18.10.2015

Koeajo: seitsenpaikkainen Mitsubishi Outlander

Varustetaso, mukavuus ja ulkonäkö riittävät luokan kärkitaistoon. Hyvää: alhainen melutaso, pieni kääntösäde, suuntavakavuus ja ajettavuus. Huonoa: taaimmalle penkkiriville kulku hankalaa, keulan ulkomittojen arviointi vaikeaa.

Uusittu Mitsubishi Outlander kilpailee tiukasti Honda CR-V:n ja Volvo XC60:n kanssa ostajien suosiosta. Mitsubishin etuna on seitsenpaikkaisuus ja uudistusten jälkeen se on myös hiljainen ja hyvin varusteltu luokassaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilat seitsemälle

Huippuversio Instyle Navi on suorastaan ylellinen. Nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäätö, integroitu navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiovarusteisiin. Moottorin käynnistys sekä ovien ja takaluukun avaus ja lukitus sujuvat ilman avainta. Keskimmäisessä penkkirivissä on 250 millin pituussäätö, jolloin kahdelle lisämatkustajalle saadaan tilaa tarpeen mukaan.

Hallintalaitteet ovat tyypilliset japanilaiset; selkeät painikkeet ja katkaisimet kullekin toiminnolle. Nappeja on paljon, mutta ne ovat helppoja ja loogisia käyttää. Mittaristo on esimerkillisen selkeä. Seitsemän tuuman näyttö naville ja peruutustukameralle on hyvin näkökentässä.

Henkilöautomaisen ketterä

Outlander on kevyt, mikä tuo ajamiseen henkilöautomaisen tunnelman. Suuntavakavuus on hyvä ja ohjaus sopivan tunnokas. Mutkissa kori ei juuri kallistele. Lyhyehkön akselivälin ansiosta se on ketterä pyöriteltävä ahtaissa paikoissa. Etupään kaareutuvat linjat vaikeuttavat ulkomittojen arviointia.

Näkyvyys taakse on hyvä isokokoisten peilien ja hyvän peruutuskameran ansiosta. Aktiivinen vakionopeussäädin toimii ruuhkaliikenteessä moitteetta. Myös etutörmäysvaroitin, kaistavahti ja mäkilähtöavustin kuuluvat turvavarusteisiin.

Riittävästi voimaa

Moottori on istutilavuuteensa nähden matalaviritteinen. Käytännön suorituskyky on hyvä ja moottori väkevä jo 1 200 kierroksesta alkaen. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti. Halutessaan voi käyttää ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Koeajokulutukseksi kevyehkössä ajossa tuli 7,1 litraa sadalla kilometrillä.

Outlanderilla saa vetää 2 000 kilon painoista jarrullista perävaunua. Kevyemmillä kuormilla kuljettaja voi valita polttoainetta säästävän ECO-ajotilan. Ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä auttavat hankalissa olosuhteissa ajamista.

Mitsubishi Outlander ei juuri häviä saman kokoluokan henkilöautoille missään ominaisuudessa, mutta neliveto ja suurempi maavara ovat eduksi mökkitiellä ja lumisissa olosuhteissa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D AT 4WD

Hinta alkaen

49 995 €

Moottori

Dieselmoottori 2 268 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3500 r/min

Vääntö

360 Nm (1500–2750 r/min)

Vääntö

360 Nm (1500–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,6 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km)

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat