27.10.2015

Koeajo: arjen harmaa BMW 318iA

Perussaksalainen perheauto. Hyvää: Laadukas viimeistely, toimiva ergonomia, vaivaton ajaa. Huonoa: Perusharmaa olemus.

Neljäkymmentä vuotta ja neljätoista miljoonaa autoa. Kolmossarjasta on kehittynyt BMW:n symboli, ja samalla synonyymi urheilulliselle sedanille.

Siitä huolimatta kolmossarjan perusmallit ovat aina olleet varsin arkisia, joskin korkealaatuisia. Linja pitää viidennen F30-korina tunnetun sukupolven kasvojenkohotuksessa. Perusmalli ei tarjoa mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarjottu on tehty laadukkaasti.

Perinteiseen tapaan myös ulkonäköä on hiottu hillitysti: uudistuneet puskurit tai led-takavalot huomaa vain asianharrastaja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keulalla puolimoottori

Todelliset uudistukset lepäävät konepeiton kätköissä. Vuonna 2011 F30-korin ensiesittelyssä vanhat vapaasti hengittävät nelos- ja kuutosmoottorit vaihtuivat turboahdetuiksi nelisylinterisiksi.

Nyt bensiinimoottorit on uusittu toistamiseen. Uudet voimanlähteet perustuvat BMW:n modulaariseen moottoriperheeseen, johon kuuluu 1,5-litraisia kolmisylinterisiä, kaksilitraisia nelisylinterisiä ja kolmelitraisia kuusisylinterisiä turbomoottoreita.

Juuri 1,5-litrainen kolmisylinterinen vauhdittaa kolmossarjan aloitusmallia 318i:tä. Moottori tuottaa 136 hevosvoiman huipputehon lavealla alueella 4 400–6 000 kierrosta minuutissa. Tasaisen huipputehon vuoksi moottorin luonne on lattea, mutta arkiajoon mainiosti soveltuva.

Vakiona autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kasvojenkohotuksen myötä moottori osaa täsmätä kierrokset seuraavalle vaihteelle, joka sulavoittaa alaspäinvaihtoja.

Harmaasävyjen juhlaa

Sulavaa etenemistä kaipaavat valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin. Vaihteiden tiheä porrastus ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä vääntämä 220 newtonmetriä tekee taajama-ajosta vaivatonta. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kierrosluku nousee niin korkealle, että kolmisylinterisen persoonallisen käyntiäänen voi aistia sisälle.

Kasvojenkohotus ei myllännyt ohjaamoa uusiksi. Kojelauta on selkeä, ergonominen ja materiaalit ovat laadukkaita. Varusteetta tunnelma on kuin saksalaisen insinöörin konttorissa. Tunnelma kohenee lisärahalla.

BMW:lle tyypilliseen tapaan ajoasennon säätövarat ovat erinomaiset. Ratin etäisyyssäädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Valitettavasti etuistuimien muotoilu muistuttaa saunanlauteita. Lattean muotoilun ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Kapeavartaloiselle erinomaisesti sopivat urheiluistuimet saa reiluun 700 euroon.

BMW:n pitkittäismoottorisia malleja on viime vuosina vaivannut raivostuttavan epäselvä ohjauksen keskialue. Onneksi koeajoauton perusohjauksella tai rengastuksella ongelmaa ei esiintynyt, vaan sormenpäät aistivat etupyörien asennon ongelmitta.

Perusmallin perussuoritus

Alusta on hieno yhdistelmä mukavuutta ja korin hallintaa. Töyssyistä kantautuvat äänet ovat poikkeuksellisen laadukkaita. Silti mikään ei säväytä. Perusmalli tarjoaa laadukkaan perussuorituksen, ajamisen iloa etsivät löytänevät onnensa lisävarustelistalta.

Sukupolvet vaihtuvat, mutta kolmossarja pysyy entisellään. Perusvarusteltuna BMW 318iA on edelleen korkealaatuinen perusauto, jonka hinnat alkavat 35 459 eurosta. Merkkiin liittyviä mielikuvia etsiville se tarjoaa erinomaisen pohjan, johon pitkä lisävarustelista tarjoaa kuorrutteen.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen

BMW 318iA

Hinta alkaen

44 138 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

100 kW (136 hv), 4500–6000 r/min

Vääntö

220 Nm (1250–4000 r/min)

Vääntö

220 Nm (1250–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

126 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat