11.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: automaatti Honda CR-V Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistus toi nykyaikaisen automaattivaihteiston. Hyvää: vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: ohjaustunto, hinta. Honda CR-V on paras automaattivaihteinen Hondan katumaasturi-ikoni, jota olen kuunaan ajanut. Auto ei ole silti täydellinen: koeajo jättää hammasteltavaakin, mutta aloitetaan onnistumisista. Saarivaltakunnassa on totuttu varmistamaan omavaraisuus. Se on ollut järkevää, mutta joiltakin osin myös kovakalloisuutta. Automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet moottoriosaaja Hondan omaa tuotantoa, ja jääneet hieman vaihteistokehityksen kelkasta. CR-V:hen sai aiemmin vain harvahampaisen eli viisilovisen automaattivaihteiston. Nyt vaihteisto-osaaminen on ostettu ulkoa, ja moottorin jatkeeksi on istutettu saksalaisen ZF:n erittäin jouhevatoiminen yhdeksänlovinen automaatti, joka on myös aiempaa automaattiratkaisua taloudellisempi. Sama vaihteisto on muun muassa Range Rover Evoquessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outo vaihdevipunen Vaihteisto toimii kyllä, mutta mukautuva vakionopeudensäädin aprikoi nopeudenmuutoksissa hieman ennakoimattomasti. Tien tyhjennyttä edeltä, auto ei aika ajoin palauta aiempaa matkavauhtia kuin vasta viiveen jälkeen. Vaihdekepin virkaa ajaa ylös kojelaudan alaosaan nostettu sientä ja pelinohjainta muistuttava vipunen. Se ei oikein vakuuta, mutta kaipa siihenkin ajanoloon tottuisi. Ohjaus jättää epämääräisen vaikutelman. Rattituntuma on ohjauksen keskialueella tunnoton ja myös raskassoutuinen. Ohjaustunto kohenee hieman vauhdin kasvaessa maantieajossa. Uudistuneen CR–V:n onnistumiseksi voi laskea myös sisätilat. Ne ovat materiaaleiltaan viimeistellyt ja toimivat. Jalkatilat takana ovat tasaisen lattian vuoksi väljät. Auton lastaajan kannalta on erittäin kätevää, että takaistuimet kaatuvat niskatukineen kaikkineen tavaratilan reunassa sijaitsevasta kahvasta vetämällä. Tilojen muutos käy vaivatta yhdellä kädellä. Hyvä moottori Hyvää on myös moottori, joka itsessään jäisi tavanomaiseksi 1,6-litraiseksi dieseltapaukseksi, mutta kaksoisahdettuna voimanlähteen ja auton käytös ripeytyy läpi kierrosalueen. Ajajan kannalta se tietää vaivattomuutta, niin liikkeellelähdöissä, kaupunkiajossa kuin maanteiden ohituksissakin. Moottorissa on kymmenen hevosvoimaa enemmän tehoa kuin sen edeltäjässä, joka oli 2,2-litrainen. Vääntömomentti on moottorin koon kutistumisesta huolimatta säilynyt ennallaan. Ahtimista pienempi on muuttuvasiipinen ja toimii alhaisilla käyntinopeuksilla. Matalapaineturbo puolestaan lisää ruutia korkeilla käyntinopeuksilla. Keskikierroksilla kummatkin ahtimet työskentelevät yhtäaikaisesti. Etuvetoisena 1,6-litrainen moottori on varustettu yhdellä ahtimella. Bensiinimoottorina on tarjolla kaksilitrainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme valttia CR–V:lle voi povata menestystä, joka perustuu kolmeen. Uudistus on kohennellut katumaasturin ominaisuuksia, Hondan tunnustettu vähävikaisuus vakuuttaa ja vahva mallikanta kantaa. Mutta onko 52 000 euroa liikaa katumaasturista? Siihen voi vastata vain autontarvitsija itse. Koeajettu yksilö on Executive-varusteltu nelivetoinen malliston lippulaiva, jossa on varsin kattava varustelu. Rahalla saa herkkuja joita ovat sähkötoiminen kuljettajan istuin, lasikatto, navigaattori 7-tuumaisella näytöllä, sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja nahkaverhoilu. Edullisimmillaan CR-V:n omistajaksi pääsee alle 32 000 eurolla. Silloin on tyytyminen etuvetoiseen ja Comfort-varustetasoon. Silläkin varustelulla toki pärjää, sillä sen osasia ovat muun muassa automaattinen ilmastointi, sähkötoimiset sivuikkunat, hätäjarruavustin, vakionopeudensäädin, led-päiväajovalot ja mäkilähtöavustin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD autom. Hinta alkaen 51 900 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, kaksoisahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta