Ajoneuvot | Koeajo | 3.9.2015

Koeajossa: maltillisesti uudistunut Volkswagen Touran

Uutuuden erottaa yksityiskohdista. Hyvää: joustavat ja avarat tilaratkaisut. Huonoa: suuruudistuksia odottaneet pettyvät.

Jaa artikkeli

Ensivaikutelma pettää. Uusi Volkswagen Touran näyttää ensin kovin edeltäjältään, mutta tarkastelulla erot alkavat näkyä. Matalampien etuvalojen ansiosta keulan ilme on jämäkämpi. Erittäin syvä kylkipokkaus tuo huomattavasti lisää ryhtiä ja linjakkuutta sivuprofiiliin. Myös takapuskurin ja -luukun muodot ovat aiempaa rohkeammat.

Volkswagen_Touran_2015_LA-30

Kasvua ja laihdutusta

Uuden sukupolven myötä Touran on siirtynyt monista muista Volkswagen-malleista tuttuun MQB-perusratkaisuun. Pituus on kasvanut kolmellatoista senttimetrillä noin 4,43 metriin. Pituuskasvusta 11,3 senttiä johtuu venyneestä akselivälistä. Leveyttä auto on saanut 4,1 senttiiä. Vain korkeus ja paino ovat vähentyneet kuudella senttimetrillä ja parhaimmillaan 62 kilogrammalla.

Bensiinimoottoreita ovat 1,2-litrainen (110 hv) ja 1,4-litrainen (150 hv). Dieseleiden huipputehot ovat 110 ja 150 hevosvoimaa, mutta iskutilavuudet 1,6 ja 2,0 litraa.

150 hevosvoimainen bensiinimoottori toimitetaan aina seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Pienemmän bensiinimoottorin ja molempien dieseleiden kanssa on alkuun tultava toimeen käsivaihteistoilla. Dieselautomaatti liittyy tuotantoon syksyn aikana.

Volkswagen_Touran_2015_LA-12

Riittävästi säilytystilaa

Ohjauspyörän takaa Touranin tunnistaa välittömästi Volkswageniksi. Sisustan laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja yleisilme selkeä.

Tila-automaisuuden huomaa lähinnä korkeasta istuma-asennosta sekä ympäriinsä ripotelluista tavaralokeroista: pieni kolo ohjauspyörän vasemmalla puolella, isompi luukullinen kojelaudan päällä, muutama avautuva lokero keskellä kattoa ja niin edelleen.

Volkswagen_Touran_2015_LA-19

Touranit saapuvat Suomeen viisipaikkaisina. Tuhannen euron lisähinta tuo seitsenpaikkaisuuden, mutta uhraa tavaratilan lattian alle kätkeytyvän tilan kahdelle helppokäyttöiselle lisäistuimelle. Keskirivin kolme istuinta liikkuvat itsenäisesti pituussuunnassa, ja kunkin selkänojaa voi kallistaa erikseen.

Kun keskimmäisen istuinrivin säätää taaimmaiseen asentoonsa, on istuinmukavuus lähes etupenkin luokkaa. Säätövarat ovat runsaat, joten keskiriviä eteenpäin siirtämällä voi vapauttaa tilaa kolmannellekin riville.

Koska jokainen kahden taaemman rivin istuimesta säätyy ja taittuu lattiatasoon itsenäisesti, mukautuu Touran mitä erilaisimpiin kuljetustarpeisiin.

Ällistyttävät ja raivostuttavat ominaisuudet on hiottu pois. Ja jäljelle on jäänyt hieman konservatiivinen, mutta erittäin toimiva ja monipuolinen tila-auto. Hinnat alkavat noin 27 000 eurosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen