3.7.2015

Koeajo: monikäyttöinen Kia Picanto

Ajomukavuutta ja monikäyttöisyyttä. Hyvää: varustetaso, suorituskyky, pienet ulkomitat – suuret sisätilat. Huonoa: helposti sammuva moottori, rengasäänet.

Kia Picanto on saanut uudet Euro6-päivitetyt moottorit sekä paremmat jarrut. Ulkonäköä on ehostettu pienin muutoksin.

Picanto on viisiovisuuden ansiosta Picanto on erittäin monikäyttöinen. Takaistuimet käännettynä kyydissä kulki koeajon aikana niin toimistotuoli, raivaussaha kuin isoja huonekasvejakin. Kun kuljettajan istuin säädetään 180-senttiselle sopivaksi, niin takaistuimille mahtuu vielä samankokoinen matkustaja. Pääntilaa on takanakin riittävästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava varustetaso

Kuljettajan istuin säätyy riittävän eteen 150-senttiselle kuljettajalle. Pelkistetty istuin osoittautuu mukavaksi ja tarjoaa tarvittaessa hyvän sivuttaistuen. Varustetaso on luokassaan hyvä, siihen kuuluvat muun muassa mäkilähtöavustin, kattava turvatyynyvalikoima, hätäjarrutehostin, ajonvakautus- ja ajonhallintajärjestelmät sekä lämmitettävä ohjauspyörä.

Kaupunkiajo on Picanton ominta aluetta. Pienet ulkomitat ja hyvä näkyvyys helpottavat kaupungissa ja pysäköintihalleissa pyörimistä: lyhyet ovet mahtuvat aukeamaan ahtaissa pysäköintiruuduissa.

Kaikki hallintalaitteet ovat kevyitä käyttää. Jousitus osoittautuu mukulakivikadullakin mukavaksi. Ainoa miinus tulee liikkeellelähdöissä helposti sammuvasta moottorista.

Yllättävän vakaa

Maantiellä 840-kiloisen Picanton ajotuntuma on kevyt, mutta samalla yllättävän vakaa. Parannetuissa jarruissa on riittävästi tehoa ja hyvä tuntuma. Rengasäänet ovat maantienopeuksissa hallitsevia. Vaikka 3,6 metrin pituinen Kia on tarkoitettu lähinnä kaupunkiajoon ja kauppakassiksi, niin isomman eli 1,2-litraisen moottorin teho riittää mainiosti moottoritienopeuksiin.

Viitosvaihdetta ei ole välitetty ylipitkäksi polttoaineen säästövaihteeksi, vaan se on sopiva ajovaihde maantienopeuksissa. Tehtaan ilmoittamaan keskikulutukseen on vaikea päästä, käytännössä kulutus asettuu rauhallisella ajotavalla viiteen litraan ja reippaammalla ajotyylillä 5,5 litraan.

Uudella keulailmeellä, takapuskurilla, vanteilla ja verhoilun uudistuksilla pyritään kosiskelemaan ostajien silmää, jotta markkinajohtajuus A-segmentissä säilyisi. Malliston hinta alkaa 13 990 eurosta.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtalala

Kia Picanto 1.2 EX ISG Ecodynamics

Hinta alkaen

15 450 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 248 cm3, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

63 kW (86 hv), 6000 r/min

Vääntö

120 Nm (4000 r/min)

Vääntö

120 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,4 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

100 g/km

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta

Luetuimmat