30.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturisuosikki Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen katumaasturisuosikin sydän sykkii väkevästi. Hyvää: moottori, viimeistely, kulutus, tavaratilan muunneltavuus. Huonoa: kosketusnäyttö, hinta. Uudistuneen Honda CR-V:n uusi sydän sykkii väkevänä, mutta polttoainetta pihistellen. Kaksoisahdettu 1,6-litrainen dieselmoottori on luvatulta keskikulutukseltaan (5,1 l/100km) vähäjanoinen. Sekalaisessa koeajossa nelivetoisen kulutus kipuaa yli kuuden litran. Uusi moottori kehittää tehoa 160 hevosvoimaa, jossa on 10 hevosvoimaa enemmän kuin 2,2 i-DTEC-moottorissa, jonka se korvaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivatonta vääntöä Vääntö on säilynyt ennallaan siitäkin huolimatta, että uusi moottori on iskutilavuudeltaan yli puoli litraa pienempi. Vaivattoman etenemisen takaa kaksi ahdinta, jotka toimivat kaksivaiheisesti. Pienempi muuttuvasiipinen korkeapaineturbo toimii alhaisilla käyntinopeuksilla, joka tuntuu kaasupolkimen herkkänä vasteena. Matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla käyntinopeuksilla. Kuusiportainen manuaalivaihteisto käyttäytyy eleettömästi. Tuntumaa hakemassa Luontevaa ajokäytöstä häiritsee ohjauksen keskialueen lievä tunnottomuus. Äänieristys on onnistunut eritoten kaupunki- ja taajamateillä ajettaessa, mutta maantiellä rengasäänet kantavat sisälle matkustamoon. Viimeistelyn taso on hyvä: kaikki toimii, sähkö säätää ja nahka hellii. Takaviistoon on vaikea tähystellä umpinaisen muotoilun vuoksi. Sivulinjan viimeinen ikkuna on pikemminkin muotoilullinen kuin käytännöllinen. Pysäköijä kiittää peruutuskameraa. Kojelaudan yläosassa on pieni näyttö ja sen alapuolella seitsentuumainen päänäyttö, jota ohjataan vasemman laidan pienikokoisin kytkimin ja koskettamalla. Pikkunäyttö on upotettuna suojassa, mutta päänäyttö on altis heijasteluille. Kosketusnäytön käskytysten tulee olla hipaisuja määrätietoisempia. Etuistuin on muhkea, mutta laimeasti sivutuettu. Takana istuvilla on väljät oltavat: tilaa on hartioille ja jaloille. Takana istutaan matalalla, mutta lattia on tasainen. Takakontissa on litroja mukavat 589. Takaistuimet kaatuvat kätevästi kahvasta. Tavaratilan ohut peite ei yllä muutoin viimeistellyn laatuvaikutelman tasolle. Tukku turva-avustimia Kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin on vakiovaruste. Se vähentää peräänajovaaraa alhaisissa nopeuksissa (alle 32 km/h). Mikäli kuljettaja ei toimi varoituksen jälkeenkään, tapahtuu jarrutus automaattisesti. Uutta on ennakoiva vakionopeussäädin, joka on osa 1 799–1 900 euron ADAS Sensing -turvavarustepakettia. Siihen kuuluvat myös etutörmäysvaroitin, kaistavaroitin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja kaukovaloautomatiikka. Kattavin Executive-varustelu tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen takaluukun. Edullisimmillaan manuaalivaihteisen nelivetoisen CR-V:n saa 39 899 eurolla. Sen voimanlähteenä on kaksilitrainen bensiinimoottori. Edullisin dieselmoottorinen nelivetoversio maksaa 41 900 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD Executive Hinta alkaen 49 500 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku