Ajoneuvot | Koeajo | 27.10.2015

Koeajossa: arjen harmaa BMW 318iA

Perussaksalainen perheauto. Hyvää: Laadukas viimeistely, toimiva ergonomia, vaivaton ajaa. Huonoa: Perusharmaa olemus.

Jaa artikkeli

Neljäkymmentä vuotta ja neljätoista miljoonaa autoa. Kolmossarjasta on kehittynyt BMW:n symboli, ja samalla synonyymi urheilulliselle sedanille.

Siitä huolimatta kolmossarjan perusmallit ovat aina olleet varsin arkisia, joskin korkealaatuisia. Linja pitää viidennen F30-korina tunnetun sukupolven kasvojenkohotuksessa. Perusmalli ei tarjoa mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarjottu on tehty laadukkaasti.

Perinteiseen tapaan myös ulkonäköä on hiottu hillitysti: uudistuneet puskurit tai led-takavalot huomaa vain asianharrastaja.

Bmw_318A_2015_AH_005

Keulalla puolimoottori

Todelliset uudistukset lepäävät konepeiton kätköissä. Vuonna 2011 F30-korin ensiesittelyssä vanhat vapaasti hengittävät nelos- ja kuutosmoottorit vaihtuivat turboahdetuiksi nelisylinterisiksi.

Nyt bensiinimoottorit on uusittu toistamiseen. Uudet voimanlähteet perustuvat BMW:n modulaariseen moottoriperheeseen, johon kuuluu 1,5-litraisia kolmisylinterisiä, kaksilitraisia nelisylinterisiä ja kolmelitraisia kuusisylinterisiä turbomoottoreita.

Juuri 1,5-litrainen kolmisylinterinen vauhdittaa kolmossarjan aloitusmallia 318i:tä. Moottori tuottaa 136 hevosvoiman huipputehon lavealla alueella 4 400–6 000 kierrosta minuutissa. Tasaisen huipputehon vuoksi moottorin luonne on lattea, mutta arkiajoon mainiosti soveltuva.

Vakiona autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kasvojenkohotuksen myötä moottori osaa täsmätä kierrokset seuraavalle vaihteelle, joka sulavoittaa alaspäinvaihtoja.

Bmw_318A_2015_AH_022

 

Harmaasävyjen juhlaa

Sulavaa etenemistä kaipaavat valitsevat kahdeksanvaihteisen automaatin. Vaihteiden tiheä porrastus ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä vääntämä 220 newtonmetriä tekee taajama-ajosta vaivatonta. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kierrosluku nousee niin korkealle, että kolmisylinterisen persoonallisen käyntiäänen voi aistia sisälle.

Kasvojenkohotus ei myllännyt ohjaamoa uusiksi. Kojelauta on selkeä, ergonominen ja materiaalit ovat laadukkaita. Varusteetta tunnelma on kuin saksalaisen insinöörin konttorissa. Tunnelma kohenee lisärahalla.

Bmw_318A_2015_AH_031

BMW:lle tyypilliseen tapaan ajoasennon säätövarat ovat erinomaiset. Ratin etäisyyssäädöt ovat poikkeuksellisen laajat. Valitettavasti etuistuimien muotoilu muistuttaa saunanlauteita. Lattean muotoilun ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Kapeavartaloiselle erinomaisesti sopivat urheiluistuimet saa reiluun 700 euroon.

BMW:n pitkittäismoottorisia malleja on viime vuosina vaivannut raivostuttavan epäselvä ohjauksen keskialue. Onneksi koeajoauton perusohjauksella tai rengastuksella ongelmaa ei esiintynyt, vaan sormenpäät aistivat etupyörien asennon ongelmitta.

Bmw_318A_2015_AH_007

Perusmallin perussuoritus

Alusta on hieno yhdistelmä mukavuutta ja korin hallintaa. Töyssyistä kantautuvat äänet ovat poikkeuksellisen laadukkaita. Silti mikään ei säväytä. Perusmalli tarjoaa laadukkaan perussuorituksen, ajamisen iloa etsivät löytänevät onnensa lisävarustelistalta.

Sukupolvet vaihtuvat, mutta kolmossarja pysyy entisellään. Perusvarusteltuna BMW 318iA on edelleen korkealaatuinen perusauto, jonka hinnat alkavat 35 459 eurosta. Merkkiin liittyviä mielikuvia etsiville se tarjoaa erinomaisen pohjan, johon pitkä lisävarustelista tarjoaa kuorrutteen.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW