Ajoneuvot | Koeajo | 5.8.2015

Koeajossa: sähköistetty Mercedes-Benz C 350

e A

Sähköllä ryyditetty voimalinja tutuissa kuorissa. Hyvää: kulutus, ajokäytös, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, tavaratila.

Jaa artikkeli

Mersu yhdistää uudessa C-sarjalaisessaan ensikertaa nelisylinterisen bensiinimoottorin ja ladattavan hybriditekniikan. Tulokas tottelee nimeä Mercedes-Benz C 350 e.

Käytännössä kaksilitrainen polttomoottori tuo käyttöön 211 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä sitkeyttä. Sähkömoottorin teho on 82 hevosvoimaa ja vääntö 340 newtonmetriä.

Tyypillisellä 14 kilometrin mittaisella työmatkalla taajamasta kaupunkiin kulutus on auton tietokoneen mukaan viisi desiä sadalla kilometrillä. Autolla ajettiin järkevästi pysähdyksiä ennakoiden ja kiihdyttelyjä välttäen, mutta sujuvasti muun liikennevirran mukana. Nopeusrajoitukset vaihtelivat välillä 30–100 km/h ja matkalla keskivauhti oli 32 km/h.

_DSC5074

Sadan kilon akusto

Litium-ioniakusto painaa satakunta kiloa, joten se syö hieman auton ripeydestä, mutta sitä on kuitenkin aivan riittävästi.

Salakavalan tavalliselta perusmersulta näyttävä ladattava hybridi kiihtyy nollasta sataan rivakasti alle kuudessa sekunnissa.

Tulokas on erittäin miellyttävä kaupunkiajossa. Sähkömoottori tuo liikkeellelähtöihin vaivattomuutta ja väkevää vääntöä. Ja kun seitsenlovinen automaattivaihteisto toimii kuin ajatus, on eteneminen kaupunkivauhdissa pehmeää lipumista.

Koputtava kaasupoljin

Vaihteistosta voi valita painottaako mukavuutta, taloudellisuutta vai urheilullisuutta.

Vaihteistosta voi valita painottaako mukavuutta, taloudellisuutta vai urheilullisuutta.

Sähköajoa luvataan parhaimmillaan 31 kilometriä, johon ei koeajossa kuitenkaan aivan ylletty.

Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä.

Haptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy.

Kaasupoljin osaa kaksoiskoputtaa valistaakseen, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua. Etäisyysavustin on vakiovaruste.

Ajoasetuksia on neljä: hybrid-, E-, E-save ja charge. Viimeisin asetus käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-savena auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti.

Hybrid-asetus valitsee fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä. Se ottaa huomioon akun lataustason, liikennetilanteen ja navigaattorilla valitun ajoreitin.

Varustelu nostaa hintaa

Koeajoyksilö on kuorrutettu tukulla lisävarusteita, joita ovat esimerkiksi kattava ajoavustinkatras (2 770 e), avaimeton sisäänkäynti (860 e), tuulilasin heijastusnäyttö (1 310 e), kevytmetallivanteet (1 050 e) ja sisätilojen kohennus Exclusive-tasolle (1 650 e). Lisävarusteet nostavat auton hinnan 74 231 euroon.

Vakiovarusteisena (56 954 e) autossa on toki muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Hybrid-version vakiovarusteluun kuuluu ilmajousitus ja esisäädettävä automaatti-ilmastointi, jolloin auton lämpötilan ja tuuletuksen voi säätää haluamakseen jo ennen ratin taakse käymistä.

MB-350-e-A-001

Kahden tunnin latausaika

Lataus sujuu varsin kätevästi, sillä latauspistoke on jämäkkä ja kierrejohto ylettyy varsin etäälle auton oikeasta takakulmasta, jonka luukun alla on latauspistoke.

Akku latautuu tyypillisestä autokatoksen pistorasiasta noin kahdessa tunnissa.

Akut on sijoitettu taka-akselin yläpuolelle, joten ne syövät tilaa takakontista.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Mercedes-Benz