8.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: kehittyneempi Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saiko Škoda tehdä Volkswagenia paremman auton? Hyvää: tyylikkyys, avarat tilat. Huonoa: hienoinen pintakovuus. Škoda Superbin kehittäminen ei ole helppoa. Lopputuloksen pitää olla suuri ja mukava, mutta emoyritys Volkswagenin valmistaman Passatin varpaille ei saisi talloa. Saksalaisille merkkien arvojärjestys on tärkeä asia. Haastavasta tilanteesta huolimatta lopputulos on mainio. Kolmannen sukupolven Škoda Superb on edeltäjäänsä tilavampi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Kenties näyttävin Volkswagenin leirissä suunniteltu Škoda. Uudesta Superbista on saatu huomattavasti edeltäjäänsä linjakkaampi. Auton akseliväli on venähtänyt yli 2,8 metriin. Kasvua edeltäjään on 80 millimetriä, joka johtuu lähemmäs keulaa siirretystä etuakselista. Aiempaa viistommin laskeutuvasta takaikkunasta huolimatta Škoda kertoo takaistuimen pääntilan avartuneen. Keskimittainen voi halutessaan matkata takaistuimella ryhdikkäästi. Parimetrisen täytynee tyytyä rennompaan asentoon, muuten takaraivo voi osua kattoon. Runsaiden varvas- ja polvitilojen ansiosta jalat asettuvat varsin suoriksi, jolloin reidet lepäävät mukavasti istuimella. Takatilat ovat myös aiempaa leveämmät, Škodan mukaan kyynärtilaa on seitsemän senttimetriä aiempaa enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa vai teknologiaa? Vaikka Škodan puheissa esiintyy viittauksia edustusautoon, ajanevat lähes kaikki Superb-omistajat autojaan itse. Kuljettajan paikalla ei ole mitään vikaa, vaikka muotokieli on lähempänä Passatin edellistä kuin nykyistä sukupolvea. Materiaalit ovat laadukkaita ja ergonomia toimivaa. Koska Superb vie Passatia sisä- ja tavaratilassa (625 litraa), on arvojärjestystä rakennettu teknologialla. Huipputeknisimmät uutuudet ovat Passatin yksinoikeuksia. Superbiin ei ole tarjolla näyttöön pohjautuvaa digitaalimittaristoa, hienoa yläviistosta kuvaavaa pysäköintinäkymää tai perävaunun peruutusjärjestelmää. Sellaisia kaipaavien kannattaa suunnata Volkswagen-kauppaan. Superbin vahvuudet ovat arkisemmissa varusteissa. Jo edullisin Active-varustetaso sisältää muun muassa vakionopeussäätimen ja Bluetoothin. Suomessa myydyimmäksi arvioidaan toiseksi runsaimmin varusteltua Style-tasoa, joka sisältää esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, puolinahkaverhoilun ja etuistuimien sähkösäädön. Malliston huipulla on kuvissa esiintyvä Laurin & Klement. Ruskea nahka ja tuuletetut etuistuimet tuovat tyylikkääseen autoon tunnelmaa, mutta eivät oikein sovi järkitietoisena valintana pidettyyn Škodaan. Leppoisa ajettava Suurista ulkomitoista huolimatta Superb on vaivaton ajettava. Tyyliin sopii leppoisan mukavuuspainotteinen ajaminen, mutta tarpeen vaatiessa auto mukautuu myös aktiivisen kuljettajan ajotyyliin. Mukautumista helpottaa sähkösäätöinen iskunvaimennus, jonka Škoda valitsi kaikkiin koeajoautoihin. Mukavuusasetuksilla alusta tuntuu korostetun pehmeälle korin tehdessä laajoja liikkeitä moottoritien epätasaisuuksissa. Ilma- tai kaasunestejousituksen tasoista kyytiä ei kuitenkaan ole tarjolla. Osa epätasaisuuksista tulee yhä läpi. Superbiin on tarjolla viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Bensiinimoottorien tehoalue kattaa 125–280 hevosvoimaa, dieselin 120–190 hevosvoimaa. Pienintä bensiinimoottoria lukuun ottamatta kaikki ovat saatavilla kaksoiskytkinautomaatilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neliveto heti mukana Škoda tarjoaa heti alusta alkaen viidennen sukupolven Haldex-kytkimeen perustuvia nelivetoja. 150 hevosvoimaiset bensiini- ja dieselmoottorit ovat nelivedon kanssa aina käsivaihteisia. Automaatin ja nelivedon yhdistelmä on valittavissa 190 hevosvoimaiseen dieseliin, 280 hevosvoimaisessa bensiinimoottorissa ne ovat vakiovaruste. Olisi kiinnostavaa tietää minkälaisia myönnytyksiä Škodan väki on joutunut tekemään pitääkseen Volkswagenin tyytyväisenä. Tärkeintä on onnistunut lopputulos. Superb on ominaisuuksiltaan aiempaa etevämpi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Suomessa Superbin hinnasto julkaistaan lähiaikoina. Ensimmäiset yksilöt saapuvat maahan heinäkuussa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?