6.10.2015

Koeajo: kevyesti uudistunut BMW 340i

Muotoilun kevyen uudistuksen kruunaavat täysin uudet moottorit. Hyvää: tasainen voima, automaatin toiminta, muotoilu. Huonoa: ohjauksen keskialue varauksin, 340i:n hinta.

Bemarin kolmossarjalaisen päivityksen ydin ovat uudet moottorit.

Suomen moottorivalikoiman muodostavat kokonaan uudet neljä bensiinimoottoria 318i (136 hv), 320i (184 hv), 330i (252 hv) ja 340i (326 hv) ja neljä dieselmoottoria 316d (116 hv), 320d (190 hv), 330d (258 hv) ja 335d (313 hv).

Uusi tulokas on 318i:n 1,5-litrainen kolmesylinterinen moottori. Aiemman 328i:n korvaa uusi kaksilitrainen moottori, mallimerkinnältään 330i. Uusi kuusisylinterinen BMW 340i puolestaan korvaa 335i:n.

Kaikki moottorit on varustettu TwinPower- turbotekniikalla, sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla. Bensiinimoottorien kulutus on laskenut yli 11 prosenttia ja dieselmoottorien yli yhdeksän prosenttia.

Vaihteisto on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai kahdeksanvaihteinen Steptronic- automaattivaihteisto. Automaatti on vakiona 330d, 335d ja 340i -malleissa. Optiona on myös Steptronic Sport -vaihteisto.

320d:n EfficientDynamics-versio (163 hv) saavuttaa automaattivaihteistolla 99 g/km hiilidioksidipäästöt keskikulutuksen ollessa 3,8 l/100km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattava hybridi 2016

Ensi vuonna julkistettava ladattava hybridi 330e tarjoaa kokonaistehoa 252 hevosvoimaa ja kahden litran keskikulutuksen. Hybridin hiilidioksidipäästöt ovat 47 grammaa kilometrillä.

Takavedolle vaihtoehoisen xDrive-nelivedon saa lisävarusteena 320i, 318d ja 320d-malleihin. Suomen mallistossa 330i ja 340i ovat aina nelivetoisia. Dieseleistä nelivetoja ovat 330d ja 335d. Varustelutasot ovat Business, Business Sport, Business Luxury ja Business M Sport.

Maltillisia muutoksia

Ulkoiset muutokset ovat maltillisia. Uusien etu- ja takapuskurien muotoilueroja on jopa vaikea havaita. Täysledajovalot kuuluvat vakiona Business-varusteluun ja korvaavat vakiohalogeeniajovalot. Takavalot ovat myös ledit.

Sisä- ja tavaratilamitat ovat entisellään. Reilut ohjauspyöränsäädöt mahdollistavat mainion ajoasennon. Hyvin tukevat urheiluistuimet tuovat lisämukavuutta.

Kuusisylinterinen 340i tarjoaa baijerilaista perinnettä parhaimmillaan. Kuutosen murina herää hienotunteisesti kiihdytyksissä. Muutoin matkustamo pysyy erittäin hiljaisena.

Normaaliajossa automaattivaihteistonvaihdot ovat huomaamattoman pehmeitä. Urheilullisemmassa ajossa kiihtyminen on lineaarista ilman minkäänlaista voiman katkeamista.

Herkemmäksi säädetty iskunvaimennus ei tingi mukavuudesta. Lisävarusteena saa sähköisesti säätyvän iskunvaimennuksen. Jousitus säätyy ajo-ohjelmien mukaan mukavammaksi tai urheilullisemmaksi. Autoon on saatavilla myös urheilullisempi M Sport- jousitus.

Ohjauksen keskialueella kuljettaja tuntee lyhyen, sähköisen tehostuksen ylikorostumisen. Ongelma ei ole kriittinen, mutta korostuu muutoin erinomaisissa ajo-ominaisuuksissa.

Lisävarusteena on saatavilla muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö ja pysäköintiavustin. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti.

Suomessa uudistuneen kolmossarjalaisen hinnat alkavat neliovisen Business-varustellun 318i:n 36 536 eurosta. Touring-farmarin hintalisä malliversiosta riippuen on hieman yli 3 000 euroa. Auto tulee Suomessa tarjolle alkusyksyn tullen.

Teksti ja kuvat: Timo Suomala

BMW 340i Sport Line Aut.

Hinta alkaen

71 422 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

240 kW (326 hv), 5500–6500 r/min

Vääntö

450 Nm (1380–5000 r/min)

Vääntö

450 Nm (1380–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat