17.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oiva ladattava hybridi veroja vältteleville. Hyvää: runsaat tilat, monikäyttöisyys, ajettavuus, vähäpäästöisyys. Huonoa: massiivisuus, vaatimaton perusvarustelu. Hybridimalleista tulee ensimmäisenä mieleen bensiininsäästö ja kasvihuoneilmiön ehkäisy tavallista mallia kalliimmalla tekniikalla, jonka hinta vie sen tavallisen ostajan ulottumattomiin. Porschea ei voi kutsua halvaksi, mutta Suomen päästöistä riippuva autoverotus on sille myötämielinen. Hiilidioksidipäästö 79 grammaa kilometrillä tekee hybridistä Cayenne-malliston huokeimman. Autoveroa koeajetulla on 12 000 euroa, kun vastaavantehoisessa Cayenne S:ssä veroa on yli 50 000 euroa. Veroetu näkyy myös lisävarusteiden hinnassa. Käyttökulutkin ovat lempeät: ei dieselveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin vain 72 euroa. Hybridin voi povata nousevan myydyimmäksi malliksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sirompi ilme Porsche Cayenne sai talven aikana kevyen kasvojen kohotuksen. Kakkossukupolvi olikin jo täyttämässä viisi vuotta. Uudet puskurit, helmat, valot, maski ja takaluukku antavat jättimäiselle katumaasturille siromman ja sutjakamman ilmeen. Ilmanvastuksesta ja painosta tinkiminen näkyy kulutus- ja päästölukemissa. Isoimmat tekniset muutokset on tehty nyt ajettuun hybridimalliin lisäämällä akkujen määrää ja latausmahdollisuus. Myös sisäilmettä on kohennettu materiaaleiltaan ja varustelultaan. Näkyvimpänä muutoksena on uusi kolmipuolainen ohjauspyörä. Nappuloiden paljous ja monitoiminäytön tietomäärä hengästyttää, mutta käytön oppii monia kilpailijoita nopeammin selkeyden ja intuitiivisyyden ansiosta. Porschemaisuuksiin kuuluu virtalukko ratin vasemmalla puolella ja mittaristoa hallitseva iso kierroslukumittari. Julkinen lataus arpapeliä Täyden hyödyn saamiseksi olisi kotona ja työpaikalla oltava oma latauspistoke. Julkisten latauspisteiden hyödyntäminen on arpapeliä väärin pysäköityjen autojen, erilaisten pistokkeiden ja toistuvien vikatilanteiden takia. Jos latausjohdon jaksaa kiinnittää aina ja työmatka on vaikka 20 kilometriä, pystyy talvellakin liikkumaan päästöittä pelkästään sähköllä. Sähkömoottorin teho riittää juuri ja juuri liikennevirrassa pysymiseen – ja ahdettu veekuutonen on aina avustusvalmiina. Vaikka autoa ei lataisi laisinkaan, on hybriditekniikasta silti hyötyä kaupunkikulutuksen vähentämisessä. Kevyellä kaasujalalla kulutuksen saa pysymään alle kymmenen litran maantiellä ja taajamassa. Lähes 2,5-tonnin paino tuntuu Cayennen suorituskyvyssä. Lähdöt eivät ole ihan niin räväköitä kuin yli 400 hevosvoimalta odottaisi. Ajettavuus on isojen katumaasturien parhaimmistoa. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne S E-hybrid Hinta alkaen 98 675 € Ajoneuvovero 72 €/ v Moottori 2 995 cm³, bensiinimoottori, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 245 kW (333 hv) Vääntö yht. 590 Nm (yht. 1250–4000 r/min) Vääntö yht. 590 Nm (yht.1250–4000 r/min) Akku Litiumioniakusto 10,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 306 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 243 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 580 l Omamassa: 2425 kg Muu tieto Sähkömoottori 70 kW (95 hv). Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt