15.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: rivakasti kiihtyvä sähköauto Volkswagen eGolf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö-Golfin valtit ovat ajettavuus ja ajomukavuus. Hyvää: äänettömyys, ripeys, tavaratila. Huonoa: toimintamatka, hinta. Sähköauto kiihtyy rivakasti, mutta on rengasääniä lukuunottamatta käytännössä äänetön kulkupeli. Sitkeyttä on tarjolla 270 newtonmetrin verran, ja se on käskyttäjänsä käytössä liikkeellelähdöstä alkaen ja jatkuvasti. Uusi Volkswagen eGolf on mukava kumppani etenkin taajamassa ja kaupungissa. Lievää raskassoutuisuutta ajoon tuo paino. Omamassaltaan eGolf painaa 1 585 kiloa, kun vaikka bensiinimalli (1.4 TSI DSG) painaa 1 249 kiloa. Viiden hengen eGolfissa ei ole tehty tilamyönnytyksiä: akut sijaitsevat akseleiden välissä auton alaosassa, joten tavaratilasta ei ole jouduttu nipistämään tilaa akuille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkät taipaleet haaveissa Pidempää taivalta olisi lysti taittaa, ellei sitä estäisi sähköauton yhä vaatimaton toimintamatka täyslatauksella. Asutuskeskittymissä asuville 190 kilometrin toimintamatka voi riittää arkiajoihin, muttei ilman ennakointia ja suunnitelmallisuutta. Parasta olisi, että toistuvien arkiajojen kummassakin päässä, esimerkiksi työpaikalla ja kotosalla, olisi mahdollista aina ladata akkuja. Latausmahdollisuus vaatii riittävän virran lisäksi varmaa vapaata pysäköintipaikkaa. Pikalatausasemalla eGolfin saa ladattua 80-prosenttisesti puolessa tunnissa. Valmistaja lupaa, että kotilatauspisteessä akusto latautuu täyteen kahdeksassa tunnissa ja tavallisesta kotipistorasiasta 13 tunnissa. Kisa sieluista kiristyy Suomen myydyin sähköauto on toistaiseksi ollut Nissan Leaf, joka maksaa noin 36 000 euroa. Sähkö-Golf on nelisentuhatta euroa Leafia kalliimpi. Jos vaakakupissa painavat ajettavuus, ohjaustuntuma ja kuljettajan valtakunnan järjestelyt, vie Golf pidemmän korren. Vaihtoehto on myös Ford Focus Electric, joka maksaa liki 42 000 euroa. Kolmikosta Fordille luvataan täyslatauksella 162 kilometrin toimintamatkaa, Nissanin Leafille 199 kilometriä ja koeajetulle Golfille 190 kilometriä. Suosio vasta oraalla Sähköautojen leviäminen on vasta hennolla oraalla. Sähköautojen esiinmarssi vaatii lisää eGolfin kaltaisia tulokkaita: hyvin suunniteltuja ja perusvarmoiksi koeteltuja automalleja suosituimpiin auto- ja kokoluokkiin. Ratkaisevaa on myös toimintamatkan kasvu nykyisestä. Sitä odotellessa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen eGolf 85 kW Hinta alkaen 40 979 € Moottori Sähkömoottori, 1-v. automaattivaihteisto. Teho 85 kW, 270 r/min Akku Latausaika 0,5–13 tuntia. Takuu akustolle 8 vuotta / 160 000 km. Toimintamatka 190 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?