30.4.2015

Koeajo: odotettu dieselautomaatti Subaru Forester

Odotettu dieselautomaatti tuli tarjolle. Hyvää: avarat tilat, neliveto, automaatti, jousitus. Huonoa: kosketusnäytön heijastukset.

Forester on monena vuonna ollut Suomessa Subarun myydyin malli. Suosion on helppo arvata kasvavan uuden dieselautomaattiyhdistelmän ansiosta. Automaatin lisähinta on kolme tuhatta. Jollei intohimo dieseliin ole voittamaton, voi harkita myös teholtaan ja päästölukemaltaan yhtenevää viisi tuhatta halvempaa bensiiniautomaattiversiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut bokserimoottori

Foresterin dieselmoottori on Subarulle ominaiseen tapaan kaksilitrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Mittojensa puolesta sen voisi sanoa olevan vanha tuttu, mutta Euro6-päästömääräyksiin sopeutumiseksi lähes kaikkia osia on viilailtu.

Niin teholukemat kuin suoritusarvotkin ovat kutakuinkin ennallaan, mutta päästöjä on saatu laskettua. Kiihtyvyys- ja kulutusarvot ovat hyvin lähellä muita vastaavankokoisia ja –hintaisia kaupunkimaastureita. Testissämme kulutus jäi tasan seitsemään litraan.

Lineartroniciksi kutsuttu portaaton ketjukäyttöinen CVT-automaattivaihteisto pelaa dieselin kanssa hyvin yhteen. Vaihteisto pitää kierrokset optimaalisella alueella hyödyntäen dieselin vääntöä ja huudattaa moottoria vain talla pohjassa kiihdytettäessä.

Lisäksi reippaissa kiihdytyksissä ja manuaalisesti ratin siivekkeistä vaihtamalla vaihteisto käyttää seitsemää esivalittua välitystä ja kuulostaa täten tavalliselta automaatilta.

Jatkuva neliveto

Foresterin etenemisestä huolehtii totutusti Subarun tavaramerkkinään pitämä niin kutsuttu symmetrinen aktiivisesti voimaa jakava jatkuva neliveto.

X-mode kytkimestä voi kaasun annostelun, nelivedon ja vaihteiston toiminnan muuttaa maastoajoon sopivammaksi. Sähköinen ohjaustehostus ei ole huono, mutta siitä puuttuu edellismallien Imprezasta lainatun ohjauksen tunnokkuus.

Uusittu kojelauta

Kuskin oltavia on kohennettu muun muassa uudella ratilla ja mittaristolla. Uudella seitsentuumaisella kosketusnäytöllä hallitaan puhelinta, soitinta ja navigaattoria.

Valikot ovat ilahduttavasti suomeksi, mutta näyttö erittäin arka heijastuksille kirkkaassa valossa. Foresteriin ei saa laisinkaan uusia elektronisia turvavarusteita, muutoin varustelu on riittävällä tasolla.

Varustetasoja on kolme X, XS ja XE. Outbackissa varustetasot on jo nimetty uudelleen, Base, Ridge ja Summit. Keskimmäinen varmasti osoittautuisi suosituimmaksi Foresteriin.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Subaru Forester 2.0 D Lineartronic XE

Hinta alkaen

39 874 €

Moottori

Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

108 kW (147 hv), 3600 r/min

Vääntö

350 Nm (1600–2400 r/min)

Vääntö

350 Nm (1600–2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

158 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat