Ajoneuvot | Koeajo | 10.7.2015

Koeajossa: jatkoaikaa saanut Toyota Avensis

1.8 Valvematic 6 M/T Touring Sports

Perinpohjainen kasvojenkohotus tuo lisäaikaa. Hyvää: kohentunut laatuvaikutelma, yleinen vaivattomuus. Huonoa: bensiinimoottorien alavääntö.

Jaa artikkeli

Ajoittain Toyotien ohjaamoita katsellessa tulee tunne, että järjestelmien suunnittelijat eivät turhia keskustele keskenään. Radion kytkimissä käytetään eri kirjasintyyppiä kuin ilmastoinnissa ja keskikonsolin muovi eroaa ovien muovista. Materiaalit voivat olla laadukkaitakin, mutta kokonaisuus on tilkkutäkki.

Sekavuus ei ehkä häiritse merkkiuskollisimpia, mutta he eivät enää riitä. Toyotan on kammettava Avensiksen markkinaosuus nousuun. Sitä tavoitellaan perinpohjaisella kasvojenkohotuksella.

Toyota_Avensis_2015_LA-2

Eurooppalaista tyyliä

Uudistuksen suunnitteluvalta on annettu eurooppalaisille. Sen ansiosta sisusta on rauhallisen konservatiivinen, jossa materiaalivalinnat, merkkivalojen värit ja kirjasintyypit ovat yhdenmukaisia. Yleisilme näyttää paljon entistä laadukkaammalta.

Auton ulkonäköä on muokattu erityisesti keulan osalta. Ajovalot ja maski edustavat Toyotan nykyilmettä. Samalla etuylitys on pidentynyt.

Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusavustin on osa Toyotan pyrkimystä viiteen Euro NCAP -tähteen, joka on edellytys Euroopan yritysautomarkkinoilla pärjäämiseen.

Toyota Avensis on vaivaton ajettava. Auto taittuu tarpeen tullen reippaisiinkin mutkiin kohtuudella. Myös jousitusmukavuus on kunnossa.

Dieselautomaatti poistuu

Kokonaisuutena kasvojenkohotuksessa näkyy kustannustehokkuus. Autosta on parannettu myynnin kannalta tärkeimpiä osa-alueita, mutta investointien kannattavuus on harkittu tarkkaan. Esimerkiksi sähkötoimista takaluukkua tai aktiivista vakionopeudensäädintä ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Ilmeisesti Toyota ei pidä automaattivaihteista dieseliä myynnin kannalta ehdottomana. Se nimittäin poistuu Avensis-mallistosta kasvojenkohotuksen yhteydessä.

Dieselautomaatin poistuminen johtuu Toyotan siirtymisestä BMW-pohjaisiin nelisylinterisiin dieselmoottoreihin. Ilmeisesti saksalaismoottorin ja automaattivaihteiston yhdistämistä ei katsottu taloudellisesti järkeväksi.

Tarjotut dieselmoottorit ovat huomaamattomia puurtajia. Tarjolla ovat 112 hevosvoimainen 1,6-litrainen ja 143 hevosvoimainen kaksilitrainen. Mäkisessä Geneven ympäristössä ajettu koeajo suosi vaivattomammin kulkevaa kaksilitraista.

Yleisilme sisällä on aiempaa laadukkaampi.

Yleisilme sisällä on aiempaa laadukkaampi.

Perinteiset bensiinit

Avensiksen bensiinimoottorit olisivat kaivanneet suuria uudistuksia, mutta toisin kävi. Tarjolla ovat vapaasti hengittävät 1,6-, 1,8- ja 2,0-litraiset, joiden uudistukset rajoittuvat polttoaineenkulutuksen viilaamiseen.

Bensiinimoottorien koetellun rakenteen varmatoimisuus voi ilahduttaa auton vanhetessa, mutta ajokokemus uutena kärsii. Kahdesta bensiinivaihtoehdosta suuremmastakin 1,8-litraisesta puuttuu vaivattomuutta tuovaa alavääntöä.

Sisätilojen uudistukset todistavat Toyotan kehittävän aiempaa eurooppalaisempia autoja. Samaa asennetta kaivattaisiin nopeasti bensiinimoottoripuolelle. Toyota on jo julkaissut ensimmäiset pienet turboahdetut bensiinimoottorinsa – nähtäväksi jää, päätyvätkö ne ikinä Avensiksen konepellin alle.

Korjaus Moottorin numerossa 7–8/2015 väitettyyn: Myös kaksilitrainen bensiinimoottori sisältyy Avensiksen tuontiohjelmaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Toyota