19.7.2016

Koeajo: KTM 1290 Super Duke GT – raju mutta matkakelpoinen

KTM 1290 Super Duke GT

KTM 1290 Super Duke R tunnetaan kompromissittomana nakupyöränä. Vaikka GT-versio on kuorrutettu matkavarustuksella, on alkuperäinen raju luonne onneksi säilytetty. Hyvää: suorituskyky, monikäyttöisyys, jousitus. Huonoa: suoja ajoviimaa vastaan, kierroslukumittarin punarajan puuttuminen.

KTM 1290 Super Duke GT on luonnollinen laajennus itävaltalaisvalmistajan mallistoon. Tuulilasi ja matkakäyttöön soveltuvat varusteet tekevät siitä selvästi monikäyttöisemmän kuin nakuversio Super Duke R.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutkateillä kuin kotonaan

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy lyhyeksi välitettyyn ykkösvaihteeseen. Suuri iskutilavuus ja korkeaviritteinen V2-moottori ei ole paras yhdistelmä mateluun tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa. Lyhyen ykkösen ansiosta kaupunkiajo on helppoa. Suorituskyky ei lopu missään ajotilanteessa kesken.

Mutkateillä kolmos- ja nelosvaihde ovat käyttökelpoisimpia. Kiihtyvyys venyttää käsiä ja äänimaailma on maskuliininen. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat ja töyssyt kiitettävästi. Brembon radiaalijarruille riittää yhden sormen käyttö jarrukahvalla. Vauhdikkaat mutkatiet ovat GT:n ominta ympäristöä.

KTM 1290 Super Duke GT

Suoralla tiellä nousee esiin KTM:n ”Ready to Race” -filosofia. Vielä moottoritienopeuksissakin moottorin tuntuma on herkempi viitosvaihteella. Kuutonen tuntuu sopivalta vasta 130 nopeudesta ylöspäin.

Tuulilasin korkeussäätö on toteutettu yksinkertaisesti. Työnnät tuulilasia eteenpäin lukituksen vapauttamiseksi, ja tämän jälkeen nostat tai lasket sitä haluttuun kohtaan ja vedät takaisin taaksepäin jolloin se lukittuu. Ilmavirta osuu tuulilasista huolimatta kuljettajaan ja tuntuma on lähes kuin nakupyörässä. Suoralla moottoritiellä ajoviima alkaa puuduttaa yläkroppaa ja käsiä.

Lähes täydellinen varustetaso

Vakiovarusteisiin kuuluvat luistonesto, ajovakausjärjestelmä, semiaktiivinen jousitus, vakionopeussäädin, lämpökahvat ja rengaspainevalvonta sekä kaarreajovalot. Myös vaihdeavustin kuuluu vakiovarustukseen. Toiminnaltaan se on terävä. Lisävarusteena on tarjolla 30 litran sivulaukut. Elektroniikan säädöt ja ajotietokoneen ohjaus tehdään neljän napin valikkojärjestelmällä. Se on erittäin selkeäkäyttöinen.

KTM 1290 Super Duke GT
Esimerkillinen neljän napin järjestelmä pyörän elektroniikan säätämiseksi.

Super Duke GT on loistava yhdistelmä keveyttä ja tehoa yhdistettynä kattavaan varustetasoon. Se sopii yhtä hyvin urheilulliseksi vaihtoehdoksi mutkateille kuin aktiiviseen matkailuun. Ominaisuuksien painotus on selvästi enemmän urheilullisuudessa kuin touring-ominaisuuksissa.

KTM 1290 Super Duke GT
  • Hinta: 24 701,08 €
  • Moottori: Bensiinimoottori 1301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Teho: 127 kW (173 hv) / 9 500 r/min
  • Vääntö: 144 Nm / 6 750 r/min
  • Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 205 kg, akseliväli 1482 mm, tankin tilavuus 23 litraa
  • Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17
  • Huoltoväli: 10 000 km
  • Takuu: 2 vuotta

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat