Ajoneuvot | Koeajo | 8.9.2015

Koeajossa: laadukas Audi Q7

Business 3.0 TDI 200 kW Quattro Tiptronic

160 000 euron hintalapun takana on auto, joka ei pöyhkeile ulkoasullaan, mutta joka kätkee sisäänsä ominaisuuksia ja palveluja enemmän kuin saattaisi kuvitellakaan. Hyvää: nelipyöräohjaus, monipuolinen ja järkevä varustelu, ajamisen vaivattomuus. Huonoa: kaistavahti tekee auton käytöksestä levotonta.

Jaa artikkeli

Audi_Q7_2015_Suomi_LA-18

Jos laadukas auto on arvoasteikossa pienen asunnon edellä, tätä mallia ei kannata ohittaa. Työsuhdeautona se tarjoaa yrityksen työntekijälle ehdottomasti automaailman parhaita työkaluja.

Tuulilasiin heijastuva informaatio on toteutettu erinomaisesti. Kuljettajan suorassa näkökentässä on jatkuvasti selkeälukuinen tieto mm. navigoinnin ohjeista, nopeusrajoituksista tai vaikkapa kaistavahdin varoituksista.

Audi_Q7_2015_Suomi_LA-9

Iso mutta kätevä

Nelipyöräohjaus tekee autosta kokoisekseen käsittämättömän kätevän käsiteltävän kaupungissa ja ahtailla parkkipaikoilla. Neliveto, automaattivaihde ja ilmajousitus viimeistään varmistavat, että kuljettaja ei joudu koville edes hankalammissa maastoissa.

Kaikki enimmillään seitsemän mukanaolijaa saavat nauttia jatkuvasti mukavasta ja miellyttävästä matkanteosta. Lisäksi kuljettajan ja matkustajan istuimen monipuoliset säädöt ja hierontaominaisuudet tuovat varsinkin pitkille matkoille luksusta, joka aidosti vähentää pitkän istumisrupeaman rasituksia.

Myös tavarankuljetus on huomioitu. Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku, sähköisesti taittuvat takaselkänojat ja ilmajousitus, joka laskee tarvittaessa perän matalammalle – näin kuormaus on tehty mahdollisimman miellyttäväksi ja toimivaksi.

Audi_Q7_2015_Suomi_LA-13

Vahdin lepovuoro

Isot pyörät, aktiivinen kaistavahti ja Suomen kuluneet tiet osoittautui koeajossa kehnoksi yhdistelmäksi.

Audi Q7 pystyy tarjoamaan hyvällä tiellä erittäin hiljaisen ja miellyttävän kyydin. Kun tie muuttuu uraiseksi ja pintarikkoiseksi, ajaminen on edelleen hiljaista ja varsin töyssytöntä.

Uraista tietä ei kuitenkaan tarvitse ajaa pitkään, kun kaistavahdin aktiivisuus alkaa ärsyttää. Jatkuvasti hienoisia ohjausliikkeitä tekevä kaistavahti tekee ajamisesta levotonta. Rauha ajamiseen palautuu, kun kaistavahdin laittaa lepäämään.

Ennakoivan kaistavahtiasetuksen käyttämistä välttelemällä tilanne muuttuu. Maltillisempi vahtiminen on parempi vaihtoehto ainakin nykyisillä suomalaisilla teillä. Tämäkin vaihtoehto onneksi löytyy auton tietokoneen syövereistä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi