23.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: huomiota herättävä Mercedes-Benz GLE Coupé Mercedes-Benz GLE/Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto, joka haluaa herättää huomiota. Hyvää: erinomainen verotulo valtiolle, erottuva ulkonäkö. Huonoa: autoon nousu vaatii ketteryyttä, erottuva ulkonäkö. Tämä auto ei sovi sinulle, jos haluat pysyä huomaamattomana. Järkälemäinen Mercedes-Benz GLE Coupé -katumaasturi näyttää edelleen järkälemäiseltä, vaikka kori olisikin coupé. Se erottuu joukosta, eikä miellytä kaikkien silmää. Koeajo todisti, että selvät ihailijansakin se kyllä löytää. Autoon noustaan korkealle. Sulava sisäänmeno vaatii hiukan harjoittelua. Matkustamoon tuo avaruutta koeajoauton varustukseen kuuluva lasikatto. Muutoin katto on istuimeen nähden yllättävän matalalla. Mallin mitat ovat: pituus 4,9, leveys 2,0 ja korkeus 1,731 metriä. Akseliväli on 2 915 mm. Tavaratilaa löytyy istuinten asentoa vaihdellen 650 litrasta 1 720 litraan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 78 000 euroa valtiolle, 74 000 euroa myyjälle Edullisin GLE Coupé on malliston ainoa diesel, 190 kilowattinen (258 hv) 350d. Vakiovarustein pyöreästi 100 000 euron autoon saadaan lisävarustein helposti puolet lisähintaa. Koeajettu kokonaisuus maksaa 151 660 euroa. Summasta varusteiden osuus on 33 810 euroa ja valtio puolestaan hyötyy tästä kaupasta lähes 48 000 euron verran pelkästään autoverona. Lisäksi tietenkin kauppahintaan sisältyvä arvonlisävero lähes 30 000 euroa, joten tämän auton ostaja tulee sijoittaneeksi valtion kassaan kelpo summan. Tämä pitää ehdottomasti muistaa silloin, kun joku vääräleuka arvostelee arvokasta hankintaasi. Viisi ajo-ohjelmaa Kaikissa malliversioissa on vakiona neliveto ja yhdeksänportainen automaattivaihteisto. Keskikonsolin ohjaimella voidaan valita joku viidestä erilaisesta ajo-ohjelmasta: mukava ja taloudellinen Comfort, lumiselle ja jäiselle tielle optimoitu Slippery, kuljettajan valitsemia asetuksia ohjauksesta voimansiirtoon ja alustaan noudattava Individual tai urheilullisempi Sport tai Sport+. Sport madaltaa alustaa 15 millimetrillä ja iskunvaimentimien sovitus muuttuu jämäkämmäksi, ohjaustuntuma on täsmällisempi ja vaihtamishetket muuttuvat. Sport+ -ohjelmassa vaihtamisominaisuudet ja iskunvaimentimet ovat vielä urheilullisemmat ja myös kaarre- ja kaukovalot mukailevat ajo-ohjelmaa. Avustimien yhteispeliä Nelivedon voima jakautuu etu- ja taka-akseleiden välillä 50:50. Nelivedon lisäksi etenemistä auttavat mm. vetoluistonesto, ajovakauden hallintajärjestelmä mutka-ajoavustimella ja mukautuva jarrujärjestelmä. Vakiona on Agility Control -teräsjousitus, mutta koeajoautossa oli lisävarusteinen ilmajousitus yhdistettynä alustavaimennukseen. Tällä avustimien yhdistelmällä eteneminen oli ehdottomasti mukavaa ja myös määrätietoista. Käyttömukavuutta tarjoaa myös täysin sähköisesti uloskääntyvä ja takaisin sisään puskurin alle taittuva vetokoukku, mihin on integroitu myös perävaunun vakautustoiminto. Vetokykyä autolla on enintään 3 500 kiloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valinnaisuutta riittää Vakiovarusteltunakin GLE Coupé on monipuolinen ja osaava auto. Lisävarustelistaa kannattaa kuitenkin tutkia ajatuksella ja asiantuntijan opastuksella. Sieltä nimittäin löytyy monta sellaista kuljettajan apulaista, joihin sijoitettu lisäraha tuottaa tärkeitä hyötyjä kuljettajalle. Eikä mukavuusvarusteluakaan kannata unohtaa. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLE Coupé Hinta alkaen 151 660 € Moottori Dieselmoottori 2 987 cm3, 9-v. Automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 3600 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?