Ajoneuvot | Koeajo | 21.4.2015

Koeajossa käytännöllinen Mercedes-Benz CLA

250 4Matic Shooting Brake

Shooting Brake tuo näyttävän ulkonäön rinnalle käytännöllisyyttä. Hyvää: Ajettavuus, tavaratila, takapenkit tilat. Huonoa: vähän tilaa pikkuesineille, kojelaudan painikkeiden sijoittelu.

Jaa artikkeli

Kauas on tultu 1920-luvun metsästysharrastuksista ja Shooting Brake -nimen juurista. Mercedes-Benzin uusi automalli on etäällä tuon ajan laatikkomaisista kuljettimista, joiden kyytiin tuli mahduttaa aseet, käyrätorvet, eväskorit ja peura.

Saksalaiset eivät halua kutsua coupémaiset muodot saanutta viisiovista CLA-mallia farmariksi. Sitä Shooting Brake kuitenkin lähinnä on. Käytännöllisyys on ainakin pari pykälää parempi kuin kaksi vuotta sitten esitellyssä neliovisessa CLA:ssa.

Shooting Braken tavaratila on paperilla vain 25 litraa suurempi kuin neliovisessa, mutta iso lastausaukko tekee siitä merkittävästi monipuolisemman. Muuttokuormaa tai hirvenraatoa autolla ei kuskata, mutta urheilullisiin harrastuksiin ruuma riittää.

Takaa tilavampi

Takaistuimet saa keikautettua lähes vaakasuoraan. Suksiluukku helpottaa pitkien esineiden kuljettamista. Lisävarusteena takapenkin selkänojaan saa cargo-asennon, jolloin kuljetustilaa voi kasvattaa sadalla litralla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Ohjaamossa saisi olla enemmän lokeroita pienille esineille.

Oviaukosta kulkeminen on helppoa, ja istuminen on hyvinkin siedettävää jopa yli 180-senttisellä: pään yllä on yli neljä senttiä enemmän tilaa.

Neliovisessa coupémaiset takapilarit pilaavat näkyvyyden niin kuljettajalta kuin matkustajilta, mutta Shooting Brake -farkkumalli on siinäkin suopeampi. Erinomaiseksi näkyvyyttä ei voi silti kehua.

Perheen viides jäsen

Mercedes-Benzin kompaktiluokan perhe on saanut CLA Shooting Brakesta viidennen jäsenen, eikä uusia lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. A-, B- ja GLA-sarjan tapaan myös CLA:t ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, mutta autoja saa myös nelivetoisina.

Ensiesittelyssä CLA Shooting Brakea päästiin ajamaan nelivetoisilla, malliston ripeintä päätä edustavilla 250 4Maticilla ja 45 AMG:llä. Dieselpuolelta tuntumaa saatiin etuvetoisesta 220 CDI:stä.

Kolmikko on tehoiltaan ja suorituskyvyltään malliston yläpäästä. Myynti painottunee huokeimpiin etuvetoisiin CLA 180- ja CLA 200 -malleihin, joissa voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiiniturbo.

Hyvä ohjaustuntuma

Tulokas on hauska ja urheilullinen ajettava erityisesti tehokkailla bensiinimoottoreilla, jotka ottavat kierroksia halukkaasti. Ajoasetuksia säätämällä kulkuhalua voi hillitä tai kiihdyttää.

Dieselissäkin on potkua ja varsinkin vääntöä, mutta vauhdikkaisiin bensiinimalleihin verrattuna se tuntuu karkeammalta. Taloudellisuutta ja pientä kulutusta hakevan vaihtoehto olisi CLA 200 CDI, eli 2,1-litraisen dieselin kesympi painos. Sen luvataan vievän 3,9 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.

Mercedes-Benz on onnistunut tekemään parin viime vuoden aikana ison loikan niin autojen muotoilussa kuin ohjauksessa. CLA Shooting Brake taipuu nelivetoisena hienosti mutkiin, mutta ohjaustuntuma on kohdallaan myös suoralla moottoritiellä.

Kaksoiskytkinautomaatti toimii kiitettävän nopeasti.

CLA 45 AMG

AMG-mallissa kaksilitraisesta turbomoottorista otetaan huimat 360 hevosvoimaa tehoa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Autonvalmistaja laskee, että se on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori.

AMG:n koukuttavin juttu on sen äreä äänimaailma, mutta myös napakat istuimet, kireä ohjaus karhennettuine ratteineen, urheilullinen vaihteisto ja piukea jousitus tekevät siitä oikean urheilumallin. Nollasta sataan vilahtaa 4,7 sekunnissa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Mercedes-Benz