20.3.2015

Koeajo: huomaamaton myyntitykki Kia Rio

Huomaamaton ulkonäkö kätkee sisäänsä myyntitykin. Hyvää: vaivattomuus, vaihteensiirto. Huonoa: moottorin alavääntö, reisituki.

Viattoman ulkonäön ei kannata antaa hämätä. Kia Rion huomaamattomasti muotoillun viisiovisen korin alla piilee salakavala myyntitykki. Suomen kuudenneksi ostetuin auto vuonna 2014.

Ilmeisesti suomalaiset sananlaskut ovat kantautuneet Etelä-Koreaan asti. Ei toimivaa kannata korjata. Se kuvaa Rion kevyttä kasvojenkohotusta mainiosti.

Uudistettu etupuskuri sumuvaloineen sekä etusäleikön muutokset erottavat vuosimallin 2015 keulailmeen edeltäjistään. Myös takapuskuri on vaihtunut.

Kia Rion konstailemattoman ulkonäön viitoittamat linjat jatkuvat sisätiloissa. Kaikki on selkeää ja varsin toimivaa, mutta tilataideteoksesta ei voi puhua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sulavaa vaihtamista

Ilmastoinnin ja radion käyttöpainikkeet ovat selkeästi esillä. Oudompi ratkaisu on tehty sinänsä mainion ohjauspyörän lämmityksen kanssa – kytkin on kuljettajan vasemman polven luona, aivan ajonvakautuksen kytkimen vieressä.

Myös ohjauspyörässä on riski virhepainalluksille. Vasemman peukalon hallitsemat radion käyttöpainikkeet ovat peilikuva oikeanpuoleisesta vakionopeudensäätimestä. Lihasmuisti ei tahdo millään oppia kumpi plussa nostaa äänenvoimakkuutta ja kumpi ajonopeutta.

Ajoltaan Rio on perusvarma. Alakierroksilla puhditonta 1,2-litraista moottoria lukuun ottamatta se on vaivaton pyöritettävä kaupungissa. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen.

Kilpailu kiristyy

Pidemmässä matka-ajossa kuljettajaa rasittaa istuimien onneton reisituki. Melutaso on korkeahko, mutta kokoluokassa vielä siedettävä.

Koeajetun 84 hevosvoimaisen moottorin lisäksi Rio on tarjolla 109 hevosvoimaisena 1,4-litraisena. Jälkimmäistä voimanlähdettä tarjotaan myös vanhanaikaisella neliportaisella automaattivaihteistolla. Tarjolla on myös kaksi dieseliä 75 ja 90 hevosvoiman tehoisina.

Koeajoauton 1 600 euron investointi EX-varustetasoon tuo merkittävän parannuksen askeettiseen perusvarusteluun. Lisärahalla merkittävimmät hallintalaitteet vaihtuvat nahkapäällysteisiksi ja ohjauspyörä lämpiäväksi. Varustetaso lisää myös bluetooth-yhteyden.

Pitkä takuu ja kokonaisvaltainen perusvarmuus luovat Riolle edelleen hyvät eväät pärjätä myyntitilaston kärkikahinoissa. Liika varmuus kasvojenkohotuksessa voi kostautua. Keväällä konsernisisar Hyundai kohottaa i20-mallillaan korealaisten pikkuautojen rimaa erityisesti sisätilojen laatuvaikutelmalla.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia Rio 1.2 ISG Ecodynamics

Hinta alkaen

14 790 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

16 990 €

Ajoneuvovero

92 €/ v

Moottori

1 248 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

62 kW (84 hv), 6000 r/min

Vääntö

121 Nm (4000 r/min)

Vääntö

121 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,4 s

Huippunopeus

167 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,9 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 4050 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2570 mm
Tavaratila: 288 l
Omamassa: 1136 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

1 vuosi

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat