Ajoneuvot | Koeajo | 26.12.2015

Koeajossa sähköpotkulauta E-One

Äänettömät sähkökäyttöiset potkulaudat ja vastaavat tulevat katukuvaan. Ne ovat käteviä ja hauskoja hyväkuntoisilla teillä lyhyillä matkoilla. Hyvää: ketteryys, ripeys, äänettömyys, rakenne. Huonoa: kosteusherkkyys, puhti jyrkissä ylämäissä.

Jaa artikkeli

Meno on vauhdikasta, mutta vakaata. Sähköpotkulaudan 20 kilometrin tuntivauhti riittää enemmän kuin hyvin. Vauhtia annostellaan kaasuvivusta, jonka herkähkö vaste vaatii totuttelua. Lauta ei kuitenkaan ryntäile holtittomasti. Painopiste on matalalla, joten kulku on vakaata.

Rivakkaa ja äänetöntä

Sähköpotkulauta kiihtyy rivakasti, tasaisesti ja äänettömästi. Ja eteneminen on päästötöntä. Lautaa voi myös käyttää kuin se olisi moottoriton: jalkavoimilla.

Laudan päällä voi seistä jalat vierekkäin tai hieman sivuttain, kukin tyylillään.

Jämäkkä rakenne

Saksalaisvalmisteisen E-One -sähköpotkulaudan jämäkkä alumiinirakenne kantaa nuljuilematta kuormansa. Laudan maksimikantavuus on 120 kiloa.

Lauta seisoo tyylikkäästi tukijalan varassa. Ajaessa tuki voi raapaista ilkeästi nilkoille, jos on varomaton. Opin kerrasta.

Lauta on kokoontaitettava. Lauta painaa 15 kiloa, joten lyhyiden matkojen kantaminen kantokassissa ei ole ongelma.

 

Ohjaustangon mittari on pieni, muuta selkeä.

Ohjaustangon mittari on pieni, muuta selkeä.

Mittari on harmillisen pienikokoinen, mutta selkeä. Se kertoo vauhdin, akun varauksen ja ajetun matkan.

Takavetoisen laudan renkaat keräävät energiaa talteen: KERS-ratkaisu lisää tältä osin akkuvoiman riittävyyttä. 

Aika ajoin jalkauduttava

Jalkakäytävien reunuskivet pakottavat jalkautumaan. Umpikumiset pienet renkaat löytävät uskollisesti epätasaisuudet – joita kevyen liikenteen väylillä riittää. Myrkkyä ovat röpelöiset alustat, irtokivet, kuopat ja urat. Pehmeällä hiekalla eteneminen ei luonnistu.

e-one_sahkoskootteri-5

Vaikka eturengas on jousitettu, on epätasaisilla alustoilla eteneminen täristävää. Se puuduttaa kädet ja hartiaseudun.

Jyrkemmissä ylämäissä saa aika ajoin käyttää lihasvoimaa vauhdin hyytyessä.

Kosteus on vihollinen

Ainoat liikkuvat ja mekaanisesti kuluvat osat ovat renkaat ja niiden laakerit. Koeajon aikana ei ollut mahdollista arvioida, kuinka paljon renkaat kuluvat jatkuvassa käytössä. Ahkera käyttäjä saa varautua vaihtamaan renkaita. Maahantuoja lupaa, että asennus hoituu omatoimisesti.

Potkulauta painaa 15 kiloa.

Potkulauta taittuu kätevästi kokoon j  painaa 15 kiloa.

Lauta on roiskevesitiivis, mutta sitä ei ole suositeltu käytettäväksi sadesäillä. Lautaa ei saa jättää yöksi ulos, jos on odotettavissa sadetta. Vesi saattaa löytää tiensä akkukoteloon. 

Tuhansia latauksia

Akuston mahdollisimman pitkän käyttöiän takaamiseksi akku tulee ladata aina täyteen.

Laturi on syytä jättää latauksen valmistuttua kiinni lautaan, jotta niin sanottu jälkilataus saa aikaa. Jos jälkilataus ei ole mahdollista, tulisi lautaa ladata yli yön noin kahden viikon välein.

Maahantuojan mukaan akut kestävät tuhansia latauskertoja, eivätkä ne räjähdä tai syty palamaan oikosulkutilanteessa. Maahantuojan mukaan vielä ei ole palautunut loppuun uuvahtaneita akkuja: lautoja on ollut vuodesta 2012 ammattikäytössä sairaaloissa, tehtaissa ja jakelukeskuksissa.

Hinta 1 290 eur
Moottori Harjaton sähkömoottori, 250 W
Nopeus: 12 / 20 / 35 km/h
Toimintamatka 28 / 23 / 19 km nopeuden mukaan
Akkukapasiteetti 8 Ah
Latausaika, max. 4,5 h
Latauskerrat 2 000–7 000
Paino 15 kg
Kantavuus 120 kg
Rengaskoko
Varaosat akku 360 eur, sähkömoottori 105 eur, etupyörä 45 eur
Takuu 2 vuotta, akkutakuu 6 kk
Valmistusmaa Saksa, koonti Kiinassa

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat