Ajoneuvot | Koeajo | 7.4.2015

Koeajossa farmarikorinen neliveto Seat Leon ST

2.0 TDI X-perience

Edullisin dieselneliveto on tästä lähin Seat Leon 4Drive. Hyvää: tavaratila, ajettavuus, suorituskyky, nelivedon alhainen lisähinta. Huonoa: melutaso, nelivedon saa vain farmarimalliin.

Jaa artikkeli

Seat Leonin pari vuotta markkinoilla ollut viimeisin sukupolvi ei heti aiheuttanut vilskettä Seat-kaupoissa, mutta ST-farmarin esittely viime vuonna käänsi myyntiluvut nousuun. Nyt lisätään pökköä pesään nelivetoisilla 4Drive ja X-perience-versioilla.

Mikä parasta, nelivetomallien hinnat alkavat kohtuullisesta 25 000 eurosta tehden Leonista markkinoiden halvimman dieselmoottorisen nelivedon.

Vain farmarikorilla

Nelivedon saa vain ST-farmarimalliin. Pelkän 4Drive-nelivedon saa tuhannen euron lisähinnalla 1,6- ja 2,0-litraisiin manuaalivaihteisiin dieselmalleihin. Tällöin auto näyttää niin ulkoa kuin sisältä tavalliselta perusfarkulta.

Volkswagen-konsernin muiden poikittaismoottoristen nelivetoautojen tapaan Leonin neliveto on automaattisesti tarpeen mukaan kytkeytyvä. Pitävällä pinnalla edetään taloudellisemmin pääosin etuvedon turvin.

Etupyörien pidon heiketessä viidennen sukupolven sähköhydraulinen Haldex-monilevykytkin siirtää vetoa portaattomasti myös takapyörille.

Maasturimaista ulkonäköä kaipaavan on satsattava lähes viisi tonnia enemmän X-perience-varusteluun, joka sisältää 27 millimetrillä korotetun maavaran, urheilullisemmat istuimet, isommat pyörät, mustat muovihelmat ympäriinsä ja elektroniset XDS-tasauspyörästön lukot molemmilla akseleilla.

Tämän varustelun saa edellämainittujen mallien lisäksi kuusilovisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuihin 2.0 TDI (184 hv) ja 1,8 TSI (180 hv) -moottoreihin.

Varma jäisillä pinnoilla

Koeajoon oli saatavilla nopeimmin juuri kallein ja tehokkain X-perience-malli. Molempien akselien elektronisten tasauspyörästön lukkojen ja nopeatoimisen Haldex-kytkimen ansiosta Leon etenee jäisillä pinnoilla varmaotteisesti ja porskuttaa eleettömästi syvässäkin lumessa.

Vaikeaan maastossa eniten arveluttavat pitkät etu- ja takaylitykset. Ulkonäköön järeyttä tuovat helmapanssarit ovat muovia ja joustavina kolhuystävällisiä. Pohjan suojaus on hoidettu muovisuojin eikä pohjapanssarein, maavara on lähestulkoon katumaasturitasoa 17 senttiä.

Jos Leon jotakin häviää myydyimmille kaupunkimaastureille maastossa, sen se voittaa kaupungissa ja maantiellä. Auto on ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan kertaluokkaa edellä kaikkia sitä korkeampia, jousitukseltaan huojahtelevia ja pompahtelevia katumaastureita.

Leonin hintahaitarin yläpäässä melutaso kaipaisi lisävaimennusta dieselin rapinaan ja renkaiden jyrinään.

Keveys näkyy koeajon lopputankkauksessa: 6,4 litraa satasella on kova saavutus talvikelissä automaattivaihteiselle nelivetoautolle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Seat