5.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköistetty Mercedes-Benz C 350 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä ryyditetty voimalinja tutuissa kuorissa. Hyvää: kulutus, ajokäytös, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, tavaratila. Mersu yhdistää uudessa C-sarjalaisessaan ensikertaa nelisylinterisen bensiinimoottorin ja ladattavan hybriditekniikan. Tulokas tottelee nimeä Mercedes-Benz C 350 e. Käytännössä kaksilitrainen polttomoottori tuo käyttöön 211 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä sitkeyttä. Sähkömoottorin teho on 82 hevosvoimaa ja vääntö 340 newtonmetriä. Tyypillisellä 14 kilometrin mittaisella työmatkalla taajamasta kaupunkiin kulutus on auton tietokoneen mukaan viisi desiä sadalla kilometrillä. Autolla ajettiin järkevästi pysähdyksiä ennakoiden ja kiihdyttelyjä välttäen, mutta sujuvasti muun liikennevirran mukana. Nopeusrajoitukset vaihtelivat välillä 30–100 km/h ja matkalla keskivauhti oli 32 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sadan kilon akusto Litium-ioniakusto painaa satakunta kiloa, joten se syö hieman auton ripeydestä, mutta sitä on kuitenkin aivan riittävästi. Salakavalan tavalliselta perusmersulta näyttävä ladattava hybridi kiihtyy nollasta sataan rivakasti alle kuudessa sekunnissa. Tulokas on erittäin miellyttävä kaupunkiajossa. Sähkömoottori tuo liikkeellelähtöihin vaivattomuutta ja väkevää vääntöä. Ja kun seitsenlovinen automaattivaihteisto toimii kuin ajatus, on eteneminen kaupunkivauhdissa pehmeää lipumista. Koputtava kaasupoljin Vaihteistosta voi valita painottaako mukavuutta, taloudellisuutta vai urheilullisuutta. Sähköajoa luvataan parhaimmillaan 31 kilometriä, johon ei koeajossa kuitenkaan aivan ylletty. Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä. Haptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy. Kaasupoljin osaa kaksoiskoputtaa valistaakseen, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua. Etäisyysavustin on vakiovaruste. Ajoasetuksia on neljä: hybrid-, E-, E-save ja charge. Viimeisin asetus käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-savena auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti. Hybrid-asetus valitsee fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä. Se ottaa huomioon akun lataustason, liikennetilanteen ja navigaattorilla valitun ajoreitin. Varustelu nostaa hintaa Koeajoyksilö on kuorrutettu tukulla lisävarusteita, joita ovat esimerkiksi kattava ajoavustinkatras (2 770 e), avaimeton sisäänkäynti (860 e), tuulilasin heijastusnäyttö (1 310 e), kevytmetallivanteet (1 050 e) ja sisätilojen kohennus Exclusive-tasolle (1 650 e). Lisävarusteet nostavat auton hinnan 74 231 euroon. Vakiovarusteisena (56 954 e) autossa on toki muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Hybrid-version vakiovarusteluun kuuluu ilmajousitus ja esisäädettävä automaatti-ilmastointi, jolloin auton lämpötilan ja tuuletuksen voi säätää haluamakseen jo ennen ratin taakse käymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden tunnin latausaika Lataus sujuu varsin kätevästi, sillä latauspistoke on jämäkkä ja kierrejohto ylettyy varsin etäälle auton oikeasta takakulmasta, jonka luukun alla on latauspistoke. Akku latautuu tyypillisestä autokatoksen pistorasiasta noin kahdessa tunnissa. Akut on sijoitettu taka-akselin yläpuolelle, joten ne syövät tilaa takakontista. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz C 350 e A Hinta alkaen 56 954 € Moottori Bensiini/sähkömoottori 1 991 cm3, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho (279 hv) Teho , 600 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 205 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 48 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?