Ajoneuvot | Koeajo | 14.4.2015

Koeajossa pieni katumaasturi Mazda CX-3

Skyactiv-G 2.0 AWD

Onko Mazdan näkemys pienestä katumaasturista kenties luokkansa näyttävin? Hyvää: muotoilu, ajettavuus, kattavat aktiiviset turvavarusteet. Huonoa: polvitila takana, tavaratila.

Jaa artikkeli

Mazda CX-3 näyttää hyvälle. Etuvaloista alkavat pitkät kaaret ulottuvat takaoven puolelle asti luoden vaikutelman pidemmästä autosta. Mitat kuitenkin paljastavat CX-3:n todellisen koon – akseliväli on yhtenevä lähes samanaikaisesti julkaistussa Mazda2:ssa.

Opel Mokan ja Nissan Juken kanssa yhteneväiset ulkomitat paljastuvat takaistuimella. Pidemmän kuljettajan takana polvitilaa on niukasti. Reisituki ja pääntila riittävät keskimittaiselle.

Ajoasennon saa hyväksi. Sisätilojen merkittävin muotoilukikka liittyy kolmeen pyöreään ilmastoinnin suuttimeen – neljäs on piilotettu kojelautaa halkovaan vaakasuuntaiseen listaan. Koeajoautojen Premium Plus -varustetasoissa sisätilat ovat melkoinen materiaalien tilkkutäkki, mutta silti kokonaisuus toimii.

Matala heijastusnäyttö

Mazda tarjoaa pieneen katumaasturiinsa melkoisen määrän varusteita. Turvavarusteita ovat kaistavahti, kuolleen kulman hälytin ja peräänajovaroitin.

Kuljettajaa avustetaan myös ajonopeuden näyttävällä heijastusnäytöllä. Se on toteutettu muiden Mazdojen tapaan mittariston päältä pystyyn nousevalla läpinäkyvällä näyttölevyllä. Valitettavasti näyttölevy ei ole tarpeeksi korkea.

Matalimmallakin istuma-asennolla keskimittainen näkee heijastusnäytön läpi osan kojelautaa, osan heijastavaa konepeltiä ja vain pienen kaistaleen maantietä. Vastavaloa peilaava konepelti tekee järjestelmästä hyödyttömän.

Ajettavuus kunnossa

Perusasiat ovat kunnossa. Lisäkorkeuden vaikutusta ajettavuuteen ei mutka-ajossa huomaa, eikä nopeuden nosto hätkähdytä CX-3:sta. Autoa ajaa hymyssä suin. Nelivedon vaikutusta reippaassa mutka-ajossa ei huomaa.

CX-3:n moottorivalikoima poikkeaa valtavirrasta. Ainoa bensiinimoottori on kaksilitrainen, josta tarjotaan etuvedon kanssa 120 hevosvoimaista ja nelivedolla 150 hevosvoimaista versiota. Kumpaankin tarjotaan myös automaattivaihteistoa. Etuvetoinen käsivaihteinen 120-hevosvoimainen on malliston halvin, se maksaa 21 547 euroa.

Kulutus pysyy aisoissa

Nykymittapuulla suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy aisoissa korkean puristussuhteen ansiosta. Auto etenee vaivatta tasaisesti alakierroksilta asti vääntävän moottorin ansiosta. Pienten bensiiniturbojen korostetun vahvaan alavääntöön mieltyneiltä vaaditaan pientä totuttelua.

Dieselvaihtoehdoksi Mazda tarjoaa 1,5-litraista 105 hevosvoimaista. Bensiinimoottorien tavoin tarjolla on etuvedon lisäksi neliveto, jonka saa myös automaattivaihteisena.

Dieselin voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen, mutta sammutettu radio kavaltaa käyttövoiman. Reippaissa kiihdytyksissä dieselin karkeuden kuulee.

Myynti kasvussa

Pienten katumaasturien myynti on Euroopassa roimassa kasvussa, joten kesäkuussa Suomeen saapuvalle Mazdalle voi ennustaa vahvaa myyntiä ainakin muotoilua ja ajettavuutta painottavien ostajien keskuudessa.

Mikäli elämäntapaan kuuluu ahkera tavaroiden ja takapenkkiläisten kuskaus, löytynee markkinoilta sopivampia vaihtoehtoja.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Mazda