27.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: räväkkä Peugeot 308 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Räväkän tulokkaan valtteina ovat hyvä ajettavuus ja kattava varustelu. Hyvää: Ajettavuus, kyvyt, ääni (Sportilla). Huonoa: Navigaattorin selaustoiminto, ohjaamon lokerot. Peugeot 308 -mallisto saa uuden perheenjäsenen. Maaliskuussa saapuva GT tulee malliston huipulle. GT-malli tulee Suomeen tarjolle farmariversiona. Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on kaksi. Bensiiniversio on 1,6-litrainen THP kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Diesel on kaksilitrainen Blue-HDi kuusiportaisella automaatilla. Bensiinimoottori tarjoilee 205 hevosvoimaa ja diesel 180 hevosvoimaa. Räväkästä suorituskyvystä huolimatta kulutus on maltillinen. Dieselin kulutus on 4,1 litraa ja hiilidioksidipäästöt 107 grammaa. Bensiinin lukemat ovat 5,8 litraa ja 134 grammaa. Sisällä luonne korostuu punaisten koristeompeleiden, alumiinin ja ruostumattoman teräksen ansiosta. Istuimet ovat perusmalleja voimakkaammin sivutuetut. Varustelista on pitkä sisältäen tyyliseikkojen lisäksi navigoinnin ja led-ajovalot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jekyll ja Hyde Autolla on kaksi vahvasti erilaista luonnetta. GT-varustelun erikoisuuksiin kuuluu Sport-katkaisin, josta olemus muuttuu. Dynamic-asetus kaivaa esiin auton räväkän puolen, mikä korostuu GT:n voimakkailla moottoreilla. Dynamic-asennossa mittariston pohjaväriksi vaihtuu punainen. Kierrosluku- ja nopeusmittareiden väliin ilmestyy näyttö, joka kertoo muun muassa hetkellisen ahtopaineen ja G-voimat. Automaattivaihteisto kytkee vaihteet terävämmin ja nopeammin. Lisäksi elektroniikka sallii moottorin kiertää korkeammalle, ja kaasuvaste rivakoituu. Dieselin vääntö ja sujuva vaihteisto antavat ymmärtää, että eväitä nopeaan ajoon on tarjolla. Jousitus tukee hienosti ajettavuutta. GT on perusmalleja matalampi. Iskun- ja kallistuksen vaimennus on viritetty kovaan ajoon. Hyvä ohjaustuntuma Ohjaustuntuma on ensiluokkainen. Kaartelu Sintran vuoristoteillä on nautittavaa. Sport-katkaisin koukuttaa. Hieno äänimaailma yhdessä terävyyden kanssa johtaa siihen, ettei polttoainetaloudellisuus toteudu. Taloudellinen ajaminenkaan ei ole hassumpaa. Moottori vie alakierroksilla hyvin ja ajotyyliä opiskeleva adaptiivinen vaihteisto toimii pehmeästi. Pikatesti bensiinimoottorilla tarjoaa samansuuntaisia aistimuksia. Sport-asetuksella äänimaailma ei muutu yhtä muhkeaksi kuin dieselissä. Ohjaustuntuma toki täsmentyy. Käsivaihteisto on sporttiautoksi pitkäliikkeinen mutta täsmällinen. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GT Blue HDi 180 Hinta alkaen 36 994 € Ajoneuvovero 91 €/ v Käyttövoimavero 406 €/ v Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610/1660 l Omamassa: 1595 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku