8.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: laadukas Audi Q7 Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 160 000 euron hintalapun takana on auto, joka ei pöyhkeile ulkoasullaan, mutta joka kätkee sisäänsä ominaisuuksia ja palveluja enemmän kuin saattaisi kuvitellakaan. Hyvää: nelipyöräohjaus, monipuolinen ja järkevä varustelu, ajamisen vaivattomuus. Huonoa: kaistavahti tekee auton käytöksestä levotonta. Jos laadukas auto on arvoasteikossa pienen asunnon edellä, tätä mallia ei kannata ohittaa. Työsuhdeautona se tarjoaa yrityksen työntekijälle ehdottomasti automaailman parhaita työkaluja. Tuulilasiin heijastuva informaatio on toteutettu erinomaisesti. Kuljettajan suorassa näkökentässä on jatkuvasti selkeälukuinen tieto mm. navigoinnin ohjeista, nopeusrajoituksista tai vaikkapa kaistavahdin varoituksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso mutta kätevä Nelipyöräohjaus tekee autosta kokoisekseen käsittämättömän kätevän käsiteltävän kaupungissa ja ahtailla parkkipaikoilla. Neliveto, automaattivaihde ja ilmajousitus viimeistään varmistavat, että kuljettaja ei joudu koville edes hankalammissa maastoissa. Kaikki enimmillään seitsemän mukanaolijaa saavat nauttia jatkuvasti mukavasta ja miellyttävästä matkanteosta. Lisäksi kuljettajan ja matkustajan istuimen monipuoliset säädöt ja hierontaominaisuudet tuovat varsinkin pitkille matkoille luksusta, joka aidosti vähentää pitkän istumisrupeaman rasituksia. Myös tavarankuljetus on huomioitu. Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku, sähköisesti taittuvat takaselkänojat ja ilmajousitus, joka laskee tarvittaessa perän matalammalle – näin kuormaus on tehty mahdollisimman miellyttäväksi ja toimivaksi. Vahdin lepovuoro Isot pyörät, aktiivinen kaistavahti ja Suomen kuluneet tiet osoittautui koeajossa kehnoksi yhdistelmäksi. Audi Q7 pystyy tarjoamaan hyvällä tiellä erittäin hiljaisen ja miellyttävän kyydin. Kun tie muuttuu uraiseksi ja pintarikkoiseksi, ajaminen on edelleen hiljaista ja varsin töyssytöntä. Uraista tietä ei kuitenkaan tarvitse ajaa pitkään, kun kaistavahdin aktiivisuus alkaa ärsyttää. Jatkuvasti hienoisia ohjausliikkeitä tekevä kaistavahti tekee ajamisesta levotonta. Rauha ajamiseen palautuu, kun kaistavahdin laittaa lepäämään. Ennakoivan kaistavahtiasetuksen käyttämistä välttelemällä tilanne muuttuu. Maltillisempi vahtiminen on parempi vaihtoehto ainakin nykyisillä suomalaisilla teillä. Tämäkin vaihtoehto onneksi löytyy auton tietokoneen syövereistä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q7 Business 3.0 TDI 200 kW Quattro Tiptronic Hinta alkaen 159 930 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, turboahdettu V6 TDI, 8-v. tiptronic-automaattivaihteisto, neliveto, ilmajousitus. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta