Ajoneuvot Koeajo 19.5.2015

Koeajo: Mercedes-AMG GT S ja Mercedes-AMG C63 S

Uusimmat mersun AMG-mallit pystyvät aitoina urheiluautoina hikeä nostattaviin suorituksiin. Mercedes-AMG GT S Hyvää: Suorituskyky, äänimaailma (!), muotoilu. Huonoa: Näkyvyys kaupunkiliikenteessä vaatii totuttelua. Mercedes-AMG C63 S Hyvää: Tasapainoisuus radalla, hillitty AMG- muotoilu. Huonoa: Kuljettajan istuimen reisituki.

Laukkatapahtuma Falkenbergin moottoriradalla Ruotsissa noin 100 kilometriä Göteborgista etelään. Ratsuina on kunnioitettava rivi Mercedes-Benz AMG -malleja: A45, CLA45, CLA 45 Shooting Brake – ja tietty tuoreimmat tähtikeulat Mercedes-AMG GT S sekä Mercedes-AMG C63 S.

Mercedes-AMG GT S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8-moottori, jossa on 650 Newtonmetrin huippuvääntö. Satasen vauhti saavutetaan 3,8 sekunnissa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on sijoitettu taka-akselille, mikä edesauttaa etu- ja taka-akselin välistä 47/ 53 painojakaumaa.

Kasikoneen tuhti jytinä nostattaa odotuksia.

Kun ajoasetukseksi valitsee Sport+:n tai Race:n terävöityy ohjaus ja kaasun vaste muuttuu herkemmäksi. Alusta jäykkenee tuntuvasti ja sallii nopeat ohjausliikkeet kallistumatta.

Matala ajoasento

GT S on tehokas ja kaunis urheiluauto, joka yllättää ajamisen keveydellään. Ajoasento on todella matala ja tuhti keskikonsoli ylettyy melkein kainaloon. Ohjaus on tarkka mutta yllättävän kevyt.

Ratakierroksien karttuessa, keinotekoista vastetta ei jää kaipaamaan. Tehot eivät lopu kesken. Viimeinen, loiva oikeaan taittuva mutka sallii vauhdin keräämisen ja pääsuoran jälkeisen ykkösmutkan jarrutusta ei sovi aliarvioida.

Seuraava kierros!

Yli 500 hevosvoimaa sedanissa

Sekä GT S:n että C63 S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8- moottori. Moottoreissa yhteistä ovat kuitenkin vain lohkot. Veto välittyy molemmissa takapyörille ja huipputehot ovat 510 hevosvoimaa.

C63 puristaa huippuväännöksi 700 Nm. Satasen vauhti saavutetaan C63 S:llä 4,0 sekunnissa. C63:ssa voimaa välittää AMG Speedshift MCT 7 -urheiluvaihteisto.

Matkalla moottoriradalle on havaittavissa, että C63:n dynaamiseen ajoon suunniteltu säädettävä alusta löytää väkisinkin tiestä karkeimmat epätasaisuudet.

AMG-mallin ulkomuodon lupaama urheilullisuus lunastuu radalla.

Yli 500 hevosvoimaa neliovisessa sedanissa on paljon! Napsuteltaessa oikeat alusta- ja vaihteistosäädöt, on C63 nopea auto radalla, eikä henkilöautomaisuuteen ehdi kiinnittää huomiota. Takaovet tuovat ehdotonta etua ja tekevät C63:sta houkuttelevan arki- ja rata-ajon hybridin.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat