5.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut BMW X1 BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein X1 on kasvanut ja muotoilultaan onnistunut. Hyvää: diselin kyvyt, etu- ja takatilat, automattivaihteisto, hiljaisuus. Huonoa: astuuko ominaisuuksillaan jo X3:n varpaille? BMW X-perheen tuorein tulokas on toisen sukupolven X1. Muotoilu on onnistunut, muttei tarjoa X3- ja X4-malleista poikkeavia yllätyksiä. Tulokas on hitusen kasvanut ulkomitoiltaan: pituutta on 15 milliä ja leveyttä 23 milliä. Korkeutta X1 on kasvanut peräti 53 milliä. Se on mahdollistanut istuma-asennon noston edessä ja takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös etuvetoisenaNelivetoisesta X1:stä tulee tarjolle myös etuvetomalleja. Suomen moottorivalikoiman bensiinimoottorit ovat sDrive20i ja xDrive20i (192 hv) ja dieselmoottorit sDrive18d (150 hv), xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv). Marraskuun tuotannosta tulee näiden lisäksi xDrive18d ja sDrive18i. Moottorit ovat nelisylinterisiä. Moottorien polttoainekulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 17 prosenttia. Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto on vakiona kaikissa muissa malleissa, paitsi sDrive18d:ssä, jossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatin saa siihenkin lisävarusteena. Varustetasoja ovat Advantage, X Line, Sport Line ja M Sport, mutta Suomen varustelutasot vahvistuvat elokuun aikana. Väkevää vääntöä Koeajetussa xDrive25d-versiossa on bensiinimalliin (xDrive25i) verratuna 100 newtonmetriä enemmän vääntöä, vaikka moottorit ajossa tasaväkisiltä tuntuvatkin. Dieselin eteneminen on kuitenkin jouhevampaa. Matkustamo pysyy kaupunki- ja maantieajossa erittäin hiljaisena. Moottorinäänet ovat lähes olemattomat. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti. Vaihdot ovat pehmeitä ja täyskiihdytyksistä selvitään ilman nykimistä. Ajo-ohjelmien vaihdolla on tuntuva vaikutus ohjaukseen ja kaasunherkkyyteen. X1:ssä on vakiona muuttuvavälityksinen Servotronic-ohjaus. Lisävarusteena on saatavilla urheiluohjaus, jota voi täydentää M Sport -alustalla. X1:een on ensi kertaa saatavilla sähköisesti ohjattu iskunvaimennus. Jousitusta voi säätää urheilullisemmaksi tai mukavuuspainotteisemmaksi. Hyvä reisituki Urheiluistuimet tarjoavat hyvän reisituen. Ohjauspyörän reilu syvyyssäätö viimeistelee hyvän ajoasennon. Takamatkustajien polvitila on kasvanut 37 milliä. Uuden X1:n tavaratila on kasvanut 85 litralla ja on nyt 505 litraa. Tila on laajennetavissa 1 550 litraan. Etumatkustajan taittuvan selkänojan saa lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kattava määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kojetaulun keskinäyttö on vakiona kooltaan 6,5 tuumainen. Paremman navigaatiojärjestelmän kanssa näyttö kasvaa 8,8-tuumaiseksi. Suomessa X1 esitellään lokakuun lopulla. Suomen hinnat selviävät elokuun aikana. Teksti ja kuvat: Timo Suomala BMW X1 xDrive 25d X Line Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 4400 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku