Ajoneuvot Koeajo 1.6.2015

Koeajo: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA

Erinomainen auto jättää ristiriitaisen vaikutelman. Hyvää: Tilankäyttö, laatuvaikutelma, ajettavuus, moottorit. Huonoa: Katve etuviistoon.

Voiko käytännöllinen ajoneuvo olla tyrmäävän kaunis, kysyy BMW:n muotoilusta kertova esitys. Käytännöllisyyden puutteesta kakkossarjan Gran Toureria ei voi moittia.

Vuosi sitten esitellyn tila-auto Active Tourerin pidemmällä ja korkeammalla painoksella BMW kosiskelee nuoria perheitä, joiden elämäntapaan kuuluu vaikean kokoisten tavaroiden tai seitsemän ihmisen liikuttelu.

Gran Tourer on tarjolla viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan pohjaan kätkeytyy kaksi lattiaan piiloutuvaa istuinta. Kolmas istuinrivi on lähinnä lapsia varten, vaikka notkea aikuinenkin mahtuu lyhyelle matkalle kyytiin.

BMW_220i_Gran_Tourer-3

Täysikasvuinen saa istua polvet koukussa, sillä istuimet ovat varsin matalat.

Takariviin verrattuna keskirivi on toista äärtä. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen.

Kahteen osaan jaettu keskirivi liikkuu pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää, joten pienempikokoinen matkustaja voi nykäistä istuintaan eteenpäin ja vapauttaa arvokkaita senttimetrejä tavaratilan tai kolmannen istuinrivin käyttöön. Gran Tourer olisi erinomainen taksi.

Toisen ja kolmannen rivin istuimet voi kaataa yksitellen. Istuimet kaadettuna tavaratilaan mahtuu yli kahden metrin mittaisia esineitä. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä tukee matala nostokynnys ja leveä tavaratilan luukku.

BMW_2sarja_Gran_Tourer_2015_LA-7

Gran Toureriin saa lisävarusteena luukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Erinomaisen kätevä varuste yleistyy vauhdilla farmari- ja tila-autoissa.

Nöyrästi mutkiin

Vaikka Gran Tourer keskittyy ajamisen ilon sijaan monikäyttöisyyteen, ei auton ajettavuudessa ole puutteita. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Mutkiin Gran Tourer kääntyy nöyrästi.

Korkeuden aiheuttamaa kallistelutaipumusta on ehkäisty tehokkaasti jäykällä jousituksella. Se kostautuu mukavuudessa ainakin koeajoautojen 18 tuuman rengastuksella.

Ajettavuuskehuista huolimatta M Sport -mallin olemassaolo kummastuttaa.

Menevämmän näköiset puskurit ja lukuisat BMW Motorsportin M-logot eivät rakenna siltaa tila-auton ja moottoriurheilun välille. Eikö edes oma kunniakas historia ole kyllin pyhää markkinavoimille?

Saumatonta yhteistyötä

Julkaisuhetkellä Gran Tourerin edullisin versio on bensiinikäyttöinen 218i. Hintaero vastaavaan Active Toureriin on 2 500 euroa. Moottorivalikoima on pääosin yhteneväinen Active Tourerin kanssa, joskin pienitehoisin 214d saapuu vasta myöhemmin.

BMW_2sarja_Gran_Tourer_2015_LA-24

Kahdeksanvaihteisen automaatin ja 220i-mallin kaksilitraisen bensiiniturbon yhteistyö toimii saumattomasti. Myös moottorin äänieristyksessä on onnistuttu erinomaisesti.

Viimeisteltyä laatua

Sisätiloissa BMW:n laatu näkyy ja tuntuu. Materiaalit ovat korkeatasoisia ja muotoilu tyylikästä. Ajoasennon laajaliikkeiset säädöt mahdollistavat erinomaisen ajoasennon, eikä ergonomiassa ole puutteita.

Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon.

Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon.

Valtaosa järjestelmistä on suuremmista takavetoisista BMW-malleista tuttuja. Se tekee Gran Tourerista mainion vaihtoehdon perheeseen, joka on tottunut BMW:n järjestelmiin.

Gran Tourer on onnistunut tila-auto, jonka ajettavuudessa, moottoreissa tai viimeistelyssä ei ole juuri moitittavaa. Tuotteen sopivuudesta BMW:n imagoon voi kiistellä, mutta valmistajan ylistämää tyrmäävää kauneutta siitä ei parhaalla tahdollakaan löydä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat