 1559 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 800 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat