Koeajossa: hybridi Volkswagen Passat GTE

Loistavan auton identiteettikriisi. Hyvää: Mainio voimalinja, ajettavuus, hyvät tilat, viimeistely. Huonoa: Turhaa sporttikuorrutusta.

Ajoneuvot | Koeajo | 20.8.2015

Jos sähkösopimus suosii uusiutuvia energiamuotoja, esimerkiksi tuulisähköä, pääsee Passatila 50 kilometriä päästöittä. Varsin sopivaa tuulen mukaan nimetylle autolle.

Volkswagen_Passat_GTE_2015_LA-26

Volkswagen Passat GTE perustuu edellisvuonna esitellyn Golf GTE:n hienosäädettyyn tekniikkaan. Ladattavan hybridin polttomoottori on 1,4-litrainen TSI-bensiiniturbo, jonka huipputeho on 166 hevosvoimaa. Polttomoottorin perässä on 115 hevosvoimainen sähkömoottori, joka on liitetty kuusivaihteiseen DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon.

Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa, joten tarpeen vaatiessa suuri auto liikkuu vaivattomasti.

Urheilua vai mukavuutta?Volkswagen_Passat_GTE_2015_LA-20

Suorituskyvyn hyödyntämistä varten autossa on erillinen GTE-kytkin. Sen kytkeminen siirtää voimalinjan painopistettä taloudellisuudesta suorituskykyyn. Jäykistyvää ohjausta ja iskunvaimennusta täydennetään kaiuttimista kuuluvalla moottoriäänellä.

GTE-ajotila on enemmän ohjelmanumero kuin ajoelämys. Ylipäänsä auton nimeäminen urheilullisuutta henkiväksi GTE:ksi on ristiriidassa Passatin olemuksen kanssa: hybriditekniikka tuo ajoon mukavuutta, ei urheilullisuutta.

Hyvin toimiva täyssähkötila on mukavuutta parhaimmillaan – Passat etenee hiirenhiljaa vailla paikallisia päästöjä. Volkswagenin lupaus 50 kilometrin toimintamatkasta tuntuu mahdolliselta, vaikka koeajossa osa matkasta taitettiin matalaa moottoritievauhtia.

Täyssähköllä Passatilla voi ajaa 130 kilometriä tunnissa, mutta korkea nopeus verottaa toimintamatkaa.

Poltto- ja sähkömoottorin yhteistyötä hyödyntävä hybriditila toimii mainiosti. Kuljettajan on käytännössä mahdotonta huomata mitä konepellin alla tapahtuu. Ajettavuus aina jarrutuntumaa myöten vastaa perinteistä Passatia.

Futuristinen mittaristoVolkswagen_Passat_GTE_2015_LA-18

Lisävarusteisen Active Info Display -virtuaalimittariston kautta auton aikeista ja energiavirroista löytyy paljon seurattavaa. Hybridin sielunelämästä kiinnostuneelle se on harkinnan arvoinen varuste, sillä kojetaulun kosketusnäytöstä ei kaikkea ehdi ajonaikana huomioida. Samalla virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon hybridiin sopivaa futuristisuutta.

Toteutukseltaan GTE-muunnos on hyvin Passatin itsensä näköinen tuote. Yllätyksetön, mutta äärimmäisen hiottu ja vailla ärsyttäviä ominaisuuksia. Ladattavan hybridin valitsevan ei tarvitse tinkiä juuri mistään: 1 600 kiloisen perävaunukin hinaus onnistuu.

Se pieni tingittävä koskee tavaratilaa. Auton polttoainetankki on siirretty takapenkin alta tavaratilan alle, joten välipohjan alle jää aiempaa pienempi tila. Takapenkin alle vapautuneeseen tilaan on asennettu auton 8,7 kilowattitunnin akku. Järjestelyllä painava akku on saatu mahdollisimman lähelle auton painopistettä.

Kaunisteltu kulutus

Muiden ladattavien hybridien tapaan Passat GTE:lle luvataan uskomattoman alhainen kulutuslukema: 1,6–1,7 litraa sataa kilometriä kohden. Siitä on turha haaveilla, ellei lähes kaikki ajaminen painotu täyssähköpuolelle. Hollannin tasaisilla moottori- ja maanteillä tehdyssä koeajossa kulutus pyöri viiden litran tuntumassa. Osa matkasta ajettiin täyssähköllä, osa räväkämmin kiihdytellen.

On ylikaunistelluissa kulutuslukemissa puolensakin: 37–39 gramman päästöjen ansiosta autoverotus kohtelee Passat GTE:tä hellästi. Hinnat selviävät syksyllä, mutta ensimmäisiä autoja saa odottaa alkuvuoteen.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen