18.9.2015

Koeajo: räväkkä sporttipyörä BMW S1000XR

Sporttipyörän tehokas moottori ja seikkailupyörän rento ajoasento. Hyvää: suorituskyky, monipuolisuus, runsas tehdaslisävarustevalikoima. Huonoa: lyhyt toisiovälitys.

Pintakaasulla ajaessa voisi kuvitella istuvansa minkä tahansa 100-hevosvoimaisen kilpailijan satulassa. Kun kaasua kääntää reilummin, muuttuu XR räväkäksi sporttipyöräksi. Eturengas leijuu pari senttiä irti maasta ja kiihtyvyyttä riittää haastamaan markkinoiden tehokkaimmat moottoripyörät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valttina monipuolisuus

Uuden S1000XR:n merkittävin ominaisuus onkin monipuolisuus. Se soveltuu matka-ajoon, sorateille ja urheilulliseen ajoon aina rataharjoittelua myöten. Matkustaja ja matkatavarat kulkevat huomaamatta mukana, varsinkin jos ostaja rastittaa tehdaslisävarusteista vähintään touring-varustepaketin.

1 582 eurolla saa elektronisen jousituksen säädön, GPS-valmiuden, lämpökahvat, keskiseisontatuen, tavaratelineen ja sivulaukkutelineet.

180-senttisen kuljettajan kantapäät yltävät juuri ja juuri maahan, ja kahteen eri korkeuteen säädettävissä oleva tuulilasi suojaa ajoviimalta ilman pyörteitä. GS-mallin tapaan portaattomasti säädettävä tuulilasi mukautuisi paremmin eri kokoisten kuljettajien tarpeisiin.

Myös kahdelle

Kytkinkahva vaatii sormivoimia, eikä kahvassa ole etäisyyssäätöä. Jarrut ovat tehokkaat ja etujarrun vaatima sormivoima vähäinen. Pintaherkkä mutta samalla hyvin kantava jousitus on onnistunut.

Jalkatapit ovat korkealla, jolloin polvikulma on moottoripyörän tyyli huomioiden tiukka mutta kallistusvaraa on runsaasti. Satula on kovahko, mutta silti siinä viihtyy pitkiäkin ajopäiviä. Matkustajan polvikulma on loiva ja jalkatapit niin edessä, että jarrutuksissa jaloilla saa hyvin tukea.

Suurin puute on liian lyhyt toisiovälitys, joka kasvattaa polttoaineen kulutusta, melutasoa ja värinöitä maantienopeuksissa. Puutteen voi korjata pari–kolme piikkiä pienemmällä takarattaalla, ja moottorin teho ja sitkeys riittävät vielä kaikkiin ajotilanteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varustelemalla mieleiseksi

BMW:n tehdaslisävarusteet on suunniteltu ajatuksella. Navi on mittariston yläpuolella näkökentässä, sivulaukkujen lastattavuus hyvä ja keskiseisontatuki harvinaisen kevytkäyttöinen.

Vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihdon sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Koeajopyörän hinta varusteineen nousee 26 000 euroon, joka on kohdallaan huomioiden S1000XR:n monipuolisuus, suorituskyky ja varustetaso.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

BMW S1000XR

Hinta alkaen

22 550 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 11000 r/min

Vääntö

112 Nm (9250 r/min)

Vääntö

112 Nm (9250 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 228 kg, akseliväli 1548 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat