1.9.2015

Koeajo: monipuolinen BMW R1200RS

Monipuolinen vaihtoehto matkalle, mutkille ja kadulle. Myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Hyvää: väkivahva moottori, ajo-ominaisuudet, laaja varustevalikoima. Huonoa: sivuseisontatuki, tuulilasin puutteellinen säätömahdollisuus.

On olemassa parempia vaihtoehtoja urheilulliseen ajoon, kaupunkiajoon ja matkapyöräksi. Jos ei halua ostaa kolmea eri moottoripyörää, niin BMW R1200RS on hyvä vaihtoehto kaikkiin näihin tarkoituksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

125 hevosvoiman yllätys

RS tarjoaa kaksi yllätystä jo ensimmäisellä korttelivälillä. Moottori tuntuu numeroarvojaan terävämmältä. Käsiteltävyys on kevyttä. Toisaalta pitkän akselivälin ansiosta ajo-ominaisuudet säilyvät vaikka kyytiin tulee matkustaja.

Huipputehoa tärkeämpää on, että moottori vetää puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien ja sitkeyttä riittää matalillakin kierroksilla. Normaalissa ajossa moottoria ei tarvitse kierrättää 5 000 kierroksen yli.

Ajoasento on eteen nojaava, kuitenkin niin ettei ranteille tule liikaa painoa kaupunkiajossa. Sivukate ei jatku alas asti, mutta jalat ovat hyvin ajoviimalta suojassa moottorin takana. Tuulilasi on säädettävissä kahteen eri asentoon, mikä on valitettavan karkea säätö. Toinen moite koskee sivuseisontatukea. Se on liian pitkä ja pysäköidessä BMW jää liian pystyyn asentoon.

Pieni kulutus

Kuljettaja voi vaihtaa mittariston näkymää sen mukaan kuinka paljon informaatiota kerralla haluaa nähdä. Molemmille peukaloille riittää katkaisimia niin, että osaan joutuu kurkottelemaan ja vaihtamaan otetta ohjaustangosta. Vilkkuvipu on kulmikas, mutta sen tunto on parempi kuin aikaisemmissa malleissa.

Sadan kilometrin mittarinopeudella polttoaineen kulutus jää noin neljään litraan sadalla kilometrillä, joten toimintamatka tankillisella on yli 400 kilometriä. Kytkin on kevytkäyttöinen kuten muutkin hallintalaitteet. Jousituksessa on riittävät säädöt ja osittain integroitu jarrujärjestelmä on toiminnaltaan tasapainoinen.

Varusteilla yksilöllisyyttä

Koeajopyörä on varustettu touring-, dynamic- ja turvallisuus-varustepaketeilla, joiden mielenkiintoisin varuste on sekä ylös- että alaspäin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin.

Lisävarusteena saatava avaimeton käyttöjärjestelmä osoittautui käytännölliseksi, sillä BMW:n järjestelmässä myös polttoainesäiliön korkin lukko kuuluu järjestelmään.

Perusmallin hinta (19 199 euroa) on saatu edulliseksi siirtämällä varusteet erikseen hankittaviin varustepaketteihin.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

BMW R1200RS

Hinta alkaen

22 752 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 170 cm³, ilma-/nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto.

Teho

92 kW (125 hv), 7750 r/min

Vääntö

125 Nm (6500 r/min)

Vääntö

125 Nm (6500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna noin 236 kg, akseliväli 1 527 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat