2.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Mazda6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisätilat ja varusteet on päivitetty yhteensopiviksi ulkonäön kanssa. Hyvää: kattava varustetaso, ajo-ominaisuudet, kulutus. Huonoa: tunnottomuus moottoritiellä, rengasäänet karkealla alustalla. Eurooppalaiset kilpailijat Volkswagen Passat ja Ford Mondeo ovat uusiutuneet äskettäin, kun taas japanilaiset kilpailijat Toyota Avensis ja Honda Accord ovat jo iäkkäämpiä malleja. Mazdan vastaus kilpailuun on sisätiloiltaan, viihde- ja viestintäjärjestelmältään ja varustetasoltaan uudistettu Mazda6. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen kielen taitaja Koeajetun Premium Plus -version varustukseen kuuluvat muun muassa led-ajovalot, katvealueiden valvontajärjestelmä, pysäköintitutkat ja seitsemän tuuman kosketusnäyttö. Suurin uutuus on kuitenkin suomenkielistä puheohjausta ymmärtävä viihde- ja viestintäjärjestelmä. Kuljettaja voi valita haluaako käyttää navigointi-, audio- ja puhelinjärjestelmiä keskikonsolin näppäimillä, kosketusnäytöllä vai puheohjauksella. Hyvin toimiva puheohjaus on liikenneturvallisuuden kannalta turvallisin vaihtoehto. Mazda on ensimmäisiä autoja, joissa puheohjaus on toteutettu suomenkielisenä. Urheilullista laadukkuutta Ovien ja kojelaudan verhoilujen materiaaliksi on vaihtunut nahka. Laadukkuuden tunnelmaa kasvattaa sisätilojen hyvä viimeistelyn taso. Sisustus on käytännössä kokonaan musta. Hallintalaitteiden sijoittelussa on onnistuttu ja ajoasennosta saa mieleisen. Istuimet on muotoiltu uudelleen, mutta kuljettaja kaipaa vieläkin lisää sivuttaistukea. Kuljettajalle ja takamatkustajille on riittävästi tilaa. Mazdassa istutaan alhaalla ja vyötärölinja on korkea. Coupemainen sivuprofiili leikkaa takasivuikkunat todella mataliksi. Isokokoisista sivupeileistä Mazdalle plussaa. Onnistunut alusta 145-hevosvoimainen bensiinimoottori antaa riittävän suorituskyvyn, mutta ei tee autosta rakettia. Parhaimmillaan auto on mutkaisilla teillä, jolloin hienosti toimiva alusta ja herkkä ohjaus pääsevät oikeuksiinsa. Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa ja kaikilla alustoilla. Moottoritiellä ohjauksessa on pientä tunnottomuutta keskialueella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensapihi vaihtoehto Moottorin ja tuulen ääniä ohjaamoon ei juuri tule, mutta rengasäänet korostuvat erityisesti karkealla pinnoitteella ja soratiellä. Koeajossa kulutus on 5,9 litraa sadalla, mikä on erittäin hyvä tulos tässä kokoluokassa. Ohjauksen mukana kääntyvät ledivalot osoittautuivat pimeällä hyvin toimiviksi. Sähköinen käsijarru on kätevä käyttää. Mazda6 tarjoaa nyt nuorekkaan ja tasapainoisen japanilaisvaihtoehdon luokassaan. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mazda6 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus Hinta alkaen 33 055 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³. Teho 107 kW (145 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta