9.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: monipuolinen uutuus: Ducati Multistrada Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuus on neljä Ducatia yksissä kuorissa. Hyvää: varustetaso, moottorin luonne, jousitus. Huonoa: hinta ja tyylikäs ulkonäkö rajoittavat haluja maastoajoon. Ducati on ladannut uuteen Multistradaan monipuoliset ominaisuudet, ja siinä onkin neljä valittavaa ajoasetusta eri käyttötarkoituksiin: Sport urheilulliseen ajoon, Touring matkailuun, Urban kaupunkiajoon ja Enduro maastoon. Ajoasetusta muutettaessa säätyvät moottoritehon lisäksi samalla myös jousituksen, lukkiutumattomien jarrujen sekä luiston- ja keulimiseneston asetukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa tehokuningas Urheilullisuudesta vastaa 1200-kuutioinen V2-moottori, joka on saanut moottoripyörissä harvinaisen muuttuvan venttiilinajoituksen. Järjestelmän avulla yhdistyy korkea huipputeho ja pehmeä luonne matalilla kierroksilla sekä hyvä polttoainetalous. Matkailua varten pyörässä ovat vakiovarusteina muun muassa kahvanlämmittimet, vakionopeussäädin, ledikaarrevalot sekä korkeussuunnassa säädettävät tuulilasi ja satula. Jarrut ovat huipputehokkaat, sillä ne on lainattu suoraan Ducati Panigalesta. Tehoa voi rajoittaa Kaupunkiajoon tarkoitettu Urban-ajoasetus rajoittaa huipputehon 100 hevosvoimaan. Näin ajaminen taajamassa on turvallisempaa. Gyroskooppien ansiosta kaarteissakin voi jarruttaa voimakkaasti järjestelmän estäessä renkaita menettämästä pitoaan myös sivusuunnassa eli käytännössä estää pyörää kaatumasta jarrutusvirheen takia. Enduroasetuksessakin huipputeho on 100 hevosvoimaa ja järjestelmä sallii enemmän luistoa ja keulimista. Etujarrulle sallitaan enemmän luistoa ja takajarrun sallitaan lukkiutua. Säädöt vaikuttavat koeajon perusteella onnistuneilta. Taikamatto-jousitus S-version jousituksena on puoliaktiivinen järjestelmä, joka säätyy valitun ajoasetuksen, ajonopeuden ja ajotavan perusteella. Ajotuntuma poikkeaa selvästi perinteisestä jousituksesta, aivan kuin kuljettaja riippuisi ilmassa tuntien vain nimeksi pyörän liikkeet. Järjestelmän anturit on ohjelmoitu niin, että ne pyrkivät minimoimaan pyörän pystysuuntaisen liikkeen epätasaisella alustalla. Ajoasento on väljä. Ajosaappaat osuvat melko herkästi asvalttiin urheilullisella ajotyylillä ajettaessa. Kuljettaja on paremmin suojassa ajoviimalta kuin edeltävässä mallissa. Istuinkorkeutta on madallettu ja lisäksi pyörän runko on satulan kohdalta kapeampi, minkä ansiosta kuljettajan jalat yltävät paremmin maahan. Ostaja voi valita Multistradaan halutessaan Touring-, Urban-, Sport- tai Enduro-varustepaketin, joilla moottoripyörää voi muokata omien vaatimustensa mukaiseksi. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Ducati Multistrada 1200 S Hinta alkaen 23 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 990 € Moottori V2, 1 198 cm³, bensiinimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 160 kW (118 hv), 9500 r/min Vääntö 136 Nm (7500 r/min) Vääntö 136 Nm (7500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825–845 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 529 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 120/70R17, takana 190/55R17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?