Ajoneuvot Koeajo 21.5.2015

Koeajo: arkiauton räyhäkkä veli Volvo V40

Tulokas on ruudikas tapaus. Hyvää: moottorin kyvyt, nelivetoisuus, viimeistely. Huonoa: hinta, maavara ei vastaa ulkonäköä.

Volvon nelisylinterisen Drive-E-moottorikatraan T5-bensiiniturbomoottorin saa nyt myös nelivetoiseen Volvo V40 Cross Countryyn. Konepellin alla on ruudikas tapaus, sillä hevosvoimia on 245. Sitkeyttäkin on riittämiin, newtonarvoin ilmaistuna 350 ja varsin laajalla kierrosalueella.

Kulutus kohtuurajoissa

Kulutus on kuitenkin kohtuuhyvin kurissa, sillä luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä.

Volvo_V40_Cross_Country_T5_AWD_LA-20Luvattuun kulutukseen ei koeajossa ollut mahdollista yltää, huolettoman autoilijan kulutus huitelee helposti kahdeksan litran tuntumassa. Koeajossa painottui kaupunkiajo.

Väkevä moottori ja ja jouhevatoiminen automaattivaihteisto ovat voimalinja, joka takaa vaivattomia kilometrejä.

Volvoa on helppo ajaa kiitos luontevan ohjaustuntuman. Ajo-olosuhteiden kuten säätilan äkillinenkään muutos ei tuota ylenmäärin harmeja. Isotkaan vesilätäköt eivät huojuttele nelivetoisen ajolinjoja. Volvo etenee jääräpäisesti valitulla ajolinjalla ja renkaiden asento välittyy ratin taakse.

Arkiauton räyhäkkä veli

Cross Country ei ole malli-versiona maavaransa tai jättökulmiensa puolesta järin maastokykyinen. Koeajettu auto on pikemminkin tavisversiota hieman räyhäkämmän näköinen arkiauto.Volvo_V40_Cross_Country_T5_AWD_LA-22

Sisällä yleisilme on taattua Volvoa: selkeää ja viimeisteltyä. Käyttökytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii. Tieto-, viihde- ja navigointijärjestelmä on sekin hitusen päivittynyt.

Turvavarustelu on kattava, etenkin kun ajossa on monipuolisesti varusteltu Business Summun -versio. Kattavuudella on hintansa, joka on liki 58 000 euroa. Perusversiona auton saa edullisimmillaan 46 692 eurolla.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat