28.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: avara Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahvuutena avarat tilat. Hyvää: runsas ja joustava tilankäyttö. Huonoa: bensiinimoottorin vääntö. 1990-luvun lopulla Honda esitteli nuorekkaan HR-V:n, joka muistutti korotettua farmari-Volvoa. Kauppa kävi ja syntyi uusi pienten katumaasturien kokoluokka. Välitöntä seuraajaa HR-V ei saanut, joten Honda jäi sivustakatsojaksi Nissan Juken ja Qashqain sekä Opel Mokan kaltaisten autojen niittäessä menestystä. Toisen sukupolven HR-V:tä saatiin odottaa lähes kymmenen vuotta. Hondan mukaan uutuus tarjoaa katumaasturimaista jämäkkyyttä menevällä muotoilulla ja joustavilla sisätiloilla. Valmistajan ilosanomassa on paikkansa, sillä sisätilat ovat runsaammat kuin 4,3 metriä pitkä ulkomuoto lupaa. HR-V:n tavaratila on kokoluokassaan runsas, 453 litraa. Litrat ovat helposti hyödynnettävissä suuren lastausaukon ja matalan lastauskynnyksen vuoksi. Lisätilaa järjestyy kahdella tapaa: takaistuimet voi kaataa nurin tai nostaa pystyyn, jolloin takaovien kautta autoon mahtuu yli 120 senttisiä tavaroita. Eriskummallinen järjestely on mahdollistunut siirtämällä polttoainesäiliö etuistuimien alle. Takana istutaan korkealla ja varvastila on kunnossa, joten keskimittaisen reisituki on hyvä. Pääntilaa riittää 175 senttiselle juuri ja juuri. Kojetaulun muotoilu on selkeää ja käytetyt materiaalit ovat hintaluokassa laadukkaita. Vakiovarusteisen automaatti-ilmastoinnin käyttökytkimet ovat hipaistavaa mallia. Ratkaisu on näyttävä, mutta näppituntumalla ohjaaminen on mahdotonta. Ajonasennon säätöön tarjotaan tavanomaiset ohjauspyörän- ja istuimen säädöt, mutta esimerkiksi reisituen korkeutta ei voi säätää erikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton ajettava Ajettavuutta leimaa nykyaikainen yhdistelmä vaivattomuutta ja tunnottomuutta. Hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä ja autoon kotiutuu nopeasti, mutta suurta tunnesidettä etenkään etäiseen ohjaukseen ei synny. HR-V:n hinnat alkavat 22 890 eurosta, millä saa käsivaihteisen bensiinimoottorin Comfort-varustelulla. Hintaan kuuluu automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, bluetooth ja kaupunkinopeuksissa toimiva hätäjarrutusavustin. Lisärahalla saa koko joukon aktiivisia turvavarusteita mukavuuspuolta unohtamatta. Arvokkain Executive-varustetaso kasvattaa vannekokoa kuudestatoista seitsemääntoista tuumaan, minkä huomaa lisääntyneenä pintakovuutena. Diesel miellyttää Konepellin alle on saatavilla kolme vaihtoehtoa. Uuden 1,5-litraisen 130 hevosvoimaisen bensiinimoottorin voi valita kuusivaihteisella käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Automaatti toimii pehmeästi, mutta heikkovääntöisen moottorin ääntelyyn saa tottua. 1,6-litrainen dieselmoottori tarjoaa 300 newtonmetrillä lähes kaksi kertaa bensiinimoottoria enemmän vääntöä, mikä tekee dieselistä miellyttävän ajettavan. Ainakin toistaiseksi HR-V etenee pelkästään etuvetoisena. Honda ei näe nelivetoversiota taloudellisesti kannattavaksi, vaikka lisävarustelistalla majaileva neliveto vahvistaisikin auton herättämää mielikuvaa. HR-V:n hinnat alkavat käsivaihteisen bensiinimoottorin 22 890 eurosta ja päättyvät noin 31 000 euroon, jolla voi valita Executive-varustellun bensiini-automaatin tai diesel-käsivaihteiston. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda HR-V 1.6 d Executive Hinta alkaen 31 090 € Moottori dieselmoottori 1 597 cm³,, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Takuu 3 vuotta/100 00 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku