29.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: muotovalio Jaguar F-Type V6 S AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kesytä villikissaa. Hyvää: ulkonäkö, äänimaailma, ajettavuus. Huonoa: ylipaino taltuttaa suorituskykyä. Yli sadan vuoden jatkuvan parannuksen jälkeen auto lähestyy kypsyyttä, jossa tyhmät ideat ja oudot kokeilut on jo tehty. Tinkimätön kehitystyö on johtanut erinomaisiin henkilöautoihin, mutta urheiluautot ovat ongelmissa. Teknisen täydellisyyden tavoittelu on tehnyt niistä äärimmäisen nopeita ja eleettömiä. Samalla ajokokemus uhkaa jäädä steriiliksi, ainakin jos autoa ajetaan Suomen maltillisilla nopeusrajoituksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aikamme kaunein Onneksi on olemassa Jaguar F-Typen kaltaisia vaihtoehtoja, jotka painottavat ajokokemuksesta syntyvää fiilistä enemmän kuin Nürburgringin kierrosaikaa. Kaikki alkaa ulkonäöstä. Jaguarin coupé-korin pyöreä katto laskeutuu takakaarien veitsenterävien pokkausten päälle tyylikkyydellä, joka saa automuotoilijoiden polvet tutisemaan. Kenties F-Typen coupé-versio tullaan muistamaan aikakautemme kauneimpana autona. F-Type murisee, mylvii ja karjuu kissamaisella pehmeydellä, johon yhdistyy vieno kompressoriahtimen naukuna. Viimeistään terävää kaasunnostoa seuraava rykäisy pakoputkistosta vääntää hymyn naamalle. Vuodelle 2015 F-Typeä on hiottu. Mittariston ja kojetaulun näytöt ovat saaneet uuden nykyaikaisen ilmeen, joskin kosketusnäytön käyttöliittymässä riittää edelleen hiottavaa. Neliveto tai manuaali S-mallin voimalinja on ennestään tuttu kolmilitrainen V6 mekaanisella ahtimella. Tekniset uudistukset koskevat voimansiirtoa: F-Type on nyt tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla, tai koeajoauton tapaan nelivetona. Neliveto on aina yhdistetty erinomaiseen 8-vaihteiseen automaattiin. Se on saatavilla koeajetun S-mallin lisäksi V8-moottoriseen F-Type R:ään. Neliveto ei ole tehnyt F-Typestä tylsää. Normaaliajossa Jaguar kulkee takavedon turvin, mutta tarpeen vaatiessa voimaa siirretään eteen. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin, joissa ajolinjaa voi kevyesti trimmata kaasun asennolla. Ulostulossa kaasun voi avata varhain, sillä vetopito on mainio. Painon huomaa Jaguarin kauniit linjat kätkevät 1 726 kilon omamassan, johon neliveto on tuonut 70 lisäkiloa. Massan vuoksi 380 hevosvoiman potku ei tunnu niin rajulta kuin voisi toivoa. Painon huomaa myös reippaammassa mutka-ajossa, jossa esiintyy hivenen rauhattomuutta iskunvaimennuksen suhteen. Kahdenkymmenen tuuman vanteet ovat taajamissa pintakovat, mutta vauhdin kasvaessa käytös rauhoittuu. Moottoritiellä F-Typestä löytyy juuria pitkien matkojen GT-autoihin. Ohjaus on uudistettu hydraulisesta sähköisesti tehostetuksi. Se on tuonut hieman tahmeutta, mutta samalla hydraulisen tehostuksen oudon luonnoton tuntuma on korjattu. Puhtaana ajoautona Jaguar ei edelleenkään haasta esimerkiksi Porsche Caymania tai 911:sta. Se ei varsinaisesti haittaa. Jaguarin ajettavuus ja suorituskyky ovat riittävän hyviä, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan äänimaailmasta ja puhtaasta estetiikasta. Matkan jälkeen autoa on pakko vilkaista vielä kerran – naama virneessä, seuraavaa reissua odottaen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type S AWD Hinta alkaen 138 248 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, kompressoriahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 211 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?