4.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Pajero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanajan maasturi hyvässä ja pahassa. Perinteikkään maastoauton kelpoisuus riippuu lähestymistavasta. Hyvää: Suuri vetomassa, nelivetotekniikka. Huonoa: Läpikotainen vanhanaikaisuus, ahdas ajoasento. Järeäksi työjuhdaksi Mitsubishi Pajero on kilpailijoihinsa nähden edullinen. Henkilöautona se kuitenkin on auttamattoman vanhanaikainen. Nykyaikaisen henkilöauton ratista Pajeron kuskin paikalle siirryttäessä kohtaa kulttuurishokin. Suurista ulkomitoista huolimatta kuljettajan ympärille ei levity laakea komentosiltaa, vaan enemmänkin ahdas ohjauspotero. Koska ohjauspyörä ei säädy kuin korkeussuunnassa, joutuu jo keskimittainen istumaan polvet kiinni kojelaudan kytkimissä. Vasemman polven liikuttelu näkyy kanssa-autoilijoille turhaan palavina sumuvaloina tai itsekseen säätyvinä sivupeileinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikselit paraatipaikalla Kojelaudan paraatipaikalta löytää ajotietokoneen, joka olisi ollut kova sana kahdeksankymmentäluvun digitaalimittarien huumassa. Tietokeskus osaa nimittäin piirtää graafisen esityksen keskikulutuksesta tai vaikkapa ilmanpaineesta. Neljän viimeisen tunnin näyttävä esitys on karkean grafiikkansa takia luokaton – siitä voi hädin tuskin päätellä kuluuko dieseliä alle kymmenen vai yli kaksikymmentä litraa satasella. Työkonemaisuus pysyy mielessä Pajeron kaartaessa ensimmäiseen mutkaan. Ohjaus on tahmean raskas ja välitykseltään hidas. Tarkkuusinstrumentista ei voi puhua, mutta tottumisen jälkeen pulssi laskee ja Mitsubishi pysyy kaistaviivojen välissä. Liukas keli vaatii varuillaan olevan kuljettajan lisäksi laaturengastusta – kuljettajalle ei välity minkäänlaista käsitystä tien liukkaudesta ennen pidonmenetystä. Tilannetta pahentaa vanhanaikainen ajonvakautusjärjestelmä, joka päästää auton irtoamaan ennen korjaustoimenpidettä. Vanhaa koulukuntaa Pajero muistuttaa ajasta ennen katumaasturien vallankumousta. Vuosituhannen vaihteessa BMW X5 ja Porsche Cayenne uudistivat käsityksen siitä, kuinka henkilöautomainen suuren katumaasturin ajettavuus voi olla. Vanhakantaisesta lähestymistavasta on etuakin. Pajeron neliveto ei perustu pitoa hallitsevaan ohjelmistoon, vaan sutimista ennaltaehkäiseviin keski- ja takatasauspyörästön lukkoihin. Myös alennusvaihteisto löytyy vakiovarusteena. Monipuolinen nelivetotekniikka ei arkiajoa haittaa. Taka- ja nelivedon välillä voi vaihdella sataan tuntikilometriin asti, mistä voi olla hyötyä polttoaineenkulutuksessa. 3,2-litran iskutilavuudesta huolimatta moottori on vain nelisylinterinen. Epätasaisen käynnin huomaa tyhjäkäynnin värinänä. Kuormaamattomana turbodieselin 200 hevosvoiman teho riittää vaivattomaan etenemiseen. Noin 2300 kilogramman omamassa rauhoittaa Pajeron käytöstä. Ilmajousitettuja luksusmaastureita Pajero ei haasta mukavuudessa. Ei autoa silti epämukavaksi voi moittia. Melutaso pysyy hillittynä, eikä työkonemainen dieselin raksutus ole suuri tyylivirhe. Parhaimmillaan autolla matkustaa seitsemän henkeä. Kahdesta takaistuimesta tinkimällä tavaratilakin pysyy suurena. Noin kuusikymmentäviisi tuhatta euroa on kallis hinta, mutta moniin 3500 kilogramman vetokykyyn yltäviin kilpailijoihinsa nähden Pajero on silti edullinen. Esimerkiksi Toyota Land Cruiserin todellinen karvalakkimallikin maksaa kymppitonnin enemmän. Siitä huolimatta Pajero on auttamatta vanhentunut tuote – myös työkalulta voi odottaa nykyaikaisuutta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Pajero Instyle Navi 3.2 DI-D Hinta alkaen 63 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 990 € Ajoneuvovero 232 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 3 200 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, neliveto kytkettävällä alennusvaihteistolla. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 10,1 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4900 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 2780 mm Tavaratila: 215–1790 l Omamassa: 2380 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3500 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?