Ajoneuvot Koeajo 15.5.2015

Koeajo: rivakasti kiihtyvä sähköauto Volkswagen eGolf

Sähkö-Golfin valtit ovat ajettavuus ja ajomukavuus. Hyvää: äänettömyys, ripeys, tavaratila. Huonoa: toimintamatka, hinta.

Sähköauto kiihtyy rivakasti, mutta on rengasääniä lukuunottamatta käytännössä äänetön kulkupeli.

Sitkeyttä on tarjolla 270 newtonmetrin verran, ja se on käskyttäjänsä käytössä liikkeellelähdöstä alkaen ja jatkuvasti. Uusi Volkswagen eGolf on mukava kumppani etenkin taajamassa ja kaupungissa.

Lievää raskassoutuisuutta ajoon tuo paino. Omamassaltaan eGolf painaa 1 585 kiloa, kun vaikka bensiinimalli (1.4 TSI DSG) painaa 1 249 kiloa.

Viiden hengen eGolfissa ei ole tehty tilamyönnytyksiä: akut sijaitsevat akseleiden välissä auton alaosassa, joten tavaratilasta ei ole jouduttu nipistämään tilaa akuille.

Pitkät taipaleet haaveissae-golf-013

Pidempää taivalta olisi lysti taittaa, ellei sitä estäisi sähköauton yhä vaatimaton toimintamatka täyslatauksella. Asutuskeskittymissä asuville 190 kilometrin toimintamatka voi riittää arkiajoihin, muttei ilman ennakointia ja suunnitelmallisuutta.

Parasta olisi, että toistuvien arkiajojen kummassakin päässä, esimerkiksi työpaikalla ja kotosalla, olisi mahdollista aina ladata akkuja. Latausmahdollisuus vaatii riittävän virran lisäksi varmaa vapaata pysäköintipaikkaa.

Pikalatausasemalla eGolfin saa ladattua 80-prosenttisesti puolessa tunnissa. Valmistaja lupaa, että kotilatauspisteessä akusto latautuu täyteen kahdeksassa tunnissa ja tavallisesta kotipistorasiasta 13 tunnissa.

Kisa sieluista kiristyy

Suomen myydyin sähköauto on toistaiseksi ollut Nissan Leaf, joka maksaa noin 36 000 euroa. Sähkö-Golf on nelisentuhatta euroa Leafia kalliimpi. Jos vaakakupissa painavat ajettavuus, ohjaustuntuma ja kuljettajan valtakunnan järjestelyt, vie Golf pidemmän korren.

Vaihtoehto on myös Ford Focus Electric, joka maksaa liki 42 000 euroa. Kolmikosta Fordille luvataan täyslatauksella 162 kilometrin toimintamatkaa, Nissanin Leafille 199 kilometriä ja koeajetulle Golfille 190 kilometriä.

Suosio vasta oraalla

Sähköautojen leviäminen on vasta hennolla oraalla.

Sähköautojen esiinmarssi vaatii lisää eGolfin kaltaisia tulokkaita: hyvin suunniteltuja ja perusvarmoiksi koeteltuja automalleja suosituimpiin auto- ja kokoluokkiin.

Ratkaisevaa on myös toimintamatkan kasvu nykyisestä. Sitä odotellessa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat