14.10.2015

Koeajo: näppärä Mazda CX-3

Mazda CX-3 on katumaasturin ja henkilöauton risteytys. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, parhaiden varustetasojen turvavarustelu, voimalinja. Huonoa: Polvitila takana, tavaratila.

Katumaastureita kritisoidaan paljon. Autoluokka yleistyi suurina luksusautoina, joka leimasi ne pröystäileviksi. Usein maasto-ominaisuudet olivat lähes tavallisen henkilöauton tasolla, ja se jos mikä tarjosi oivallisen mahdollisuuden ivalle.

Maastokyvyt toisivat uskottavuutta, vaikka harva ajaa mökkitietä pahempaan paikkaan. Siellä kaksivetoisenkin katumaasturin korkeampi maavara auttaa. Rapistuvan tieverkostomme vuoksi henkilöautoa suuremmat joustovarat ja mahdollinen korkeampi rengasprofiili tuovat kaivattua mukavuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeus helpottaa

Pohdinta alkoi Barcelonassa ensiesitellyn (Moottori 4/2015) Mazda CX-3:n rantauduttua Suomeen. Menevän näköinen CX-3 on enemmän katumaasturin ja henkilöauton risteämä, crossover, mutta kilpailijoidensa tavoin siinä on monia katumaastureiden hyviä ominaisuuksia.

CX-3 on esimerkiksi Mazda3-mallia 8,5 senttiä korkeampi. Lisäkorkeus on nostanut istuimet takapuolen korkeudelle, joten kulku autoon käy vaivatta. Ajoasento on henkilöautomainen, joten lisäkorkeudesta ei ole haittaa.

CX-3 jakaa perusrakenteensa Mazda2-pikkuauton kanssa. 4,3 metrin pituisena se taittuu ahtaammillekin kujille kätevästi. Kompakti koko ei kuitenkaan kostaudu taajamien ulkopuolella, sillä melutaso säilyy miellyttävänä Suomessakin.

Takaa ahtaampi

Auton pienuuden huomaa taka- ja tavaratiloissa. Takaistuimella polvitila loppuu nopeasti. 350 litrainen tavaratila on saman kokoinen kuin Opel Mokkassa. Toisin sanoen sata litraa Nissan Jukea suurempi, mutta Honda HR-V on vielä sata litraa etevämpi.

Etuvetoinen koeajoyksilö taittuu mutkiin liiemmin kallistelematta. Se ei kuitenkaan kostaudu liian jäykkänä alustana, joten mukavuus on kunnossa. CX-3:n ohjaus on keveähkö, mutta keskittää riittävän hyvin.

Miellyttävä automaatti

Kaupunkiajo sujuu CX-3:lla näppärästi. Näkyvyys takaviistoon ei ole kehuttava, mutta suuret peilit paikkaavat ongelmaa. Mukavuutta kaupunkiajoon tuo kaksilitraisen vapaastihengittävän moottorin ja kuusivaihteisen automaatin hyvä yhteistyö. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, ja sen reagointi kaasunkäyttöön on johdonmukaista.

Moottori vääntää 204 newtonmetriä jo 2 800 kierroksella minuutissa, joten voimanlähdettä ei tarvitse huudattaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikeat radiokanavat

Auton sisusta on pääpiirteittäin toimiva. Ajoasennon saa hyväksi. Perusergonomia on kunnossa, esimerkiksi pyöritettävät automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöiset. Mazdan pyörökytkimestä ja kosketusnäytöstä koostuva HMI Commander -tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään saksalaisten esikuvien tasoa. Erityisesti radiokanavien valinta on tehty turhan vaikeaksi.

Pieneen katumaasturiin on saatavilla runsas joukko elämää helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita. Valitettavasti muiden Mazdojen tapaan varusteet ovat pääosin sidottu varustetasoihin, joten kaikki turvallisuusvarusteet haluava joutuu satsaamaan arvokkaimpaan varustetasoon.

Mazda CX-3 on onnistunut auto, jonka lisäkorkeus tuo aitoa vaivattomuutta arkeen. Ulkonäköä ja ajettavuutta arvostaville CX-3 on mainio paketti, mutta taka- ja tavaratiloista sekä varustetasoihin sidotuista lisävarusteista sitä on edelleen helppo kritisoida.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus 6AT

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

204 Nm (2800 r/min)

Vääntö

204 Nm (2800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

136 g/km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat