15.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehnoille teille ja kaupunkiin. Etenemiskykyinen neliveto, joka eroaa ulkonäöltään vain lievästi perus-Passatista. Hyvää: nelivedon toiminta, ajettavuus, väkevä dieselmoottori. Huonoa: dieselin (190 hv) käyntiäänet, muotoilu. Kehnokuntoisten sorasyheröiden päässä odottavalle mökille mieliville maavara ja nelivetoisuus ovat tarpeen. Moni suosii maavaraa ja nelivetoa myös Suomen talvisten ajohaasteiden vuoksi. Liukkaus ja lumitöyräät ovat nelivetoisille yleensä vain hidaste eivät etenemisen este. Korotettu henkilöauto voi olla hyvä kompromissi kooltaan liian jyhkeäksi mielletyn tai liian hintavan katumaasturin sijaan. Sellainen vaihtoehto on uusi Volkswagen Passat Alltrack. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lievästi erinäköinen Alltrackin perus-Passatia 29 millimetriä korkeampi maavara tuo näyttävyyttä. Auton luonnetta korostavat alumiiniset listat keulassa, jyhkeämmät kehystetyt pyöränkotelot ja alumiininväriset sivupeilien taustat. Alltrackin ulkonäkö eroaa vain hieman perus-Passatista: autolta olisi odottanut rouheampaa ulkonäköä ja rohkeampaa irtiottoa omaksi mallikseen. Maavarastaan (174 millimetriä) huolimatta tulokkaasta ei ole puhdasveriseksi maastoautoksi, vaikka viidennen sukupolven Haldex-nelivedon lisäksi apuna on sähköinen tasauspyörästön lukitus sekä off-road-ajoasetus. Passat Alltrackin vetokyky on 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Saman vetokyvyn tosin tarjoaa myös perus-Passat. Kaupungissakin luonteva Ohjaus on sopivan tarkka ja tunnokas ja se keskittää hyvin. Volkswagen Passat Alltrack on ajettavuudeltaan luonteva myös kaupungissa ja vakaa moottoritiellä. Suomessa Alltrackin keulille tulee tarjolle kolme kaksilitraista dieselmoottoria. Voimanlähteiden tehot ovat 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 176 kW (240 hv). Väkevin moottori tekee Passat-historiaa: autoon ei ole aiemmin ollut tarjolla 500 newtonmetrin maksimivääntöä tarjoavaa moottoria. Ajajalleen se tarkoittaa voiman ja vaivattomuuden yhdistelmää. Pienimmän moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto, väkevimpien vaihtoehtojen kanssa 6- tai 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaikissa moottoreissa on kulutusta hillitsevä automaattisammutus. Dieseleissä on eroa Koeajettavina oli kaksi tehokkainta dieselmoottoria. Vaikka 190 hevosvoiman moottori on riittävän väkevä viemään autoa, on kykyero kuitenkin yllättävän merkittävä verrattuna uuteen mahtidieseliin. Esimerkiksi ohituskiihtyvyydessä pikkuveli kalpenee. On huomionarvoista, että hyväpintaisella moottoritiellä auto on ajossa varsin hiljainen. Moottorien luonne-erot tekevät sen, että 240 hevosvoiman moottori on korvin aistittuna hiljaisempi kuin 190 hevosvoiman dieselmoottori, jonka karkeampi käyntiääni kantaa selvästi sisälle asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunteella ja järjellä Vaikka auto valittaisiin tunteella, se maksetaan euroilla. Ja kun käydään kuluttajan kukkarolla, tulee viimeistään sillloin ostopäätöksiä suitsimaan myös järki. Olisiko Alltrack tunne- vai järkiratkaisu? Vai kumpaakin? Saa nähdä, kuinka paljon kalliimmaksi maahantuoja hinnoittelee Alltrackin perus-Passatista, ja mitkä ovat hintaerot ei moottorivaihtoehtojen välillä. Jos Alltrack on selkeästi tyyriimpi, voi tulokkaan suosio jäädä vaisuksi. Jos Alltrackin hintalappu on tolkuton, voi valinta olla kattavasti varusteltu Passat nelivedolla. Se tottelee mallinimeä 2.0 TDI 4Motion Highline ja maksaa noin 56 000 euroa. Hinnat selviävät loppusyksystä kun Alltrack rantautuu Suomeen. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 176 kW DSG Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.. Teho 176 kW (20 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?