Ajoneuvot | Koeajo | 19.9.2015

Koeajo: perhesportti Škoda Octavia

TSI 2.0 RS 230

Perhesportti entistäkin rivakampana versiona. Hyvää: varustelu, ajettavuus. Huonoa: kallistelu kaarteissa (varauksin).

Jaa artikkeli

Octavia_RS230_10_2015_7Rallimeriittien innoittamana Škoda on muokannut Octavia-malleistaan suorituskykyisiä RS-versioita. Koeajettu tulokas on 230-hevosvoimainen ja varustelultaan hieman muita RS-malleja korkeatasoisempi. Ulkoisesti Škoda Octavia RS 230 erottuu muun muassa 19-tuumaisten erikoisvanteiden avulla

Sähköohjattu tasauspyörästö

RS 230 on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on käytössä elektroninen tasauspyörästön lukko.

Järjestelmä mittaa 500 eri arvoa, joiden perusteella voimanjako toteutuu.

Vaikka ratkaisu työskentelee tiiviisti ajonvakautuksen kanssa, se ei jarruta vetäviä pyöriä kaarreajossa. Voimaa voidaan antaa ulkokaarteen pyörälle jopa 100 prosenttia, jolloin aliohjautumista saadaan vähennettyä.

Octavia_RS230_10_2015_1

Taipuu mutkiin

Varta vasten tätä mallia varten kehitetty pakoputkisto päästää vaihdettaessa pärähdyksen ralliautoja jäljitellen.

Slovakia Ring -moottorirata on haastava pitkine kaarteineen. Sport-ajoasetus muuttaa ohjauksen entistä tunnokkaammaksi ja nopeammaksi. Auton kokoon ja nopeuteen nähden huomaan selviäväni kaarteista kunnialla.

Toki renkaat ulvovat, kori kallistuu ja kaarteen ulostulovauhti on helppo tuhota jarruttamalla liian myöhään mutkaan. Jos malttaa mielensä, kääntyy auto suhteellisen jämerästi mutkiin. Etupyöräluisuja on vähemmän kuin täysin lukottomassa etuvetoautossa.

Sykkeen laskettua on syytä ottaa järki käteen: harva ostaa Octavian kokoista autoa rata-ajoon.

Octavia_RS230_10_2015_10

Personoitu sisustustyyli

Istuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Sisällä ilmettä luovat verhoilujen väriompeleet, alumiininen vaihdekepin nuppi ja nahkapintainen ohjauspyörä. Mittaristossa on kierrosaikakello.

Jousitukseltaan auto ei ole arkiajoon liian kova. Mukavuuspainotteisuus tuntuu radalla kallisteluna, jota tasauspyörästön lukko tosin osittain kompensoi.

Myös moottori on helppo ajettava ja polttoainetalouskin on vähintään kohtuullinen.

Tulokas on saatavana kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat