22.5.2015

Koeajo: kolmipyöräinen Can-Am Spyder F3

Kolmipyöräinen on risteytys moottoripyörää, moottorikelkkaa ja kartingautoa. Hyvää: henkilöautokortti riittää, suorituskyky, helppo hallittavuus. Huonoa: suuri kääntöympyrä, sisarmalleja pienempi tavaratila.

Osa motoristeista suhtautuu kolmipyöräiseen Can-Am Spyderiin vähättelevästi: sitähän osaa ajaa kuka tahansa kun sitä ei tarvitse kallistella eikä se kaadu. Ristiriitainen vastaanotto johtuu siitä, että kuljettaja kokee Spyderin hyvin erilaisena kuin katsoja.

Ajovarusteet, hallintalaitteet ja ajoviima ovat kuin moottoripyörästä. Mutkissa ajaminen tuo mieleen kartingautot. Can-Am Spyderin suurin etu on, että sitä saa ajaa henkilöautokortilla.

Ohjaustankoa ja jalkatappeja voi säätää pituussuunnassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin tietokonepeli

Käynnistäminen ja liikkeellelähtö muistuttavat tietokonepelin pelaamista. On muistettava painaa oikeassa järjestyksessä jarrupoljinta, mode-näppäintä, starttinappia, sähköisen seisontajarrun vapautuspainiketta ja vaihdenäppäintä. Vaatii muutaman harjoituskerran.

Puoliautomaattista vaihteistoa ohjataan vasemman käden näppäimillä (+ / –).

Muuten hallintalaitteet ovat suoraan moottoripyörästä, sillä erotuksella että jarrukahva puuttuu ja kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään pelkästään jarrupolkimella.

Käytännössä kaatumaton

Autoilijalle vaikeinta on tottua moottoripyörämäisiin hallintalaitteisiin. Motoristin on muistettava, että leveys on puolitoista metriä ja esimerkiksi ohituksissa se vaatii yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto.Bombardier-Rotaxin tekemän kolmisylinterisen moottorin suorituskyky on moottoripyörämäinen. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 4,8 sekuntia.

Mutka- ja moottoriteillä ajotuntuma on yllättävän vakaa. Spyderissä on ohjaustehostin, luistonesto ja ajovakaudenhallinta. Sen luvataan olevan käytännössä kaatumaton kulkuneuvo. Ainoastaan neulansilmämutkissa tarvitaan reilummin käsivoimia ohjaamiseen.

Pysäköintipaikoilla kannattaa huomioida suurehko kääntöympyrän koko. Vaihteistosta löytyy myös peruutusvaihde.

Aristokraattinen esikuva

Keula ja etulokasuojat tuovat mieleen Lotus Supersevenin. Peräpään muotoilu taas on sukua Ducati Diavelille. Oranssi ristikkoputkrunko muistuttaa KTM:n tuotteita. Ajoasento on powercruiser-tyyppinen.

Can-Am Spyder F3 lyö ajotuntumaltaan ja huomioarvoltaan samanhintaiset käytetyt avoautot mennen tullen. Kokeile vaikka!

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Can-Am Spyder F3

Hinta alkaen

28 094 €

Moottori

1 330 cm³, 3 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta eteen, 1 taakse, hihnaveto.

Teho

86 kW (115 hv), 7250 r/min

Vääntö

130 Nm (5000 r/min)

Vääntö

130 Nm (5000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 675 mm, kuivapaino 386 kg, akseliväli 1 560 mm, tankin tilavuus 27 litraa.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat