Ajoneuvot | Koeajo | 23.9.2015

Koeajossa: huomiota herättävä Mercedes-Benz GLE Coupé

Auto, joka haluaa herättää huomiota. Hyvää: erinomainen verotulo valtiolle, erottuva ulkonäkö. Huonoa: autoon nousu vaatii ketteryyttä, erottuva ulkonäkö.

Jaa artikkeli

Tämä auto ei sovi sinulle, jos haluat pysyä huomaamattomana. Järkälemäinen Mercedes-Benz GLE Coupé -katumaasturi näyttää edelleen järkälemäiseltä, vaikka kori olisikin coupé. Se erottuu joukosta, eikä miellytä kaikkien silmää. Koeajo todisti, että selvät ihailijansakin se kyllä löytää.

Autoon noustaan korkealle. Sulava sisäänmeno vaatii hiukan harjoittelua. Matkustamoon tuo avaruutta koeajoauton varustukseen kuuluva lasikatto. Muutoin katto on istuimeen nähden yllättävän matalalla.

Mallin mitat ovat: pituus 4,9, leveys 2,0 ja korkeus 1,731 metriä. Akseliväli on 2 915 mm. Tavaratilaa löytyy istuinten asentoa vaihdellen 650 litrasta 1 720 litraan.

Mercedes-Benz_GLE_350d_Coupe_2015_LA-1

78 000 euroa valtiolle, 74 000 euroa myyjälle

Edullisin GLE Coupé on malliston ainoa diesel, 190 kilowattinen (258 hv) 350d. Vakiovarustein pyöreästi 100 000 euron autoon saadaan lisävarustein helposti puolet lisähintaa.

Koeajettu kokonaisuus maksaa 151 660 euroa. Summasta varusteiden osuus on 33 810 euroa ja valtio puolestaan hyötyy tästä kaupasta lähes 48 000 euron verran pelkästään autoverona. Lisäksi tietenkin kauppahintaan sisältyvä arvonlisävero lähes 30 000 euroa, joten tämän auton ostaja tulee sijoittaneeksi valtion kassaan kelpo summan.

Tämä pitää ehdottomasti muistaa silloin, kun joku vääräleuka arvostelee arvokasta hankintaasi.

Viisi ajo-ohjelmaa

Kaikissa malliversioissa on vakiona neliveto ja yhdeksänportainen automaattivaihteisto. Keskikonsolin ohjaimella voidaan valita joku viidestä erilaisesta ajo-ohjelmasta: mukava ja taloudellinen Comfort, lumiselle ja jäiselle tielle optimoitu Slippery, kuljettajan valitsemia asetuksia ohjauksesta voimansiirtoon ja alustaan noudattava Individual tai urheilullisempi Sport tai Sport+.

Sport madaltaa alustaa 15 millimetrillä ja iskunvaimentimien sovitus muuttuu jämäkämmäksi, ohjaustuntuma on täsmällisempi ja vaihtamishetket muuttuvat.

Sport+ -ohjelmassa vaihtamisominaisuudet ja iskunvaimentimet ovat vielä urheilullisemmat ja myös kaarre- ja kaukovalot mukailevat ajo-ohjelmaa.

Mercedes-Benz_GLE_350d_Coupe_2015_LA-6

Avustimien yhteispeliä

Nelivedon voima jakautuu etu- ja taka-akseleiden välillä 50:50. Nelivedon lisäksi etenemistä auttavat mm. vetoluistonesto, ajovakauden hallintajärjestelmä mutka-ajoavustimella ja mukautuva jarrujärjestelmä. Vakiona on Agility Control -teräsjousitus, mutta koeajoautossa oli lisävarusteinen ilmajousitus yhdistettynä alustavaimennukseen. Tällä avustimien yhdistelmällä eteneminen oli ehdottomasti mukavaa ja myös määrätietoista.

Käyttömukavuutta tarjoaa myös täysin sähköisesti uloskääntyvä ja takaisin sisään puskurin alle taittuva vetokoukku, mihin on integroitu myös perävaunun vakautustoiminto. Vetokykyä autolla on enintään 3 500 kiloa.

Valinnaisuutta riittää

Vakiovarusteltunakin GLE Coupé on monipuolinen ja osaava auto. Lisävarustelistaa kannattaa kuitenkin tutkia ajatuksella ja asiantuntijan opastuksella. Sieltä nimittäin löytyy monta sellaista kuljettajan apulaista, joihin sijoitettu lisäraha tuottaa tärkeitä hyötyjä kuljettajalle. Eikä mukavuusvarusteluakaan kannata unohtaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Mercedes-Benz