18.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: räväkkä sporttipyörä BMW S1000XR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttipyörän tehokas moottori ja seikkailupyörän rento ajoasento. Hyvää: suorituskyky, monipuolisuus, runsas tehdaslisävarustevalikoima. Huonoa: lyhyt toisiovälitys. Pintakaasulla ajaessa voisi kuvitella istuvansa minkä tahansa 100-hevosvoimaisen kilpailijan satulassa. Kun kaasua kääntää reilummin, muuttuu XR räväkäksi sporttipyöräksi. Eturengas leijuu pari senttiä irti maasta ja kiihtyvyyttä riittää haastamaan markkinoiden tehokkaimmat moottoripyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valttina monipuolisuus Uuden S1000XR:n merkittävin ominaisuus onkin monipuolisuus. Se soveltuu matka-ajoon, sorateille ja urheilulliseen ajoon aina rataharjoittelua myöten. Matkustaja ja matkatavarat kulkevat huomaamatta mukana, varsinkin jos ostaja rastittaa tehdaslisävarusteista vähintään touring-varustepaketin. 1 582 eurolla saa elektronisen jousituksen säädön, GPS-valmiuden, lämpökahvat, keskiseisontatuen, tavaratelineen ja sivulaukkutelineet. 180-senttisen kuljettajan kantapäät yltävät juuri ja juuri maahan, ja kahteen eri korkeuteen säädettävissä oleva tuulilasi suojaa ajoviimalta ilman pyörteitä. GS-mallin tapaan portaattomasti säädettävä tuulilasi mukautuisi paremmin eri kokoisten kuljettajien tarpeisiin. Myös kahdelle Kytkinkahva vaatii sormivoimia, eikä kahvassa ole etäisyyssäätöä. Jarrut ovat tehokkaat ja etujarrun vaatima sormivoima vähäinen. Pintaherkkä mutta samalla hyvin kantava jousitus on onnistunut. Jalkatapit ovat korkealla, jolloin polvikulma on moottoripyörän tyyli huomioiden tiukka mutta kallistusvaraa on runsaasti. Satula on kovahko, mutta silti siinä viihtyy pitkiäkin ajopäiviä. Matkustajan polvikulma on loiva ja jalkatapit niin edessä, että jarrutuksissa jaloilla saa hyvin tukea. Suurin puute on liian lyhyt toisiovälitys, joka kasvattaa polttoaineen kulutusta, melutasoa ja värinöitä maantienopeuksissa. Puutteen voi korjata pari–kolme piikkiä pienemmällä takarattaalla, ja moottorin teho ja sitkeys riittävät vielä kaikkiin ajotilanteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelemalla mieleiseksi BMW:n tehdaslisävarusteet on suunniteltu ajatuksella. Navi on mittariston yläpuolella näkökentässä, sivulaukkujen lastattavuus hyvä ja keskiseisontatuki harvinaisen kevytkäyttöinen. Vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihdon sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Koeajopyörän hinta varusteineen nousee 26 000 euroon, joka on kohdallaan huomioiden S1000XR:n monipuolisuus, suorituskyky ja varustetaso. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala BMW S1000XR Hinta alkaen 22 550 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 11000 r/min Vääntö 112 Nm (9250 r/min) Vääntö 112 Nm (9250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 228 kg, akseliväli 1548 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta