21.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: edullinen tilaihme Fiat Panda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilaihme edulliseen hintaan. Hyvää: tilat, lastattavuus, hinta. Huonoa: kuljettajan istuimen muotoilu. Fiatilla on tarjota viiden hengen pieni tila-auto tavallisen pikkuauton hinnalla. Panda-malliston hinnat alkavat 12 990 eurosta ja huipulla on markkinoiden edullisin nelivetoauto Panda 4x4 Cross. Fiat Pandan varustetaso on hintaluokassaan hyvä, sillä Easy-perusmalliin sisältyvät jo ajovakauden hallintajärjestelmä, mäkilähtöavustin, ilmastointi ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Koeajetun Lounge-mallin varustukseen kuuluvat lisäksi muun muassa lämmitettävä tuulilasi, bluetooth, aux- ja usb-liittimet sekä kuljettajan istuimen korkeussäätö. Lounge on osoittautunut suosituimmaksi varustevaihtoehdoksi. Koeajoautossa oli lisäksi 1 500 euron lisävarusteet: metalliväri, kattokaiteet, alumiinivanteet ja City Brake Control -turvajärjestelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ahtaissa paikoissa Normaalia suurempi istuinkorkeus ja avarat sisätilat tekevät miellyttävän ensivaikutelman. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta näkyvyys on hyvä ja kulmikkaan korin ulkomitat on helppo arvioida. Muotoilulla ei ole pyritty sulautumaan harmaaseen massaan, vaan erottautumaan rohkeasti. Vain 3,7 metrin pituudesta on etua ahtaissa pysäköintihalleissa. Suorituskyky riittää normaalin liikenteen rytmissä pysymiseen ja kovempaa suorituskykyä kaipaaville on tarjolla 16 hevosvoimaa tehokkaampi moottoriversio. Kokoisekseen Panda on erittäin tukeva ajettava. Koeajossa keskikulutus jäi 5,4 litraan, mikä ylittää poikkeuksellisen vähän valmistajan ilmoittaman keskikulutuksen. Tavaratila yllättää Pääntila riittää varmasti kuljettajalle ja matkustajille. Kuljettajan istuin on muotoiltu melko tasaiseksi ilman merkittävää sivuttaistukea. Vaihdekepin muotoilussa ulkonäkö on mennyt toiminnallisuuden edelle, sillä kulmikas nuppi ei oikein sovi käteen. Neljän oven ja ison takaluukun ansiosta isojenkin tavaroiden lastaaminen on helppoa. Vaikka tavaratila on lyhyt ja korkea, mahtui kyytiin vaivatta neljän hengen viikonlopun matkatavarat. Kun takapenkit käännetään, kasvaa vakiona 225 litran tavaratila peräti 870-litraiseksi. Uusi Panda tarjoaa paljon vastinetta hankintahinnalle. Pandan tila-automaisuuden vuoksi, voi arvioida, että Suomen automarkkinoilla ei ole samassa hintaluokassa käytännössä suoraa kilpailijaa Fiat Pandalle. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Fiat Panda 1.2 Lounge Hinta alkaen 15 539 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 5500 r/min Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?