9.4.2015

Koeajo: monipuolinen uutuus: Ducati Multistrada

Uutuus on neljä Ducatia yksissä kuorissa. Hyvää: varustetaso, moottorin luonne, jousitus. Huonoa: hinta ja tyylikäs ulkonäkö rajoittavat haluja maastoajoon.

Ducati on ladannut uuteen Multistradaan monipuoliset ominaisuudet, ja siinä onkin neljä valittavaa ajoasetusta eri käyttötarkoituksiin: Sport urheilulliseen ajoon, Touring matkailuun, Urban kaupunkiajoon ja Enduro maastoon.

Ajoasetusta muutettaessa säätyvät moottoritehon lisäksi samalla myös jousituksen, lukkiutumattomien jarrujen sekä luiston- ja keulimiseneston asetukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luokkansa tehokuningas

Urheilullisuudesta vastaa 1200-kuutioinen V2-moottori, joka on saanut moottoripyörissä harvinaisen muuttuvan venttiilinajoituksen. Järjestelmän avulla yhdistyy korkea huipputeho ja pehmeä luonne matalilla kierroksilla sekä hyvä polttoainetalous.

Matkailua varten pyörässä ovat vakiovarusteina muun muassa kahvanlämmittimet, vakionopeussäädin, ledikaarrevalot sekä korkeussuunnassa säädettävät tuulilasi ja satula. Jarrut ovat huipputehokkaat, sillä ne on lainattu suoraan Ducati Panigalesta.

Tehoa voi rajoittaa

Kaupunkiajoon tarkoitettu Urban-ajoasetus rajoittaa huipputehon 100 hevosvoimaan. Näin ajaminen taajamassa on turvallisempaa.

Gyroskooppien ansiosta kaarteissakin voi jarruttaa voimakkaasti järjestelmän estäessä renkaita menettämästä pitoaan myös sivusuunnassa eli käytännössä estää pyörää kaatumasta jarrutusvirheen takia.

Enduroasetuksessakin huipputeho on 100 hevosvoimaa ja järjestelmä sallii enemmän luistoa ja keulimista. Etujarrulle sallitaan enemmän luistoa ja takajarrun sallitaan lukkiutua. Säädöt vaikuttavat koeajon perusteella onnistuneilta.

Taikamatto-jousitus

S-version jousituksena on puoliaktiivinen järjestelmä, joka säätyy valitun ajoasetuksen, ajonopeuden ja ajotavan perusteella. Ajotuntuma poikkeaa selvästi perinteisestä jousituksesta, aivan kuin kuljettaja riippuisi ilmassa tuntien vain nimeksi pyörän liikkeet.

Järjestelmän anturit on ohjelmoitu niin, että ne pyrkivät minimoimaan pyörän pystysuuntaisen liikkeen epätasaisella alustalla.

Ajoasento on väljä. Ajosaappaat osuvat melko herkästi asvalttiin urheilullisella ajotyylillä ajettaessa. Kuljettaja on paremmin suojassa ajoviimalta kuin edeltävässä mallissa. Istuinkorkeutta on madallettu ja lisäksi pyörän runko on satulan kohdalta kapeampi, minkä ansiosta kuljettajan jalat yltävät paremmin maahan.

Ostaja voi valita Multistradaan halutessaan Touring-, Urban-, Sport- tai Enduro-varustepaketin, joilla moottoripyörää voi muokata omien vaatimustensa mukaiseksi.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Ducati Multistrada 1200 S

Hinta alkaen

23 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 990 €

Moottori

V2, 1 198 cm³, bensiinimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

160 kW (118 hv), 9500 r/min

Vääntö

136 Nm (7500 r/min)

Vääntö

136 Nm (7500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 825–845 mm, paino tankattuna 235 kg, akseliväli 1 529 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 120/70R17, takana 190/55R17. Huoltoväli 15 000 km.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat