Ajoneuvot Koeajo 15.4.2015

Koeajo: katu-uskottava Nissan Juke Nismo

Muodoista ei voi kiistellä, ne ovat makuasia. Hyvää: huomiopyydys, erottuu joukosta. Huonoa: rauhattomuus kiihdytyksissä.

Katu-uskottavuutta ja huomioarvoa löytyy, mutta onko lähes 35 000 euron hinta mahdolliselle ostajaryhmälle liikaa?

Nissan Juke Nismon muodot huomataan ja jokaisella on niistä mielipide. Tylsyydestä tai rohkeuden puutteesta ei tämän mallin suunnittelijaa ainakaan voi syyttää.

Valppaan kuljettajan auto

Juke-malliston tehokkain versio tarjoaa katu-uskottavuutta 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Myös jarrut ovat luvatun mukaisesti tehokkaat, mutta samalla varsin äkkinäiset.

Erityisesti kiihdytyksissä auto on levoton hallittava ja asenne Nissan Juke Nismo RS:n kuljettajan paikalla on oltava kohdallaan. Molemmat kädet ohjauspyörään ja huomio liikenneympäristöön.

Etuvetoisessa ja käsivaihteisessa mallissa on vakiovarusteena mekaaninen tasauspyörästön lukko.

Auton kykyjen maksimaalista käyttöä hillinnee parhaiten se, että aktiivisessa ajossa polttoaineen kulutus kasvaa. Nismoon suositellaan 98-oktaanista bensiiniä ja tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,2 l/100 km. Reippaalla ajolla kulutus kasvaa helposti.

Istuin ja katto on korkealla ja vakiovarustukseen kuuluvat istuimet tukevat hyvin, joten autoon on helppo kulkea ja hyvä istuma-asento löytyy monenpituiselle. Lisävarusteena on saatavana myös urheilulliset Recaro-istuimet.

Ohjauspyörän syvyyssäädön puute ja isoin portain liikkuva istuimen korkeussäätövipu ihmetyttävät.

Rätti käteen

Muodoilla on myös hintansa. Muhkeat ovet tekevät istuimen säätimien ja ovikotelon käytöstä miltei mahdotonta, kun ovi on kiinni. Vastavuoroisesti ovien muhkeus taas tuo matkustamoon annoksen ylellisyyttä ja laatua.

Pikapesun jälkeen Nismon omistaja ottaa käteen liinan ja pyyhkii takaikkunan, sillä pesukoneen harjat eivät muhkean spoilerin alle yllä.

Nismo RS on saatavissa nelivetoisena ja Xtronic-automaattivaihteistolla varustettuna, jolloin huipputeho on 214 hv (157 kW) ja suurin vääntö 250 Nm.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat