26.1.2015

Koeajo: hillitty Volkswagen Passat

Varmatoiminen ja tilava farmari perhekäyttöön. Hyvää: Viimeistely, vakaa ajokäytös, tavaratila. Huonoa: Avustimet lisävarusteina, lisävarustehinnat, jalkatilat takana.

Uutta kahdeksannen sukupolven Volkswagen Passatia ei ensivilkaisulla välttämättä erota edellismallista. Onko se etu vai haittaa,

jää kunkin arvioitavaksi. Mutta toisaalta miksi muuttaa perusratkaisuja, jotka toimivat?

Passatin ulkonäön tai sisätilojen ratkaisuissa valmistaja ei ole todellakaan ottanut räväkkää irtiottoa edeltäjästä.

Passatin käyttö on luontevaa olipa koeteltavana sitten ajokäytös, istuinjärjestelyt tai tavaratilan muunneltavuus.

Talviaamuisin on mukavaa, että huurteenpoisto puhkuu ripeästi ikkunat kirkkaiksi.

Tulokkaan ajokäytös on vakaata. Siitä on kiittäminen kasvanutta akseliväliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tilaa

Takana on hyvät istumatilat kahdelle, jalkaterien osalta tosin varauksin. Istuma-asento takana on ryhdikäs, istuin hieman levymäinen.

Etuistuin saisi olla sivutueltaan tanakampi. Istuin ei tarjoa ylenmäärin reisitukea.

Kasvanut tavaratila on muodoltaan selkeä, lastausaukko on lavea ja nostokynnys matala, joten auto on omiaan ahkerille harrastajille ja mökkireissaajille ainakin tavaroiden pakkaamisen näkökulmasta.

Menestystä eri rintamilla

Passat saalisti Euro NCAP -törmäystesteissä viisi tähteä.

Passat sai auto- ja liikennetoimittajien äänestyksessä vastikään kunnian olla Vuoden Auto Suomessa 2015. Ja autokansan mieltymyksistä kielii monen median kuten Moottorin lukijaäänestyssuosio.

Jos lompakko kestää

Malliston parhaimmin varustellussa Highline-versiossa vakiona ovat muun muassa ajonvakautus, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin ja led-ajovalot.

Jos lompakko kestää, voi Passatin kuorruttaa monin turvallisuutta ja ajomukavuutta lisäävin varustein. On hätätilanneavustinta, kaukovaloautomatiikkaa, kaistanpito- ja -vaihtoavustinta, kuolleen kulman varoitusta, ruuhka-avustinta, ja jalankulkijatunnistusta. Avustimet on paketoitu 1 908 euron lisävarustepakettia ja led-pakettia, joka maksaa 400 euroa.

Uusi idea on perävaunun peruutusavustin (389 euroa).

Avaimeton lukitus ja sähkökäyttöinen takaluukku sekä jalan heilautuksella avautuva takaluukku ovat mukavuutta, mutta maksavat 988 euroa.

Suomen talvisissa olosuhteissa olisi mainiota varustaa auto kauko-ohjattavalla ajastettavalla polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, mutta se vaatii rohkeutta, onhan hinta pelottavat 666 euroa!

Kaksilitrainen dieselmoottori on omiaan paljon ajavalle. Luvattu keskikulutus on alle viisi litraa sadalla. Aamuruuhkilla ryyditetty ja taajama-ajon painottuva koeajo nosti kulutuksen yli kuuden litran.

Alavääntöä piisaa vaivattomaan ajamiseen, mutta meno ei uuvahda matka-ajossakaan. Urheilullista menoa kaipaava valitsee kaksilitraisensa ärhäkämpänä 190 tai 240 hevosvoiman versiona.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Volkswagen Passat Variant Highline 2.0 TDI

Hinta alkaen

43 044 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 082 €

Ajoneuvovero

101 €/ v

Käyttövoimavero

442 €/ v

Moottori

1 968 cm³ dieselmoottori sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

340 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

340 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,5 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4767 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2791 mm
Tavaratila: 650 l
Omamassa: 1541 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat