Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 21.7.2016

Koeajossa Hyundai Ioniq Hybrid – kolmesti sähköinen

HEV 1.6 GDI

Hyundai Ioniq lähtee kolmen kaistan leveydellä mukaan sähköiseen kisaan. Hyvää: Kolmen sähköisen voimalinjan mallisto rohkea päänavaus, EV:n suuri toimintasäde ja nopea ladattavuus, hybridin painojakautuma ja ajettavuus. Huonoa: Sisätilojen materiaaleilla kikkailu syö mukavuutta, näkyvyys taakse.

Jaa artikkeli

Hyundai sähköistyy – ja tekee sen kerralla sata lasissa. Korealaisvalmistaja tuo Euroopassa myyntiin Ioniqin, joka on maailman ensimmäinen kolme sähköistä voimalinjaa tarjoava automalli.

Hyundai Ioniq Hybrid

Täyssähköisen Ioniqin tunnistaa muun muassa umpinaisesta keulamaskista.

Suomeen loka-marraskuussa

Ioniqit tulevat Suomessa jälleenmyyjille loka-marraskuussa. Ensimmäisinä ehtivät bensiinihybridi Ioniq Hybrid HEV ja täyssähköinen versio Ioniq EV. Noin puoli vuotta myöhemmin kauppojen lattioille ilmestyy pistokkeesta ladattava malli Ioniq Hybrid PHEV.

Ioniq ei siis saa lainkaan pelkkää polttomoottoria käyttävää versiota. On helppo ennustaa, että samanlaista voimalinjojen kattausta tarjoaa pian moni muukin autonvalmistaja.

Hyundai Ioniq Hybrid

Toistaiseksi hyvin harva autonvalmistaja on tehnyt todellista bisnestä hybrideillä tai sähköautoilla. Ruuhka-Euroopassa ja myös Suomessa korealaisserkkunsa Kian varjoon jäänyt Hyundai kuitenkin ilmeisesti laskee, että sen paras vaihtoehto uuteen nousuun on sähköistyminen.

Uutuuden tuomista Eurooppaan helpottaa se, että Ioniq on jo vuodenvaihteesta lähtien ollut myynnissä kotikonnuillaan Aasian vauraissa osissa. Suomeen tulevat Ioniqit ovat eurooppalaisille kuluttajille kevyesti päivitettyjä. Esimerkiksi jousitukseen on tehty muutoksia.

Hyundai Ioniq Hybrid

Virtaviivaisen näköinen – eikä vain näköinen

Hyundai Ioniq Hybrid

Ioniq on muodoiltaan onnistunut auto. Virtaviivaisuus miellyttää. Samalla ilmanvastuskerroin on saatu tämän autoluokan pienimmäksi (0,24 Cd). Auton sisätiloissa on käytetty luovasti ekologisia materiaaleja. Mahdollisimman luonnollisesti tuotetuissa pinnoissa on esimerkiksi vulkaanista kiveä ja sokeriruokoa. Tämä kaikki epäilemättä auttaa vaikkapa kierrätystä auton elinkaaren päässä, mutta etupenkkiläisille jää vähän muovinen ja kolkko vaikutelma.

Istuimet ovat onneksi laadukkaat ja hyvin säätyvät. Takapenkillä aerodynaaminen muotoilu hieman syö pään- ja hartiatilaa, mutta ei taakaksi asti. Kuskin näkyvyys taustapeilistä on takaikkunan persoonallisten muotojen vuoksi huono. Hybrideissä tavaratilaa on 443 litraa ja täyssähköisessä 350. Takaistuimet taitettuina tilaa on 1 505/1 410 litraa.

Keskikonsolin 7-tuumainen näyttö on selkeä. Autoon luvataan helppo mobiililaitteiden yhdistettävyys. Kojelaudassa on paljohkosti nappuloita ja säätimiä, mutta niihin tottuu nopeasti. Auton turvallisuusjärjestelmissä ei ole moittimista, sillä mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja vähän muutakin löytyy.

Hyundai Ioniq Hybrid

Kolmena versiona

Hybridin voimalinja on yksinkertainen, mutta toimiva. Bensiinimoottori on nelisylinterinen Kappa 1,6 GDI. Yhdessä sähkömoottorin (1,56 kWh:n akku) se tuottaa 141 hevosvoiman (103,6 kW) maksimitehon. Kiihtyvyys on hyvä, ja Sport-ajotilassa auton saa pitämään pienemmän vaihteen pidempään. Moottori toimii kaksoiskytkinvaihteiston kanssa luontevasti. Ajaminen on helppoa etenkin taajamissa, moottoritiellä puhtia saisi olla vähän enemmän.

Hyundai Ioniq Hybrid

Täyssähköistä versiota vauhdittaa 28 kWh:n akusto. Toimintasäteeksi luvataan 280 kilometriä. Pikalaturilla akku latautuu kolmivaihevirralla 80 prosenttiin ennätyksellisen rivakasti eli 24 minuutissa.

Niin sanottu ohituskiihtyvyys (80–120 km/h) on mainio eli 7,7 sekuntia ja vääntöä reilusti. Jousitus ja akselisto eivät tuo takapainoiselle täyssähköversiolle samanlaista ajomukavuutta kuin hybridissä. Jarrutusenergian talteenotto toimii tehokkaasti.

Ensituntuma etenkin Ioniqin hybridistä on lupaava. Hyundain viiden vuoden takuu (+ peräti 8 vuotta akulle) on kelpo bonus.
Hintoja Suomen-mallistolle ei ole vielä kerrottu. Valistunut arvio on, että Hyundai pyrkii selvästi kilpailijansa Toyota Priuksen lähtöhinnan (34 981 euroa) alle.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen, valmistaja

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Hyundai