Koeajossa: nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack

2.0 TDI 176 kW DSG

Kehnoille teille ja kaupunkiin. Etenemiskykyinen neliveto, joka eroaa ulkonäöltään vain lievästi perus-Passatista. Hyvää: nelivedon toiminta, ajettavuus, väkevä dieselmoottori. Huonoa: dieselin (190 hv) käyntiäänet, muotoilu.

Ajoneuvot | Koeajo | 15.9.2015

Kehnokuntoisten sorasyheröiden päässä odottavalle mökille mieliville maavara ja nelivetoisuus ovat tarpeen. Moni suosii maavaraa ja nelivetoa myös Suomen talvisten ajohaasteiden vuoksi. Liukkaus ja lumitöyräät ovat nelivetoisille yleensä vain hidaste eivät etenemisen este.

Korotettu henkilöauto voi olla hyvä kompromissi kooltaan liian jyhkeäksi mielletyn tai liian hintavan katumaasturin sijaan.

Sellainen vaihtoehto on uusi Volkswagen Passat Alltrack.

passat-alltrack-004

Lievästi erinäköinen

Alltrackin perus-Passatia 29 millimetriä korkeampi maavara tuo näyttävyyttä. Auton luonnetta korostavat alumiiniset listat keulassa, jyhkeämmät kehystetyt pyöränkotelot ja alumiininväriset sivupeilien taustat.

Alltrackin ulkonäkö eroaa vain hieman perus-Passatista: autolta olisi odottanut rouheampaa ulkonäköä ja rohkeampaa irtiottoa omaksi mallikseen.

Maavarastaan (174 millimetriä) huolimatta tulokkaasta ei ole puhdasveriseksi maastoautoksi, vaikka viidennen sukupolven Haldex-nelivedon lisäksi apuna on sähköinen tasauspyörästön lukitus sekä
off-road-ajoasetus.

Passat Alltrackin vetokyky on 2 200 kiloa jarrullista perävaunumassaa. Saman vetokyvyn tosin tarjoaa myös perus-Passat.

Kaupungissakin luonteva

Ohjaus on sopivan tarkka ja tunnokas ja se keskittää hyvin. Volkswagen Passat Alltrack on ajettavuudeltaan luonteva myös kaupungissa ja vakaa moottoritiellä.

Suomessa Alltrackin keulille tulee tarjolle kolme kaksilitraista dieselmoottoria. Voimanlähteiden tehot ovat 110 kW (150 hv), 140 kW (190 hv) ja 176 kW (240 hv). Väkevin moottori tekee Passat-historiaa: autoon ei ole aiemmin ollut tarjolla 500 newtonmetrin maksimivääntöä tarjoavaa moottoria.

Ajajalleen se tarkoittaa voiman ja vaivattomuuden yhdistelmää.

Pienimmän moottorin jatkeena on manuaalivaihteisto, väkevimpien vaihtoehtojen kanssa 6- tai 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaikissa moottoreissa on kulutusta hillitsevä automaattisammutus.

passat-alltrack-009

Dieseleissä on eroa

Koeajettavina oli kaksi tehokkainta dieselmoottoria. Vaikka 190 hevosvoiman moottori on riittävän väkevä viemään autoa, on kykyero kuitenkin yllättävän merkittävä verrattuna uuteen mahtidieseliin. Esimerkiksi ohituskiihtyvyydessä pikkuveli kalpenee.

On huomionarvoista, että hyväpintaisella moottoritiellä auto on ajossa varsin hiljainen. Moottorien luonne-erot tekevät sen, että 240 hevosvoiman moottori on korvin aistittuna hiljaisempi kuin 190 hevosvoiman dieselmoottori, jonka karkeampi käyntiääni kantaa selvästi sisälle asti.

Tunteella ja järjellä

Vaikka auto valittaisiin tunteella, se maksetaan euroilla. Ja kun käydään kuluttajan kukkarolla, tulee viimeistään sillloin ostopäätöksiä suitsimaan myös järki.

Olisiko Alltrack tunne- vai järkiratkaisu? Vai kumpaakin?

Saa nähdä, kuinka paljon kalliimmaksi maahantuoja hinnoittelee Alltrackin perus-Passatista, ja mitkä ovat hintaerot ei moottorivaihtoehtojen välillä. Jos Alltrack on selkeästi tyyriimpi, voi tulokkaan suosio jäädä vaisuksi.

Jos Alltrackin hintalappu on tolkuton, voi valinta olla kattavasti varusteltu Passat nelivedolla. Se tottelee mallinimeä 2.0 TDI 4Motion Highline ja maksaa noin 56 000 euroa.

Hinnat selviävät loppusyksystä kun Alltrack rantautuu Suomeen.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen