Ajoneuvot Koeajo 7.7.2015

Koeajo: keventynyt Audi Q7

Kevyempi ja pienempi, mutta matkustajille suurempi. Hyvää: alusta ilmajousituksella, tasainen teho, hiljaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: keulan kömpelö muotoilu.

Uusi toisen sukupolven Audi Q7 on keventynyt 325 kiloa. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia.

Q7 ei pullistele muotoilullaan. Kulmikkaampien korimuotojen myötä auto on muuttunut jopa arkisemman näköiseksi. Keulaa hallitsee ylisuuriin mittasuhteisiin kasvanut maski.

Vakiona viisipaikkaisen auton ulkomitat ovat pienentyneet maltillisesti: Q7 on nyt 3,7 senttiä lyhyempi ja 1,5 senttiä kapeampi. Sisätiloja on kasvatettu matkustamoa pidentämällä. Seitsemänpaikkaisuus sähköisesti takalattiasta taittuvilla lisäistuimilla on lisävaruste.

Päivitetyt moottorit

Q7:ssa on päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa tehoa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Syksyllä myyntiin tulee TDI:n 218 hevosvoimainen versio.

Sveitsin Verbierin sileillä teillä meno on erittäin hiljaista, mutta karkealla pinnalla kookas 20 tuuman rengastus muistuttaa olemassaolostaan. Ohjaus on kevyt, mutta säilyttää tunnon. Alusta toimii mainiosti.

Ohjausvastetta lisää

Comfort-asetuksella meno on nautinnollisen pehmeää, muttei huojuvaa. Tien epätasaisuudet suodattuvat tehokkaasti. Kaasun vastaavuus on erinomainen ja voiman tunne on jatkuva.

Jäykempi Dynamic-asento lisää tuntuvasti ohjauksen vastetta, muttei onneksi yliammu keinotekoiseen urheilullisuuteen. Neliveto ja lisävarusteisen ilmajousituksen säädettävä maavara auttavat ankarimmankin mökkitien haasteiden yli.

Hyvät jalkatilat

Jalkatilat ovat toisella penkkirivillä peräti ruhtinaalliset ja pääntilaa on reilusti. Kolmannella istuinrivillä niukka polvitila minimoi täysikasvuisen viihtyvyyden.

Tavaratila on 890 litraa. Seitsemänpaikkaisessa tilaa on 770 litraa, lisäistuimet ylös taitettuna 295 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus.

Suomeen syyskuussa

Suomeen Q7 rantautuu syyskuussa. Hinnat alkavat 95 990 eurosta. Myynti painottunee hyvin varusteltuun Business-malliin, jossa vakiona muun muassa mukautuva ilmajousitus ja nelialueilmastointi.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkiajoon ketteryyttä. Lisävarusteina saatavissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö ja sähköisesti esiintuleva vetokoukku Trailer assist- avustimen kera.

Q7-mallisto laajenee ensi vuonna ladattavalla e-tron-hybridillä. Siinä yhdistyvät V6 TDI, quattro-neliveto ja kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori.

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat