14.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: pieni katumaasturi Mazda CX-3 4-5-vuotiaiden katsastusraportin kolmen kärki: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Mazdan näkemys pienestä katumaasturista kenties luokkansa näyttävin? Hyvää: muotoilu, ajettavuus, kattavat aktiiviset turvavarusteet. Huonoa: polvitila takana, tavaratila. Mazda CX-3 näyttää hyvälle. Etuvaloista alkavat pitkät kaaret ulottuvat takaoven puolelle asti luoden vaikutelman pidemmästä autosta. Mitat kuitenkin paljastavat CX-3:n todellisen koon – akseliväli on yhtenevä lähes samanaikaisesti julkaistussa Mazda2:ssa. Opel Mokan ja Nissan Juken kanssa yhteneväiset ulkomitat paljastuvat takaistuimella. Pidemmän kuljettajan takana polvitilaa on niukasti. Reisituki ja pääntila riittävät keskimittaiselle. Ajoasennon saa hyväksi. Sisätilojen merkittävin muotoilukikka liittyy kolmeen pyöreään ilmastoinnin suuttimeen – neljäs on piilotettu kojelautaa halkovaan vaakasuuntaiseen listaan. Koeajoautojen Premium Plus -varustetasoissa sisätilat ovat melkoinen materiaalien tilkkutäkki, mutta silti kokonaisuus toimii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matala heijastusnäyttö Mazda tarjoaa pieneen katumaasturiinsa melkoisen määrän varusteita. Turvavarusteita ovat kaistavahti, kuolleen kulman hälytin ja peräänajovaroitin. Kuljettajaa avustetaan myös ajonopeuden näyttävällä heijastusnäytöllä. Se on toteutettu muiden Mazdojen tapaan mittariston päältä pystyyn nousevalla läpinäkyvällä näyttölevyllä. Valitettavasti näyttölevy ei ole tarpeeksi korkea. Matalimmallakin istuma-asennolla keskimittainen näkee heijastusnäytön läpi osan kojelautaa, osan heijastavaa konepeltiä ja vain pienen kaistaleen maantietä. Vastavaloa peilaava konepelti tekee järjestelmästä hyödyttömän. Ajettavuus kunnossa Perusasiat ovat kunnossa. Lisäkorkeuden vaikutusta ajettavuuteen ei mutka-ajossa huomaa, eikä nopeuden nosto hätkähdytä CX-3:sta. Autoa ajaa hymyssä suin. Nelivedon vaikutusta reippaassa mutka-ajossa ei huomaa. CX-3:n moottorivalikoima poikkeaa valtavirrasta. Ainoa bensiinimoottori on kaksilitrainen, josta tarjotaan etuvedon kanssa 120 hevosvoimaista ja nelivedolla 150 hevosvoimaista versiota. Kumpaankin tarjotaan myös automaattivaihteistoa. Etuvetoinen käsivaihteinen 120-hevosvoimainen on malliston halvin, se maksaa 21 547 euroa. Kulutus pysyy aisoissa Nykymittapuulla suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy aisoissa korkean puristussuhteen ansiosta. Auto etenee vaivatta tasaisesti alakierroksilta asti vääntävän moottorin ansiosta. Pienten bensiiniturbojen korostetun vahvaan alavääntöön mieltyneiltä vaaditaan pientä totuttelua. Dieselvaihtoehdoksi Mazda tarjoaa 1,5-litraista 105 hevosvoimaista. Bensiinimoottorien tavoin tarjolla on etuvedon lisäksi neliveto, jonka saa myös automaattivaihteisena. Dieselin voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen, mutta sammutettu radio kavaltaa käyttövoiman. Reippaissa kiihdytyksissä dieselin karkeuden kuulee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myynti kasvussa Pienten katumaasturien myynti on Euroopassa roimassa kasvussa, joten kesäkuussa Suomeen saapuvalle Mazdalle voi ennustaa vahvaa myyntiä ainakin muotoilua ja ajettavuutta painottavien ostajien keskuudessa. Mikäli elämäntapaan kuuluu ahkera tavaroiden ja takapenkkiläisten kuskaus, löytynee markkinoilta sopivampia vaihtoehtoja. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 AWD Hinta alkaen 21 547 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 065 € Ajoneuvovero 135 €/ v Moottori 1998 cm³, bensiinimoottori, 6-v. manuaali-vaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 8,1 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 1310 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku