Ajoneuvot | Koeajo | 3.11.2015

Koeajossa: edustusauto BMW 730d

xDrive

Edustusautojen herraskaista eliittiä. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, voimalinja, tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: takatilat eivät pärjää S-sarjalle.

Jaa artikkeli

Liikenteen häly ja humina tuntuvat BMW 730d xDriven tuplalasien ulkopuolella pyörivältä mykkäelokuvalta. Kaiuttimista kantautuva musiikki voimistuu etusormea pyörittämällä – ja peittää ulkomaailman melut.

Vain pehmeä keinahtelu tienpinnan epätasaisuuksissa muistuttaa ulkomaailmasta.

Uusi BMW 7-sarja on automaailman kärkeä.

BMW_730d_2015_LA-1

Mukavaa teknologiaa

Keulalle saa laservalot, älyavain mahdollistaa etäpysäköinnin ja huippusulavaa iDrive-tietoviihdejärjestelmää voi ohjata myös monisormikosketuksella ja käsielein: esimerkiksi saapuvan puhelun voi hyväksyä tai hylätä kädenheilautuksella. Käyttömukavuudessa BMW:n järjestelmä on omassa luokassaan.

Auto on aiempaa matalampi ja leveämpi. Pinnan alle kätkeytyy tuoreinta koriosaamista: terästä ja alumiinia vahvistetaan ohjaamon pilareissa hiilikuidulla.

Sisätilat näyttävät ja tuntuvat huippumoderneilta, mutta baijerilaiset perinteet ovat läsnä. Digitaalimittariston ulkoasu on perinteistä BMW:tä, ja instrumentit kätkeytyvät ohjauspyörän kokoisen kummun alle.

BMW_730d_2015_LA-13

Vahvaa sukunäköä

Ratkaisut tekevät selvän tunnelmaeron BMW:n ja Mercedes-Benzin S-sarjan välille. 7-sarjassa tuntee matkustavansa automaailman eliitissä, siinä missä Mercedes-Benz S-sarja muistuttaa ylellistä loungea. Makuasioita.

Edustusautoista on mahdotonta kirjoittaa mainitsematta Stuttgartin ylpeyttä S-sarjaa. BMW on tehnyt upeaa työtä. Ilmajousitettu 7-sarjalainen etenee lähes Mercedes-Benzin kaltaisella arvokkuudella. Ainoastaan karkeimpien teiden rengasmelu ja terävien poikittaissaumojen ilkeät tärähdykset jäävät suodattamatta.

BMW_730d_2015_LA-10

Ajettavuus kiehtoo

Suuri ja mukava ylellisyyslaiva ei tietenkään haasta pikkusportteja käsiteltävyydessä, mutta silti sen ajettavuus kiehtoo. Ohjaus on edustusautoon sopivasti etäinen, mutta tarkkuus ja herkkyys miellyttävät. Samaa laadukkuutta huokuvaa sulavuutta aistii kaikissa hallintalaitteissa. Autoa on helppo ajaa sulavasti.

Silkinpehmeästi käyvä suora kuusisylinterinen dieselmoottori yhdistettynä sulavaan automaattivaihteistoon sopii edusautoon. Vain automaattisen ryömimiseneston ajoittainen takertelu laskee hivenen tunnelmaa.

BMW_730d_2015_LA-26

Vaihtoehtoja riittää

Koeajetun lyhytakselivälisen 730d:n hinnat alkavat 131 321 eurosta. Takatilat ovat väljät, mutteivät ylenpalttiset. Škodafanit riemuitkoon: Superb on tilavampi. BMW:n teknologiaherkut muistuttavat hintatasosta: takaistuimen keskikyynärnojan irrotettava Android-tabletti hallitsee istuimien hierontaa ja tunnelmavalaistusta.

Reunapaikat säätyvät etuistuimien tavoin. Tarpeen tullen käsinojan voi kääntää pystyyn, jolloin istuimelle mahtuu kolmas matkustaja.

Pitkäakselivälisen vaihtoehdon ylellisimmät istuinvaihtoehdot riittänevät vastaamaan kaikkiin ensimmäisen maailman mukavuusongelmiin.

BMW:n 7-sarja on kiistatta automaailman parhaimmistoa: Mercedes-Benzin S-sarja on saanut todellisen vaihtoehdon – tietoviihdejärjestelmien käyttömukavuutta arvostaville tulokas saattaa jopa kiilata vanhan mestarin edelle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW