Koeajossa: Peugeot 308 SW GT

SW GT 1.6 THP

Onko 205 hevosvoimaa tarpeeksi? Hyvää: moottori, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: kytkintuntuma.

Ajoneuvot | Koeajo | 9.7.2015

Ajat muuttuvat nopeasti. Viisitoista vuotta sitten 200 hevosvoimainen perheauto oli todella kova juttu. Tänään Peugeot 308 SW GT tuntuu kyvyiltään altavastaajalta, sillä moottorista irtoaa tehoa vain 205 hevosvoimaa.

Silti moottori on auton parasta antia. 1,6-litrainen vääntää joustavasti jo alakierroksilta, joten kokoisekseen kevyt (1 390 kg) 308 SW liikkuu vaivatta kaikissa ajotilanteissa. Moottorin käyntiääni pysyy miellyttävänä läpi kierroslukualueen.

Virkeää matkantekoaPeugeot_308_SW_GT_2015_LA-6

Peugeot lupaa auton kiihtyvän sataan kilometriin tunnissa 7,6 sekunnissa. Täyskaasulla auto etenee vaivatta, mutta voimavaroista on eniten iloa vaivattomissa ohituksissa. Raa’an voiman tunnetta auto ei tarjoa. Repivissä kiihdytyksissä vaivaa myös hieman hätäinen kytkin, johon saa totutella.

Parhaimmillaan 308 on matka-ajossa. Melutaso ei 18-tuumaisesta rengastuksesta huolimatta nouse kohtuuttomaksi. GT-muunnosta varten maavaraa on madallettu ja iskunvaimentimet ovat uudet. Lopputulos on onnistunut yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta.

Käytös epätasaisellakin tiellä herättää luottamusta. Maantieajossa kaipaisi pintapehmeämpää käytöstä, mikä kenties saavutettaisiin 17-tuumaisilla vanteilla.

Turhaa hierontaa

Todella pienikokoinen ohjauspyörä ja sen päälle asennettu mittaristo vaativat hetken tottumisen. Hämmennyksen jälkeen järjestelyyn tottuu – mikäli ohjauspyörä ei jätä mittaristoa katveeseen.

GT:n sisäilmettä piristävät punaiset tikkaukset ja osittainen nahkaverhoilu. Yleisilme on laadukkaan pelkistetty. Valtaosa toiminnoista on sijoitettu kosketusnäytön alle. Ratkaisu jakaa mielipiteet.

Etuistuimissa on kokoluokassa poikkeuksellinen hierontatoiminto. Hieronta on varsin pelkistettyä ristiseläntuen ylös–alas-liikettä.

Peugeot_308_SW_GT_2015_LA-15

Takapenkin tilat ovat muiden 308 SW -mallien tapaan avarat, kiitos 11 senttiä viisiovista pidemmän akselivälin.

Laimeista numeroarvoistaan huolimatta 308 SW GT osoittautuu miellyttäväksi tuttavuudeksi. Auto ei kiehdo raa’alla voimallaan tai terävällä ajettavuudellaan, vaan arkielämän toimivuudellaan.

Muun muassa navigaattorin sisältävän vakiovarustelun ansiosta myös hintaero malliston toiseksi arvokkaimpaan 130 hevosvoimaiseen Allure-varustetasoon jää kohtuulliseen 7 000 euroon.

Ja voimaa kaipaaville: 270 hevosvoimainen 308 GTi esitellään syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot