Ajoneuvot | Koeajo | 18.9.2015

Koeajossa: räväkkä sporttipyörä BMW S1000XR

Sporttipyörän tehokas moottori ja seikkailupyörän rento ajoasento. Hyvää: suorituskyky, monipuolisuus, runsas tehdaslisävarustevalikoima. Huonoa: lyhyt toisiovälitys.

Jaa artikkeli

Pintakaasulla ajaessa voisi kuvitella istuvansa minkä tahansa 100-hevosvoimaisen kilpailijan satulassa. Kun kaasua kääntää reilummin, muuttuu XR räväkäksi sporttipyöräksi. Eturengas leijuu pari senttiä irti maasta ja kiihtyvyyttä riittää haastamaan markkinoiden tehokkaimmat moottoripyörät.

DSC05773

Valttina monipuolisuus

Uuden S1000XR:n merkittävin ominaisuus onkin monipuolisuus. Se soveltuu matka-ajoon, sorateille ja urheilulliseen ajoon aina rataharjoittelua myöten. Matkustaja ja matkatavarat kulkevat huomaamatta mukana, varsinkin jos ostaja rastittaa tehdaslisävarusteista vähintään touring-varustepaketin.

DSC058091 582 eurolla saa elektronisen jousituksen säädön, GPS-valmiuden, lämpökahvat, keskiseisontatuen, tavaratelineen ja sivulaukkutelineet.

180-senttisen kuljettajan kantapäät yltävät juuri ja juuri maahan, ja kahteen eri korkeuteen säädettävissä oleva tuulilasi suojaa ajoviimalta ilman pyörteitä. GS-mallin tapaan portaattomasti säädettävä tuulilasi mukautuisi paremmin eri kokoisten kuljettajien tarpeisiin.

Myös kahdelle

Kytkinkahva vaatii sormivoimia, eikä kahvassa ole etäisyyssäätöä. Jarrut ovat tehokkaat ja etujarrun vaatima sormivoima vähäinen. Pintaherkkä mutta samalla hyvin kantava jousitus on onnistunut.

Jalkatapit ovat korkealla, jolloin polvikulma on moottoripyörän tyyli huomioiden tiukka mutta kallistusvaraa on runsaasti. Satula on kovahko, mutta silti siinä viihtyy pitkiäkin ajopäiviä. Matkustajan polvikulma on loiva ja jalkatapit niin edessä, että jarrutuksissa jaloilla saa hyvin tukea.

Suurin puute on liian lyhyt toisiovälitys, joka kasvattaa polttoaineen kulutusta, melutasoa ja värinöitä maantienopeuksissa. Puutteen voi korjata pari–kolme piikkiä pienemmällä takarattaalla, ja moottorin teho ja sitkeys riittävät vielä kaikkiin ajotilanteisiin.

DSC05814

Varustelemalla mieleiseksi

BMW:n tehdaslisävarusteet on suunniteltu ajatuksella. Navi on mittariston yläpuolella näkökentässä, sivulaukkujen lastattavuus hyvä ja keskiseisontatuki harvinaisen kevytkäyttöinen.

Vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihdon sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Koeajopyörän hinta varusteineen nousee 26 000 euroon, joka on kohdallaan huomioiden S1000XR:n monipuolisuus, suorituskyky ja varustetaso.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW