Ajoneuvot | Koeajo | 11.6.2015

Koeajossa: Nopea Seat Leon ST Cupra

2.0 TSI 280 DSG

Kilparadalta kesämökille. Hyvää Nopeus, hauskuus ja tilavuus, hinta, Huonoa Hinta näkyy sisustassa, mukavuus varauksin

Jaa artikkeli

Seat Leon ST Cupra on 40 000 euron perhefarmari, joka kiertää Nürburgring Nordschleifen 7 minuuttiin 58 sekuntiin. Sellaista ei aikaisemmin ole nähty. Alle kahdeksan minuutin kierrosaikaa pidetään vaativalla radalla erittäin kovana suorituksena, johon vuosikymmen sitten pystyivät vain nopeimmat urheiluautot.

Seat tiedostaa tuotteensa kyvyt. Leon ST Cupra -farmari ensiesiteltiin Espanjassa Castellolin moottoriradalla. Siellä Cupra oli kuin kotonaan – 587 litrainen tavaratila unohtui nopeasti.

Valitettavasti kilparadat jäävät arkielämässä unelmiksi. Suomen karkeilla ja epätasaisilla teillä selviäminen lienee jopa Nürburgringin kierrosaikaa vaativampi koetus Seatille.

Nürburgringiltä Suomeen

Rapautuneet tiet ja 235/35 R19 rengastus ovat lähtökohtaisesti yhtä huono yhdistelmä kuin musta auto oranssein vantein (koeajoautossa Orange Line -väripaketti). Seatin alustasuunnittelu on kuitenkin suoriutunut väriosastoa paremmin: rengastuksen kovuuden ja meluisuuden huomaa, mutta auto on riittävän mukava arkiajoon.

Seat_Leon_ST_Cupra_280_2015_LA-4

Cupran iskunvaimennus on sähkösäätöinen. Mukavuusasetuksilla töyssyjen pahimmat särmät tasoittuvat, joten kulku ei ole hakkaavan kovaa. Jäykimmässä Cupra-ajotilassa alusta säätyy kivikovaksi, joten asetus toiminee lähinnä tasaisimmilla maanteillä tai kilparadoilla.

Valinnanvapaus palkitsee

Seatin kosketusnäytöltä löytyvä ajotilavalikko mahdollistaa asetusten mukauttamisen. Kuljettaja voi yhdistää esimerkiksi mukavimman iskunvaimennuksen terävimpään kaasunvasteeseen ja aggressiivisimpaan tasauspyörästön asetukseen. Valinnanvapaus tulee tarpeeseen huonolla tiestöllä, jossa ylijäykäksi säädetty iskunvaimennus aiheuttaa vain harmia.

Tehokas etuveto ja teiden pitkittäisurat ovat vaikea yhdistelmä. Seatin pyöräntuennan ja tasauspyörästön lukituksen suunnittelussa on onnistuttu. Täyskiihdytyksissä ohjauspyörä rimpuilee varsin vähän voimavarat huomioiden. Uraherkkyys ei liioin vaivaa matka-ajossakaan.

Hauskempi kuin Audi

Suuren tavaratilan ja voimakkaan moottorin ansiosta farkku-Cupra on mainio matka-auto. Ohitukset sujuvat poikkeuksellisen vaivatta – kotimaan tiestöllä auto tuntuu jopa luvattua tehokkaammalta. Koeajoautoon valitut urheiluistuimet ovat pidemmälläkin matkalla mukavat, ja mutkissa vakioistuimia parempi sivuttaistuki miellyttää.

Seat_Leon_ST_Cupra_280_2015_LA-2-2

Matka-ajossa reittivalinta suuntautuu kuin itsekseen kohti mutkaisimpia teitä. Tehokkaan tasauspyörästönlukon ansiosta etuakselin pito on hätkähdyttävä, mutta kuljettaja aistii auton tekevän töitä. Se tekee autosta luonteikkaan.

Mutkissa Leon ST Cupra herää henkiin. Tehokas moottori ja mainiosti toimiva keula tekevät autosta eloisan – hauskemman, kuin nelivetoinen 300 hevosvoimainen sisarmalli Audi S3. Talvikeli tainnuttanee Cupran muiden etuvetoisten Leonien tasolle.

Cupra selättää Suomen tiestön haasteet ja toimii arjessa pienin mukavuusvarauksin aivan kuin arkisemmat Leon ST –farmarit. Auto on tilava ja sisätilat kaikin puolin toimivat, mutta yleisilmettä leimaa yleinen halpuus. Niin materiaalit kuin muodot ovat selkeästi Volkswagenia halvempia, Audista puhumattakaan.

Mikäli edullisen yleisilmeen sietää, tarjoaa Seat erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon nopeaa perheautoa etsivälle. Auto on yksi luokkansa edullisimmista, mutta myös nopein ja ehdottomasti hauskin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Seat