29.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: ajattoman tyylikäs BMW M235iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Timantti hioutuu jälkiasennettavin viritysosin. Hyvää: moottori, ajettavuus, äänet. Huonoa: alusta ei ole vakiovaruste. Baijerilaisen merkkimielikuvaa ei luotu etuvetoisia tila-autoja rakentamalla. BMW:n haluttavuus on syntynyt moottoriurheilumenestyksestä sekä kuljettajakeskeisistä ja ajattoman tyylikkäistä autoista. Sellaisista kuin BMW M235i. Pienen auton ja turboahdetun suoran kuutosen yhdistelmä on nykyaikainen näkemys klassisesta BMW:stä. Silkinpehmeän kuutosmoottorin ja yllättävän hyvän mukavuuden ansiosta auto on arkiajoon erittäin onnistunut. Mallitunnuksen alkuna komeileva M-kirjain saa kuitenkin odottamaan enemmän. Tavallisen M235i:n ongelmat alkavat vauhdin kasvaessa. Iskunvaimennus on turhan mukavuuspainotteinen, joka johtaa korin pystysuuntaiseen vellomiseen tienpinnan heitoissa. Fiilispuolella vaivaa aitojen äänien vaimeus. Suuri osa äänimaailmasta syntyy keinotekoisesta kaiutinäänestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viritys korjaa virheet Mainitut pikkumoitteet eivät vaivaa koeajettua yksilöä. Tehtaalta tuikitavallisena automaattivaihteisena M235iA:na lähtenyt auto on varusteltu myöhemmin BMW M Performance -jälkiasennusosilla. Auton räyhäkäs ulkonäkö on syntynyt aggressiivisemmalla etuhuulella, sivuhelmoilla ja takapuskurin diffuusorilla. Tavaratilan luukkuun asennettu hiilikuituinen ilmanohjain viimeistelee kokonaisuuden. Ominaisuuksien kannalta merkittävimpiä ovat tekniikkapuolen muutokset. Alustasarja, tasauspyörästön lukko ja sporttipakoputkisto kuulostavat täsmäratkaisulta M235i:n puutteisiin. Ja eron huomaa. M Performance -varustellun M235i:n alusta on jämäkkä, muttei kohtuuttoman pintakova. Iskunvaimennus toimii todella tehokkaasti epätasaisemmallakin tiellä, minkä ansiosta kuljettaja saa nopeasti luottamuksen autoon. Kenties 19 tuumaisten vanteiden tai alustasarjan tuomien pyöränkulmamuutosten takia myös ohjaus vaikuttaa paremmalta. Keskialue tuntuu kirkkaammalta ja ohjausvoimat kasvavat luontevasti kääntäessä. Sporttiputkisto ansaitsee erityiskiitoksen. Reilummalla kaasunkäytöllä herrasmiesmäisyys häviää. Punarajaa lähestyvän suoran kuutosen laulanta ei jätä kylmäksi. Urheiluputkistosta kantautuvat sävelet tukevoittavat sisätilojen äänimaailmaa niin paljon, ettei kaiuttimien tuottama keinotekoinen äänimaailma enää haittaa. Alusta- ja pakoputkistopäivitysten ansiosta M235iA kasvaa autoksi, joka sen jo tehtaalta olisi pitänyt olla. Muutosten ansiosta erinomaisesta moottorista ja loistavista vakiovaruste-istuimista saa huomattavasti enemmän irti. Parantelua jälkikäteen BMW M Performance -osien asennus onnistuu merkkihuollossa, eikä yhteensopivuus- tai takuuongelmista tarvitse murehtia. Helppous näkyy hinnassa – koeajoautossa jälkiasenneosia on lähes 20 000 euron edestä. Onneksi alusta (2 842 euroa) ja pakoputkisto (1 735 euroa) ovat osien edullisemmasta päästä. Viritysosilla M235i on BMW-malliston jalokivi. Ajajan auto, joka todistaa BMW:n yhä kunnioittavan juuriaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M235iA Hinta alkaen 94 952 € Moottori Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 240 kW (326 hv), 5800–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 450 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?