7.5.2015

Koeajo: historian innovatiivisin Volvo – XC90

Pienipäästöinen hybridimaasturi etenee 400 hevosvoimalla.

Volvo toi uuden XC90 :n ladattavan hybridin lehdistön koeajettavaksi maaliskuun alussa. Esittely oli poikkeuksellisen aikainen, sillä T8-mallitunnuksen saaneen auton sarjatuotanto alkaa vasta syksyllä.

Hakematta syntyi mielikuva autosta, joka on päässyt karkuun valmistajansa talutushihnasta. Tunnetta vahvisti Volvon väki, joka kiersi muistuttamassa autojen olevan vielä esisarjaa. Viilaamisen vakuuteltiin jatkuvan.

Volvon kiire tuoda XC90-hybridinsä ensitilassa estradille on ymmärrettävää. Vaikka T8:n tuotanto ja ensimmäiset luovutukset asiakkaille ovat vielä kaukana, tuotteen esitteleminen yhdessä XC90:n diesel- ja bensiiniversioiden kanssa houkutti valmistajaa.

XC90 T8 on nimittäin Volvon historian innovatiivisin automalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtiotason tuotekehitysmenot

Uuden XC90-malliston tuotekehitykseen on käytetty kääpiövaltion vuosibudjetin verran rahaa. Valtaosa on mennyt juuri ladattavaan hybridiin, joka on ollut Volvolle iso ja uudenlainen ponnistus.

Volvo XC90 T8:n bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 400 hevosvoiman tehon ja 640 newtonmetrin väännön, mutta vain 59 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.

Pelkällä sähköllä XC90:n luvataan liikkuvan noin 40 kilometriä.

– T8 on sähköauto, hybridi ja erittäin suorituskykyinen kulkuneuvo yhdessä paketissa, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens.

T8 on mainio auto ajaa. Se kiihtyy nollasta sataan noin sekunnin nopeammin kuin polttomoottorinen XC90. Tien päällä auton vilkkaat reaktiot huomaa jokaisessa liikkeelle lähdössä.

Erityisesti Power-ajotila antaa ahvan väännön matalilla kierroksilla. Yhteensä ajotiloja on viisi: hybrid, pure, power, AWD ja save.

Ainoa seitsenpaikkainen

Elektronisesti ohjattu ilmajousitus ja 8-vaihteinen automaatti tekevät menosta todella leppoisaa.

Tänä vuonna myyntiin tulevista ladattavista katumaastureista XC90 T8 on ainoa, jossa on seitsemän istuinpaikkaa. Kilpailijat ovat luopuneet kolmannesta rivistä akuston nielemän tilan vuoksi.

Jos Volvo XC90 kiinnostaa ja uutta autoa jaksaa odottaa ensi vuoden puolelle, päätynee moni ladattavaan hybridiin. Etuja diesel- ja bensiiniversioihin verrattuna on paljon, eivätkä hintaerot ole suuret.

Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja

Volvo XC90 T8

Hinta alkaen

92 839 €

Ajoneuvovero

61 €/ v

Käyttövoimavero

57 €/ v

Moottori

1 969 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

236 kW (320 hv), 6000 r/min

Teho

, 640 r/min

Hybridijärjestelmän yhteisteho

294 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

59 g/km

Mitat

pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm
Tavaratila: 451 l
Omamassa: 1343 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 200 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat