Ajoneuvot Koeajo 27.4.2015

Koeajo: nelivetoinen ja tilava BMW 220d xDrive

Vastaisku etuvedon epäilijöille. Hyvää: neliveto, ajettavuus, viimeistely, kulutus nelivedoksi. Huonoa: takakontin käytettävyys, hinta varusteltuna, katve etuviistoon.

BMW Active Tourer -tila-auto herätti tarjolle tullessaan ansaittua huomiota. Se oli kautta aikain ensimmäinen etuvetoinen baijerilainen. Ratkaisun epäilijöille on nyt tarjolla lääkitystä.

Nelivetoisuus antaa tila-autolle erinomaiset ajo-ominaisuudet.

Ajettavuus miellyttää

Etenemiskyky ei lopu kesken olipa alla talven jäljltä muhkurainen soratie tai sateen liukastama asvalttipinta. Kaarreajoon nelivetoisuus tuo vakautta, jota ei kannata ulosmitata, mutta jonka havaitsee etenkin reippaammassa kaarreajossa.

Ohjaustuntuma ylipäätään on hyvä. Diesel tottelee nöyrästi. Mukavaksi ajamisen tekee hyvä vääntö myös alakierroksilta. Ripeys riittää erinomaisesti. Ja kahdeksanlovinen automaattivaihteisto hoitaa työnsä ansiokkaasti.

Rahalla räätälöity

Koeajetussa yksilössä on lisävarusteina muun muassa erinomaiset urheilulliset nahkaistuimet, pysäköintitutkat eteen ja taakse, automaatti-ilmastointi eteen ja taakse, pysäköintiavustin, vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla, sähkötoiminen takaluukku, takaistuinten muunneltavuuspaketti sekä ohjauspyörän lämmitys.

Lisävarusteet ovat osina erillisiä varustepaketteja, joiden sisältö ei aina tyystin vastaa ostajan toiveita: tyypillisesti 800–1 700 euron hintaisen paketin valitseva joutuu usein ostamaan jonkin varusteen tai toiminnon, jota ei kaipaa.

On monikäyttöistä, että takaistuimet liikkuvat eteen ja taakse. Tavaratilan lattian alla on lokero, joka ei kuitenkaan ole kätevästi käytettävissä.

Perhekäytössä kaikki matkustusmukavuutta kohentavat sekä pysäköimistä ja peruskäyttöä kuten auton pakkaamista tai lasten turvaistuinten asentamista helpottavat varusteet ovat enemmän kuin tarpeen.

Koeajoauton hintaa varusteet kasvattavat kymppitonnilla. Se on aimo tukku euroja, mutta toisaalta BMW:n valitsevalla on kattavat keinot räätälöidä auto mieleisekseen – jos lompakko vain kestää.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat