1.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erinomainen auto jättää ristiriitaisen vaikutelman. Hyvää: Tilankäyttö, laatuvaikutelma, ajettavuus, moottorit. Huonoa: Katve etuviistoon. Voiko käytännöllinen ajoneuvo olla tyrmäävän kaunis, kysyy BMW:n muotoilusta kertova esitys. Käytännöllisyyden puutteesta kakkossarjan Gran Toureria ei voi moittia. Vuosi sitten esitellyn tila-auto Active Tourerin pidemmällä ja korkeammalla painoksella BMW kosiskelee nuoria perheitä, joiden elämäntapaan kuuluu vaikean kokoisten tavaroiden tai seitsemän ihmisen liikuttelu. Gran Tourer on tarjolla viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan pohjaan kätkeytyy kaksi lattiaan piiloutuvaa istuinta. Kolmas istuinrivi on lähinnä lapsia varten, vaikka notkea aikuinenkin mahtuu lyhyelle matkalle kyytiin. Täysikasvuinen saa istua polvet koukussa, sillä istuimet ovat varsin matalat. Takariviin verrattuna keskirivi on toista äärtä. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen. Kahteen osaan jaettu keskirivi liikkuu pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää, joten pienempikokoinen matkustaja voi nykäistä istuintaan eteenpäin ja vapauttaa arvokkaita senttimetrejä tavaratilan tai kolmannen istuinrivin käyttöön. Gran Tourer olisi erinomainen taksi. Toisen ja kolmannen rivin istuimet voi kaataa yksitellen. Istuimet kaadettuna tavaratilaan mahtuu yli kahden metrin mittaisia esineitä. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä tukee matala nostokynnys ja leveä tavaratilan luukku. Gran Toureriin saa lisävarusteena luukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Erinomaisen kätevä varuste yleistyy vauhdilla farmari- ja tila-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nöyrästi mutkiin Vaikka Gran Tourer keskittyy ajamisen ilon sijaan monikäyttöisyyteen, ei auton ajettavuudessa ole puutteita. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Mutkiin Gran Tourer kääntyy nöyrästi. Korkeuden aiheuttamaa kallistelutaipumusta on ehkäisty tehokkaasti jäykällä jousituksella. Se kostautuu mukavuudessa ainakin koeajoautojen 18 tuuman rengastuksella. Ajettavuuskehuista huolimatta M Sport -mallin olemassaolo kummastuttaa. Menevämmän näköiset puskurit ja lukuisat BMW Motorsportin M-logot eivät rakenna siltaa tila-auton ja moottoriurheilun välille. Eikö edes oma kunniakas historia ole kyllin pyhää markkinavoimille? Saumatonta yhteistyötä Julkaisuhetkellä Gran Tourerin edullisin versio on bensiinikäyttöinen 218i. Hintaero vastaavaan Active Toureriin on 2 500 euroa. Moottorivalikoima on pääosin yhteneväinen Active Tourerin kanssa, joskin pienitehoisin 214d saapuu vasta myöhemmin. Kahdeksanvaihteisen automaatin ja 220i-mallin kaksilitraisen bensiiniturbon yhteistyö toimii saumattomasti. Myös moottorin äänieristyksessä on onnistuttu erinomaisesti. Viimeisteltyä laatua Sisätiloissa BMW:n laatu näkyy ja tuntuu. Materiaalit ovat korkeatasoisia ja muotoilu tyylikästä. Ajoasennon laajaliikkeiset säädöt mahdollistavat erinomaisen ajoasennon, eikä ergonomiassa ole puutteita. Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon. Valtaosa järjestelmistä on suuremmista takavetoisista BMW-malleista tuttuja. Se tekee Gran Tourerista mainion vaihtoehdon perheeseen, joka on tottunut BMW:n järjestelmiin. Gran Tourer on onnistunut tila-auto, jonka ajettavuudessa, moottoreissa tai viimeistelyssä ei ole juuri moitittavaa. Tuotteen sopivuudesta BMW:n imagoon voi kiistellä, mutta valmistajan ylistämää tyrmäävää kauneutta siitä ei parhaalla tahdollakaan löydä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 220i A Gran Tourer M-Sport Hinta alkaen 47 677 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku